۶۵۷۲۴۷
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

طلاق‌های صوری برای دریافت مستمری

بدهی‌های دولتی، مدیریت ناکارآمد، شرکت‌های تحمیلی زیان‌ده به صندوق‌های بازنشستگی، افزایش سن امید افزایش مستمری بگیران و بازنشستگی پیش از موعد پنج عامل اصلی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور هستند.

روزنامه جوان: «علی سرزعیم» معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران، گفت: اگر صندوق‌های بازنشستگی اصلاح نشوند ابعاد بحرانی خواهد داشت که اعتراض‌های کنونی در مقابل اعتراض‌هایی که اگر در خصوص صندوق‌ها صورت بگیرد کاریکاتوری بیش نخواهد بود.

وی از مشکلات قانونی و مدیریتی صندوق‌ها به عنوان علل وقوع بحران‌های صندوق‌های بانشستگی یاد کرد و گفت: طلاق‌های صوری افزایش یافته تا بازماندگان بتوانند از صندوق پول بگیرند و این در حالی است که بازنشستگی زود هنگام هم اتفاق افتاده است.

میانگین سن بازنشستگی در ایران ۵۲سال

کشورهای توسعه یافته در حال تغییر سن بازنشستگی از ۶۰به ۶۵ سال هستند. میانگین سن بازنشستگی در این کشورها ۶۰ سال و در ایران ۵۲ سال است. میانگین سن بازنشستگان لشکری و کشوری ۴۷تا۴۸سال است و به همین علت ورودی به صندوق‌های بازنشستگی زیاد و خروجی آن کم است. سرزعیم با بیان اینکه برخی شرکت‌های زیان‌ده که دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند منجر شده تا در قالب قوانین سخت و زیان‌آور زودتر کارگرانشان را بازنشسته کنند، گفت: دو گام اساسی برای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی می‌توان برداشت که یکی اصلاح قوانین است به طوری که بازنشستگی زود هنگام را کم کنیم و از سوی دیگر می‌توان سنوات که به ازای هر سال یک ماه حقوق می‌دهند را کاهش داد. هم اکنون این میزان در کشور ایتالیا ۱۶روز و در کشورهای دیگر ۱۰روز به ازای یک‌سال است.

دو کار سخت باید انجام شود تا بتوان از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری کرد. یکی اصلاح قوانین درون صندوق‌ها است که حذف تدریجی امتیازها از جامعه اندکی دشوار است.

وی با بیان اینکه اگر هیچ کاری نکنیم و به عبارتی دست به صندوق‌ها نزنیم روند کنونی نشان می‌دهد تا ۱۰سال دیگرحتی صندوق تأمین اجتماعی ورشکست می‌شود، گفت: صندوق لشکری و بازنشستگی کشوری هم اکنون ورشکسته هستند. صندوق تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین صندوق‌های کشور است که بیش از ۴۰میلیون نفر مخاطب دارد که حدود ۱۲میلیون خانوار کشور را در بر می‌گیرد. در کل ۵۵میلیون و ۳۸۲هزار نفر تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای قرار دارند که ۶۹درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. اما به دلیل مدیریت بد شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق ها، نگاه بانکی دولت به این صندوق‌ها و واگذاری‌های شرکت‌های زیان ده به نام بدهی، صندوق‌ها با بحران‌های جدی‌ای روبه‌رو هستند.

با این حال معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه به یک تحقیقات انجام شده در زیر مجموعه خود معتقد است که مشکلات بازنشستگی پیش از موعد واتخاذ تدبیر متناسب با افزایش سن امید عامل‌های جدی‌تر بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی است.

از این رو سرزعیم افزود: حتی اگر زمان به ۲۶ سال پیش برگردد و صندوق‌ها به شکل درست هم مدیریت می‌شد صندوق‌ها فقط می‌توانستند ۳۰درصد از منابع خود را تأمین کنند. معاون اقتصادی وزارت کار با اشاره به برخی از مشکلات که موجب شده است صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه شوند، اظهار داشت: دو موضوع، علت اصلی تحمیل هزینه‌های ناشی از بازنشستگی‌های پیش از موعد و هزینه‌های مترتب از افزایش سن امید عامل ورشکستگی صندوق‌ها است.

وی ادامه داد: جامعه ایران از ۵۰سال پیش به لحاظ افزایش امید به زندگی بهبود یافته است به طوری که متوسط عمر افزایش یافته است. به طور مثال اگر قرار بود در گذشته یک نفر پس از بازنشسته شدن ۵تا۱۰سال از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت کند هم اکنون به لحاظ افزایش متوسط عمر حدود ۳۰سال حقوق دریافت می‌کند و حتی پس از مرگ هم اگر دختر ازدواج نکرده داشته باشد حقوق بازنشسته پس از فوت بازنشسته ادامه می‌یابد و به فرزند دختر ازدواج نکرده می‌رسد.

صندوق‌های بازنشستگی قلک دولتی

وی البته منکرنگاه قلک دولتی به صندوق‌ها در سال‌های گذشته نشد و گفت: بدهی‌های بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خود عامل مهمی در بروز بحران صندوق‌های بازنشستگی بوده و اگر فکری جدی به حال این صندوق‌ها نکنیم نه تنها بودجه عمرانی کشور را به طورکامل به این صندوق‌ها باید اختصاص داد بلکه با مشکل پرداخت مواجه خواهیم شد. هم اکنون به گفته رئیس‌جمهور بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برای کمک به صندوق‌های لشکری و کشوری و سایر صندوق‌ها به ناچار اختصاص می‌یابد.

«علی دهقان کیا» نایب رئیس کانون بازنشستگان شهرستان تهران پیشتر اعلام کرده بود:تا سال ٨٨ مشکل خاصی نداشتیم و بیشتر مشکلات از آن سال به بعد مشهود است. رشد بیمه شده‌ها از سال یاده شده ٤. ٩ درصد و رشد مستمری بگیرها ٨. ٤درصد بود.

گفته می‌شود صندوق بازنشستگی فولاد ۸۶ هزار نفر را در بر می‌گیرد که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های نادرست و عوامل ذکر شده بالا دولت مجبور است ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان به انها کمک مالی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیخیال

      باز مقایسه ایران با ی کشور پیشرفته.
      اصلا این خبر ها رو باید کتاب جوک کرد و فروخت

    • بیخیال

      باز مقایسه ایران با ی کشور پیشرفته.
      اصلا این خبر ها رو باید کتاب جوک کرد و فروخت

    • بدون نام

      این چیزی که تیتر زدید و اصلا در متن خبر بهش نپرداختید درصدبسیار اندکی از مستمری بگیران را تشکیل میدهد.
      ظاهرا آبها از آسیاب افتاده و دارید دوباره ساز گرانی کوک میکنید

    • سبیل

      سلام علی آقاهیچی دیگه فردا خودت خواستی بازنشسته بشی حرفاتو قبولداری .بعدش شما چرا تا تقی به توقی خورد کشو رهای دیگر را مثال میزنید

    • بدون نام

      اگر این مقایسه ها را نگویند چی بگویند !!! که پول صندوق ها را اختلاس یا با ضعف مدیران از بین رفته !!!!!

    • ماندانا

      تعداد خانم هاییکه دوتا حقوق میگیرن کم نیستند درحالیکه باید ازیک حقوق استفاده کنن واون حقوق بیشتر را انتخاب کنن درهمه جا همین طوره چرا یکنفر دوتا حقوق دریافت میکنه واین یه نوع تبعیضه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همسر بنده حدود بیست شش سال از دوران جونیشو در مخا برات خدمت کرده وسیو دوسال نیم حق بیمه پرداخت کرده یک ملیون دویست دریافت میکن این دور از عدالت

    • بدون نام

      چرا مدیران قبل را که باعث زیان ده شدن این صندوق هاست محاکمه نمیکنند.جون خودی هستند و هیچ چاقویی دست خود را نمیبرد. البته وقتی قاضی معلوم الحال را رییس تامین اجتماعی می شود و امثال بابک زنجانی به تاراج منابع صندوق های بازنشستگی می پردازند مشکل را جای دیگری جستجو کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج