اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۵۸۹۴۵
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

جلودارزاده: فضای ‌مجازی، تابو نیست

سهیلا جلودارزاده در روزنامه آرمان نوشت: هر پدیده می‌تواند مصارف مثبت یا منفی داشته باشد. در اوایل حکومت‌جمهوری اسلامی استفاده از ویدئو جرم محسوب می‌شد و امروزه شاهد برخی بی‌مهری‌ها نسبت به اینترنت و فضای مجازی هستیم، در سال‌های بعد مشخص شد با اجبار نمی‌توان با مردم رفتار کرد و این کار سبب ایجاد جاذبه‌های بیشتر برای یک پدیده می‌شود. اگر رسانه‌ای آزاد باشد و مردم مزایا و معایب نحوه استفاده از آن را از نظر فرهنگی ‌بدانند، در این صورت آن را در زمینه‌های مثبت استفاده می‌کنند.

سهیلا جلودارزاده در روزنامه آرمان نوشت: هر پدیده می‌تواند مصارف مثبت یا منفی داشته باشد. در اوایل حکومت‌جمهوری اسلامی استفاده از ویدئو جرم محسوب می‌شد و امروزه شاهد برخی بی‌مهری‌ها نسبت به اینترنت و فضای مجازی هستیم، در سال‌های بعد مشخص شد با اجبار نمی‌توان با مردم رفتار کرد و این کار سبب ایجاد جاذبه‌های بیشتر برای یک پدیده می‌شود. اگر رسانه‌ای آزاد باشد و مردم مزایا و معایب نحوه استفاده از آن را از نظر فرهنگی ‌بدانند، در این صورت آن را در زمینه‌های مثبت استفاده می‌کنند.
در ارتباط با مساله اینترنت مجموعه حاکمیت باید از تجربه دیروز درس بگیرد و بدانیم اگر از آن به عنوان یک تابو استفاده نکنیم این مساله خود سبب جاذبه بیشتر این فناوری برای مردم خواهد شد بلکه اگر به عنوان یک پدیده اجتماعی در ارتباط با نحوه استفاده از آن به مردم از طریق صدا و سیما آگاهی لازم را بدهیم دیگر ضد ارزش معرفی نمی‌شود و به نحو احسن و درست از آن استفاده می‌شود. البته در استفاده از فضای مجازی نیازمند رصد و مراقبت‌های هوشیارانه و از پشت صحنه نیز هستیم تا برخی سایت‌ها و گروه‌ها امکان ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و استفاده نادرست از این رسانه‌ها را نداشته باشند.

خروج علم از انحصار از طریق فضای‌مجازی

استفاده درست از فضاهای مجازی می‌تواند علم را از حالت طبقاتی و انحصاری خارج کند و دسترسی به اطلاعات را به عنوان یکی از رموز موفقیت هر انسان تسهیل نماید. استفاده از این فضا به ویژه برای بانوان مثمرثمرتر است، زیرا آنها به دلیل عدم مشارکت اجتماعی از علم روز دنیا به دور می‌مانند و قادر به کسب آسان اطلاعات نیستند. ذهن کاوشگر زنان و صبر بیشتر آنها نسبت به مردان سبب استفاده از این اطلاعات به منظور کسب موفقیت برای آنها می‌شود. زمینه بازاریابی و دسترسی به امکانات و اطلاعاتی که در حالت عادی امکان دسترسی به آنها وجود نداشت از دیگر امکاناتی است که فضای مجازی در اختیار افراد قرار می‌دهد. زنان می‌توانند با استفاده از این ابزار فروشگاه بزرگ اینترنتی ایجاد کنند یا از آن به عنوان محلی برای سخن‌های بیهوده و بی‌ثمر استفاده کنند. برخی از زنان نیز از فضا برای ایجاد روابط عاطفی با مردان بهره می‌جویند، اما دوستی‌های ایجاد شده در بستر اینترنت حتی اگر به ازدواج منتهی شوند از عاقبت خوبی برخوردار نیستند. در اکثر موارد زوجینی که در فضای حقیقی و ارتباطی مستقیم با یکدیگر آشنا می‌شوند و ازدواج می‌کنند دچار عدم تفاهم و موفقیت در زندگی مشترک هستند، دروغ پراکنی بیشتر در فضای مجازی زمینه را برای ایجاد مشکلات بعدی در روابط عاطفی دو چندان فراهم می‌کند و در صورت شکل‌گیری روابط عاطفی به میزان زیادی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. مگر آنکه سازمان‌هایی قابل اعتماد به عنوان رابط در ایجاد این روابط دست داشته و زمینه را برای آشنایی افراد فراهم ‌کند.

فضای مجازی، محل هم‌افزایی اقدامات زنان

از سوی دیگر فضای ‌مجازی قادر به پر کردن تنهایی‌ زنان است، آنها دوستی‌های خوبی با یکدیگر از این طریق دارند، اتحادیه زنان را تشکیل می‌دهند و برای حل مشکلات دچار هم افزایی شده و به یکدیگر یاری می‌رسانند. در هر صورت هر وسیله ارتباطی جنبه‌های مثبت و منفی استفاده دارند. هر فرد اگر بداند با تعداد زیادی از افراد هم فکر و عقیده است باعث اعتماد به نفس او و سبب به اشتراک‌گذاری و توزیع انرژی‌های زنانه می‌شود. باتوجه به مشکلات امروز زنان در جامعه که اکثرا جنبه قانونی و فرهنگی دارند، حرکات فرهنگی و کمپین‌های مجازی می‌توانند آنها را از بین ببرند. اشتراک گذاری دانش و آگاهی یا برطرف کردن نیاز افراد و کمک‌رسانی به یکدیگر از دیگر فواید فضای‌مجازی است. برای مثال در جریان زلزله سرپل ذهاب نمایندگان زن مجلس توانستند به کمک چند زن دیگر در گروه با یکدیگر در ارتباط بوده و در زمینه کمک‌رسانی به زلزله زدگان مشورت داشتند و این ارتباط بسیار مثمرثمر بود.

فضای مجازی، تسهیل‌کننده روابط در شهرهای بزرگ

در شهرهای بزرگ برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل است، اما می‌توان اطلاعات را از طریق گروه‌های مجازی بین افراد رد و بدل کرد. در واقع هر کسی به سهم خود فعال شده و کمک‌های لازم را برای افراد نیازمند جمع‌آوری می‌کند. در بسیاری از موارد به نیازهای درمانی افراد پاسخگویی می‌شود، مثلا زنان گروه‌های طب سنتی به وجود می‌آورند. در این صورت زمان آنها به گونه‌ای مثبت پر خواهد شد و به نیاز خیرخواهی عمومی در وجود خودشان نیز پاسخ می‌دهند. در واقع اگر هر فرد در طول روز یک کار مثبت انجام دهد سبب مسرت خاطر او می‌شود و افق دید جدیدی برای انسان ایجاد می‌کند. این فضا برای انجام اقدامات خیر و ترویج خیرخواهی عمومی و اخلاق همیشه منبع مهر و محبت عمومی مردم بوده است. بنابراین باید به سبک قرن بیست و یکم از فضای مجازی استفاده کرد تا نگذاریم این سرمایه مجازی و بشری که مثل خورشید در جامعه ایجاد مهر، محبت و حیات روحی و معنوی کرده از بین برود و احساسات انسان دوستانه را از جامعه به فضای مجازی منتقل کنیم.

فضای مجازی افراد را کنار یکدیگر می‌آورد

فضای مجازی در حفظ گروه‌های زنانه به میزان زیادی تاثیرگذار است، برای مثال دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه که در دهه ۶۰ با یکدیگر همکلاس بودند دوستی‌ خود را از این طریق حفظ می‌کنند و در ماه یا هفته یک بار گرد هم می‌آیند. بنابراین این فضا در حفظ تجمعات فیزیکی و حقیقی نیز موثر است و افراد گروه از این طریق همبستگی خود را اعلام می‌کنند و هرکس دوست خود را پیدا می‌کند. گروه‌های مختلفی از زنان بیرون از محیط‌مجازی یکدیگر را می‌بینند یا یکی از اعضای گروه‌های خانوادگی هر چند وقت یک‌بار پیشگام گردهمایی می‌شود. در واقع این فضا آنها را هر روز از حال یکدیگر مطلع نگه می‌دارد. البته گاهی روابط در این فضا جنبه چشم و هم چشمی نیز پیدا می‌کند، برای مثال زنان عکس‌هایی را در گروه به اشتراک می‌گذارند که جنبه فخرفروشی به یکدیگر دارند که نیاز است افراد به منظور صمیمیت بیشتر روابط و خیررسانی به یکدیگر از انجام این حرکات خودداری کنند. این فضا می‌تواند احساسات افراد را برای دیدن یکدیگر تحریک کند و به آنها انگیزه دیگر حضوری و در معیت یکدیگر بودن را بدهد. در نهایت باید گفت استفاده درست افراد از این فضا به میزان توسعه‌یافتگی شخصیتی آنها بستگی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام جون هرکسی رادوست دارید تلگرام رارفع فیلتر کنید انقدرمارا
      اذیت نکنیدسپاس گذارم

    • بدون نام

      حیف اینکه ارزش جواب دادن نداری فقط موج سواری و.......بلدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج