۶۷۲۳۳۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیش فروش سکه ربطی به بازار ارز ندارد

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: همواره در ماه‌های پایانی سال فشار نقدینگی به اقتصاد افزایش می‌یابد و اجرای سیاست پیش فروش سکه می‌تواند مقداری از سطح فشار نقدینگی بکاهد.

خبرگزاری فارس: جعفر مهدی‌زاده؛ مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در نشست خبری امروز که با موضوع پیش فروش سکه در بانک مرکزی برگزار شد، اظهارداشت: قیمت طلا از تحولات بازار ارز تاثیر می‌گیرد و یکی از اجزای شکل‌ دهند قیمت سکه است اما هدف‌گذاری بانک مرکزی در این طرح کنترل بازار ارز نیست.

وی افزود: به لحاظ فنی نمی‌توانیم بگوییم پیش فروش سکه بر بازار ارز تاثیر نمی‌گذارد، اما هدف ما از پیش فروش ایجاد تعادل در بازار ارز نیست.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: هر چند که امسال نرخ رشد نقدینگی کمتر از سال گذشته بود، اما همواره در ماه‌های پایانی سال فشار نقدینگی به اقتصاد افزایش می‌یابد و اجرای سیاست پیش فروش سکه می‌تواند مقداری از سطح فشار نقدینگی در ماه‌های پایانی سال بکاهد.

مهدی‌زاده در پاسخ به این که گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش قیمت ارز تزریق ۱۱ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت بانک مرکزی برای بازپرداخت تعهدات موسسات غیرمجاز بوده است، گفت: نقدینگی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌کند، قطعا بی‌تاثیر نیست اما به لحاظ کارشناسی نمی‌توانیم بگوییم این عامل (تزریق خط اعتباری برای موسسات غیرمجاز) تاثیرگذار بوده است زیرا حجم نقدینگی در کشور رقم بالایی است و ضمن اینکه نقدینگی فقط یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز است.

وی تاکید کرد: در حراجی سکه انتقادات هموطنان سایر شهرها این بود که دسترسی آنها به فروش های بانک مرکزی وجود ندارد که بر این اساس، طرح پیش فروش سکه را اجرا می‌کنیم.

مهدی زاده افزود: انتظار داریم از این طریق نیاز مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه را پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به این سول که آیا فکر نمی‌کنید این شرایط برای مردم جذابیت نداشته باشد، گفت: اینکه چقدر بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب است، در روزهای آینده مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در این طرح سکه‌ها در قالب بسته‌بندی و به صورت وکیوم شده عرضه می‌شود، اظهارداشت: با توجه به زمان‌های تعیین شده، عرضه سکه وکیوم شده در موعد تحویل ۶ ماهه بعید است و احتمالا در پیش فروش‌های یکساله هم سکه وکیوم شده عرضه نشود.

رحیمی با بیان اینکه برای بسته بندی و وکیوم کردن سکه‌ها نیازمند بسترسازی هستیم که هم‌اکنون در حال انجام است، افزود: مشغول فراهم سازی این زیرساخت‌‌ها هستیم اما ممکن است شرایط برای عرضه سکه بسته بندی شده تا یک سال آینده فراهم نشود.
مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: در گام اول به دنبال عرضه سکه یک گرمی در قالب بسته بندی و وکیوم به بازار هستیم و در مراحل بعد ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار در قالب بسته بندی عرضه خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج