۶۶۰۰۷۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

گفتگوی ملی همه جناح ها، یگانه‌ای بی‌ بدیل است

محمد‌امین سازگارنژاد در روزنامه شرق نوشت: آن روز که جهان منطق مورد قبول مردم ایران را پذیرفت و تحسین جوامع را به ‌دنبال داشت و بازنمایی از غنای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رشدیافتگی ملت بود، این اتفاقی بزرگ و شاید کم‌سابقه برای کشور ما بود، آن هم در تاریخ ملل و سازمان ملل.

محمد‌امین سازگارنژاد در روزنامه شرق نوشت: آن روز که جهان منطق مورد قبول مردم ایران را پذیرفت و تحسین جوامع را به ‌دنبال داشت و بازنمایی از غنای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رشدیافتگی ملت بود، این اتفاقی بزرگ و شاید کم‌سابقه برای کشور ما بود، آن هم در تاریخ ملل و سازمان ملل.
افسوس و صدافسوس که این دستاورد جهانی ما که می‌توانست الگویی برای مردم مسلمان و دولت‌ها و کشورهای منطقه باشد و رویکردی اثربخش برای حل معضلات سیاسی و اجتماعی کشور خودمان، با بی‌مهری مواجه شد و خصوصا تشدید برخی شکاف‌ها موجب پاره‌ای تنش و تشنج در میان جامعه شد و رویگردانی از فرهنگ و منطق گفت‌وگو هزینه‌های فراوانی را ايجاد كرد. این درسی بود که باید ما را بر آن می‌داشت تا رویکرد دیگری مناسب و مطابق با شرایط کشور، خصوصا جوانان عزیز اتخاذ كنيم.
اکنون که نسل جوان ما انتظارات، توقعات، درخواست‌ها و پیشنهادهایی دارد که می‌توان و می‌توانستیم با استفاده از منطق گفت‌وگو آنها را به فرصت همدلی و همسویی بدل کنیم، باز هم با رویگردانی از به‌رسمیت‌شناختن گفت‌وگو به سراغ تجربه‌های بی‌اثر و بی‌نتیجه قبلی رفتیم. اکنون ما هستیم و این سیل تقاضاها و انتظارها. اینک در بستر این نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها، بیگانگان هم به ‌دنبال نقش خویش هستند كه در دنیای امروز امری دور از انتظار نیست. اما مهم این است که ما راه‌حل صادقانه و خالصانه‌ای را برای برون‌رفت از این مشکلات و معضلات، پیش‌روی نسل جوان و معترض قرار دهیم.
جوانانی که ما درد، رنج، غم، اندوه و حرمان آنها را پذیرفته‌ایم. اساسا نظام، دولت و همه قوا فلسفه وجودی‌شان خدمت به همین مردم به‌ویژه نسل جوان و شریف است. بنابراين هنوز هم بايد باب گفت‌وگو را بگشاییم و منطق گفت‌وگو را به رسمیت بشناسیم و در این راه بر همت والا و عزم ملی برای رسیدن به راه‌حل مشترک به منظور برون‌رفت از این فضای التهابی با تکیه بر گفت‌وگوهای همه‌جانبه و همگانی تأکید داشته باشیم. امروز گفت‌وگو یک نیاز ملی و یک رویکرد بی‌بدیل پرفایده و کم‌هزینه برای عبور از این چالش‌های پرهزینه است. امروز اصلاح‌طلبان می‌خواهند با همه سطوح عالی کشور گفت‌وگو کنند و حرف‌های نزده را بزنند و حرف‌های نشنیده را مستقیما بشنوند.

امروز اصلاح‌طلبان طالب گفت‌وگوي مستقیم با اصولگرایان و همه آنهایی هستند که دلسوز کشور و ملت هستند. امروز نسل جوان نیازمند گفت‌وگوی شفاف و بی‌پرده و آزاد با همه مقامات کشور است. استفاده از روش‌های نمایشی و تجربه‌شده، روش شکست‌خورده‌ای است که دیگر امکانی برای برون‌رفت از مشکلات به همراه ندارد. نمایندگان محترم مجلس باید به‌دور از رفتارهای کلیشه‌ای راه را برای یک گفت‌وگوی ملی و همه‌جانبه فراهم کنند. معترضان را بدون حب و بغض‌های سیاسی و جناحی بپذیریم. آنها را ببینیم و صدایشان را هرچند باب طبع ما نیست، بشنویم و با آنها همدلی کنیم. در این میان برای بازگشت به یک گفت‌وگوی ملی و همه‌جانبه باید صداوسیما یک یخ‌شکنی بزرگ را انجام دهد و به‌دور از کلیشه‌های رفتاری بستر این خدمت بزرگ به کشور را فراهم کند.
چه اینکه پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر از درمان است. هنوز نسل انقلاب اسلامی فراموش نکرده‌اند که شهید بزرگوار آیت‌الله بهشتی شخصا در رسانه حاضر می‌شد و با همه مخالفان نظام به بحث می‌نشست، الگوی حسنه‌ای که زود به فراموشی سپرده شد. اگر شهید بهشتی با مخالفان نظام این رفتار نکو را داشت، این جوانان فرزندان ملت هستند. این همه جوش و خروششان طبیعی و بی‌مرض و بی‌غرض است.
اینها هیچ‌گونه تجربه حرفه‌ای در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ندارند. اگر ما وظایفمان را خوب انجام دادیم و به گفت‌وگوی ملی فرصت دادیم و از تنگ‌نظری‌ها فاصله گرفتیم و مرهمی بر زخم جوانان آسیب‌دیده و معترض گذاشتیم، آن‌وقت همگی با هم در مقابل بیگانگان ایستادگی نشان خواهیم داد و سرود سرافرازی را با هم سر خواهیم داد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج