adexo3
۶۵۷۵۵۴
۲۴ نظر
۵۰۰۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

بازگشت سهمیه بندی به نفع اقتصاد کشور است

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت گفت:دو نرخی بودن بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوختگیری می تواند به کاهش قاچاق کمک کند.

خبرگزاری مهر: مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت گفت:دو نرخی بودن بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوختگیری می تواند به کاهش قاچاق کمک کند.

محسن روحانی با بیان اینکه قیمت بنزین تنها یک مفهوم اقتصادی نیست بلکه دارای ابعاد روانی است، گفت: زمانی که بنزین با دو نرخ عرضه می شد، شاهد خودکنترلی مردم در زمان مصرف بودیم. در این شرایط، پرداخت هزینه بیشتر در قبال استفاده بیش از سقف سهمیه، امری منطقی و توجیه پذیر بود.

وی به کاهش مصرف بنزین در نتیجه دو نرخی بودن آن اشاره کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد که در زمان سهمیه بندی بنزین، میزان قاچاق سوخت کاهش یافت ؛ ضمن اینکه میزان مصرف بنزین در هر جایگاه در هر نقطه از کشور و تحویل سوخت از مخازن به شدت رصد می شد در حالی که اجرای چنین امری در صورت حذف سامانه با سختی رو به رو است.

روحانی ادامه داد: نکته ای که توجه به آن ضروری است، جابجایی های داخلی بنزین است. به این معنا که بسیاری از واحدهای مصرف کننده حلال های صنعتی بجای استفاده از حلال های صنعتی، از بنزین استفاده می کنند چرا که قیمت بنزین به مراتب پایین تر از قیمت حلال ها است. به این ترتیب با سهمیه بندی سوخت و استفاده از کارت هوشمند میزان مصرف بنزین بجای حلال بار دیگر به طور چشمگیری کاهش می باید.

بر اساس گفته مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت، در صورت جمع آوری کارت خوان ها در جایگاه ها بی شک لطمه قابل توجهی در زمینه مصرف سوخت به کشور وارد می شود. البته مجلس شورای اسلامی با افزایش جهشی قیمت بنزین مخالفت کرده است، اما با احتساب اینکه بودجه برای سال ۹۷ است، ۳ سال است که نرخ بنزین تغییری نداشته است. بنابراین امکان رشد نرخ این فرآورده به میزان معقول وجود دارد. از سویی دیگر باید در نظر داشت که دو نرخی بودن بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوختگیری می تواند به کاهش قاچاق کمک کند.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه یکی از دلایل دولت برای بی اثر کردن کارت های سوخت در فرآیند سوختگیری، هزینه بر بودن نگهداری این کارت ها و سامانه برای دولت است، گفت: اعداد و ارقام موجود، این استدلال را رد می کند.

این در حالی است که قیمت تمام شده فعلی بنزین برای دولت با احتساب هزینه هایی شامل مالیات، حمل، نگهداری، تبخیر، کارمزد جایگاه داران و ...، بیش از دو برابر قیمت کنونی هر لیتر بنزین است، در صورتی که اگر سهمیه بندی سوخت و دو نرخی بودن آن باز گردد، میزان یارانه ای که دولت برای هر لیتر بنزین می دهد، برای قیمت های بالا، کمتر شده و بیشتر قیمت آن از جیب مصرف کنندگان پر مصرف پرداخت می شود.

روحانی میزان هزینه نگهداری این سامانه در سال را حدود ۳۰ میلیارد تومان تخمین زد و تصریح کرد: در زمان راه اندازی این طرح (سال ۸۴ تا ۸۶) هزینه ای معادل ۱۱۹ میلیارد تومان به این طرح تخصیص یافت، که در ۱۵ روز نخست فعالیت آن، این هزینه جبران شد. به این ترتیب می توان گفت هزینه نگهداری این سامانه نسبت به کمکی که به دولت در زمینه کاهش پرداخت یارانه می کند، بسیار ناچیز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منصور مهرپرور

      جای گرمی نششته هستی پس کنید تو فکر مردم مستعضفین کارمندان دولت باشید ....

    • بدون نام

      همیشه یه بهانه ای دارن......

    • بدون نام

      مردم مخالف سهمیه اند اگر نظرشون مهمه!

    • بدون نام

      اگه خوبه چرا باعجله کنسلش کردید اینهمه خسارت زدید

      پاسخ ها

      • ام

        اینا به فکر خوشون هستن دارن گران میکنن

    • بدون نام

      بهترین کار جیره بندی است. باید علاوه بر بنزین دیگر اقلام مایحتاج مثل نان و آب و برق هم جیره بندی شود تا دیگر کسی نتواند هر غلطی خواست بکند و هرچقدر نان و آب خواست بخورد.

      پاسخ ها

      • اریا

        عجب مخی داری

      • بدون نام

        شما میتونی اب ونان وبرق را برای خانواده ات جیره ای بندی کنی تا ان چیزی که گفتی خانوادهات نکنند ادب را هم رعایت کن

    • بدون نام

      ادب داشته باش

    • بدون نام

      مردم زیزر بار زور نمیرن نباید گرون بشه چرا حقوق شماهاکم نشه تا این همه فشار به مانیارید

      پاسخ ها

      • مهدی رحیمی

        سهمیه بندی که اضافه ها را بفروشید بعد معلو م نشه پولش کجا رفته

      • بدون نام

        ممنون از کسانی که در مجلس به فکر مردم بی گناه هستند واز گرانی جلو گیری می کنند

    • بدون نام

      روحانی مچکریم وباز هم فشار بر ملت بیچاره

    • اریا

      ولی به نفع مردم نیست

    • محمد

      سهمیه بندی مسخر بازی دوباره

    • عسل

      یکی از اینا بپرسه اصلا چرا باید هر سال قیمتها افزایش پیدا کنه ؟

    • مهدی

      خدا وکیلی اینا یه کاری کردند که مردم خوشحال بشوند؟

    • دهقان

      دوباره کارت سوخت.عجب پیشرفتی.دزدی ها را کم کنید همه چیز حله

    • بدون نام

      به نظر من بنزین دونرخی باعث قاچاق ان میشود

    • بدون نام

      یواش میخان گرون ش کنن.بعد کارت رو حذف کنن

    • بدون نام

      حذف حقوق نجومی بیشتر به اقتصاد کشور کمک میکنه

    • خاسر

      مثل زمان جنگ باز کوپن ها رابرقرارکنیدبعداز طریق صدا وسیما که برنامه خاصی ندارداعلام کند مثلا کوپن شماره44برای یک شانه تخم مرغ وارداتی از افغانستان برای خانوادهای شش نفره به بالا.باز مثل قدیم بریم تو صف قندوشکر،روغن وغیره چه کیفی داره.دمتان گرم همین کاربکنیدسهمیه بندی بکنیدالبته نه فقط بنزین.

    • بدون نام

      برنامه بنزین را هم مثل دلار کنید چرا دو نرخی نشه میدانی چه پولهای تو جیب کسانی میره که این طرح را عنوان میکنند نان دونرخی دلار دونرخی بنزین دونرخی زندگی دوحالته نیمه مرگ ویاتمام مرگ ..... آب بامواد زائد وبدون زائد(بطری)همه چیز شترمرغی

    • رحیم جاوید

      زنده باد خودم ۶۴ سالمه بچه تهران در طول عمرم فقط ۳ سال ماشین داشتم خودم را وابسته به اینگونه وسایل نمی کنم یکدانه سیگار نکشیدم سعی کردم اول از خودم شروع کنم نفع وآرامشش را خودم میبرم توقع کمتر زندگی بهتر طمع بیشتر استرس ونآرامی بیشتر انتخاب با خودتان است بسیار راحت وآرامم وبا حقوق بازنشستگی امورات را میگذرانم الحمدالله شکر خدا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج