۶۷۳۳۱۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

درباره «مغزهای کوچک زنگ‌زده»

مغزهای کوچک زنگ‌زده جدیدترین ساخته هومن سیدی و پنجمین فیلم بلند او بعد از خشم و هیاهوست. فیلم داستان خانواده‎ای را که در محله‎ای در جنوب شهر زندگی می‎کنند و کارگاه تولید موادمخدر صنعتی دارند، روایت می‌کند.

روزنامه شهروند- مغزهای کوچک زنگ‌زده جدیدترین ساخته هومن سیدی و پنجمین فیلم بلند او بعد از خشم و هیاهوست. فیلم داستان خانواده‎ای را که در محله‎ای در جنوب شهر زندگی می‎کنند و کارگاه تولید موادمخدر صنعتی دارند، روایت می‌کند. سه برادر به نام‎های شهروز، شکور، شاهین و یک خواهر به نام شهره، پدر و مادر و مادربزرگ اعضای این خانواده هستند. شاهین با بازی نوید محمدزاده، شکور با بازی فرهاد اصلانی بازیگران و نقش‌های اصلی فیلم هستند و البته فرید سجادی‌حسینی و نازنین بیاتى هم در این فیلم که بیشتر لوکیشن‌هایش یک محله در جنوب شهر است، نقش‌های مهمی دارند.
درباره «مغزهای کوچک زنگ‌زده»
درباره مغزهای کوچک زنگ‌زده نخستین نکته‌ای که باید گفت، ساخته‌های قبلی هومن سیدی همگی برای مخاطب جذابیت داشته است؛ خصوصا که سیدی فیلم به فیلم در کارش پیشرفت کرده؛ و حالا آن‌هایی که در اکران‌های خارج از سینمای ملت این فیلم را دیده‌اند، معتقدند که این اتفاق در فیلم جدیدش به اوج رسیده است. شاید از این‌رو باشد که با جرأت می‌شود گفت ساخته جدید سیدی کنجکاوی زیادی را برای تماشاگران ایجاد کرده است. نقش‌های بازیگران فیلم بسیار متفاوت از کار‌های قبلی آنها و از نقاط قوت اصلی فیلم است.
درخلاصه داستانی که سازندگان فیلم به رسانه‌ها داده‌اند، نوشته‌اند که این فیلم درباره «مغز‌هایی است که زنگ زده‌اند!»؛ که شاید خود این جمله گنگ بهترین توضیح برای این موضوع باشد که قرار است چه نوع فیلمی ببینیم. چه؛ هومن سیدی بعد از آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک و خشم و هیاهو اکنون در پنجمین فیلمش به مرتبه‌ای رسیده که تماشاگری که فیلمش را برای دیدن انتخاب می‌کند، از پیش می‌داند قرار است چه نوع فیلمی ببیند.
درباره کارگردان
هومن سیدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون پس از ساخت چند فیلم کوتاه نخستین فیلم بلند خود را در ‌سال ۱۳۸۹ با نام آفریقا کارگردانی کرد. این فیلم در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در بخش آثار ویدیویی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن (آزاده صمدی) را از آن خود کرد. سیدی به غیر از کارگردانی، به‌عنوان نویسنده و تدوینگر نیز در این اثر حضور داشت. شهاب حسینی یکی از بازیگران این فیلم است که تنها ١٠ کلمه دیالوگ می‌گوید و کم‌دیالوگ‌ترین نقش اصلی عمرش را بازی می‌کند. منتقدان سینمای ایران آفریقا را در زمره آثار سینمای نئو نوآر ایران برشمرده‌اند. همچنین برخی هومن سیدی را ادامه‌دهنده سبک اصغر فرهادی می‌دانند (البته با دکوپاژ و قاب‌بندی‌های متفاوت و غیرکلاسیک) او همچنین نویسنده و کارگردان تئاتر روایت ناتمام یک فصل معلق بوده‌ است. از دیگر فعالیت‌های او، آموزش هنرجویان بازیگری در آموزشگاهش است. او در دو فیلم بلند اولش بازیگران جدیدی مثل امیر جدیدی و یسنا میرطهماسب را به سینمای ایران معرفی کرد.
فیلم‌های هومن سیدی در مقام کارگردان یعنی آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من و خشم و هیاهو جوایز متعددی از جشنواره‌های فجر و ورشوی لهستان و جشنواره فیلم پوسان کره‌جنوبی و شانگ‌های چین و جشنواره فیلم شهر دریافت کرده‌اند.
درباره فیلم
مغز‌های کوچک زنگ‌زده پنجمین ساخته هومن سیدی بعد از فیلم‌های «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «خشم و هیاهو» محسوب می‌شود. به گفته سیدی «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» ملودرام‌ترین کارش محسوب می‌شود و به لحاظ تکنیکی از زمین تا آسمان با کار‌های قبلی‌اش فرق دارد. طبق شنیده‌ها فیلم با رأی قاطع هیأت داوران به بخش مسابقه جشنواره آمده است.

فیلم‌های سیدی همیشه با استقبال خوبی درجشنواره فجر و اکران روبه‌رو شده؛ چه در میان منتقدان و چه در میان مخاطب عام. از جایزه بهترین فیلم برای (آفریقا) تا جایزه ویژه هیأت داوران برای (خشم و هیاهو). اتفاقی که امسال به احتمال فراوان بار دیگر برای مغز‌های کوچک زنگ‌زده رخ می‌دهد. در واقع می‌توان گفت، این فیلم در بخش‌های زیادی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه است. نوید محمدزاده می‌تواند برای سومین‌ سال پیاپی در بخش بهترین بازیگر هت تریک کند. فرهاد اصلانی هم شانس زیادی برای جایزه دارد. بخش‌های کارگردانی، فیلمنامه، فیلم، فیلمبرداری، طراحی صحنه و چهره‌پردازی هم شانس بسیار زیادی برای موفقیت دارند. ضمن این‌که از فیلم برگزیده مردمی هم نباید غافل شد؛ که هومن سیدی خود طرفدارانی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج