۶۷۸۹۰۴
۸ نظر
۵۰۱۸
۸ نظر
۵۰۱۸
پ

تغییر در سود سپرده‌ها و آثار آن در بازار مسکن

طبق پیش‌بینی‌ها، کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌بایست به خروج پول‌های بلوکه شده در نظام بانکی منجر شود که با این کار نقدینگی از سیستم بانکی خارج و به بخش واقعی اقتصاد تزریق شود و باعث ایجاد رونق در فضای کسب‌وکار شود. از نظر تئوری کاهش سود سپرده‌ها برای آزادشدن پول‌های اضافی، تصمیم اشتباهی نبود و پشتوانه منطقی و علمی داشت.

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: طبق پیش‌بینی‌ها، کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌بایست به خروج پول‌های بلوکه شده در نظام بانکی منجر شود که با این کار نقدینگی از سیستم بانکی خارج و به بخش واقعی اقتصاد تزریق شود و باعث ایجاد رونق در فضای کسب‌وکار شود. از نظر تئوری کاهش سود سپرده‌ها برای آزادشدن پول‌های اضافی، تصمیم اشتباهی نبود و پشتوانه منطقی و علمی داشت.

ولی اتفاقی که عملا افتاد، پیش‌بینی‌ها را با شکست مواجه کرد.کاهش سود سپرده‌ها در کنار انتظارات تورمی، بازدهی مورد انتظار را به دنبال نداشت. زیرا کامل نبودن زیرساخت‌ها و بخش‌های تولیدی اقتصاد باعث شد پول‌ها و سرمایه‌های آزاد شده، به سمت بازارهای سفته‌بازی و نوسان‌گیری برود. بازارهایی که بازدهی کوتاه مدت دارند و در مدت بسیار کم و البته بدون دردسر عایدی بیشتری برای فرد دارند.

نمونه این امر را در رونق ابتدایی بعد از کاهش سود سپرده در بازار مسکن، بورس و به‌صورت مشخص‌تر در بازار ارز دیدیم. البته لازم به ذکر است که رونق در بازار ارز فقط به‌دلیل بالارفتن نرخ ارز در مدت کوتاه نبود، اگرچه عامل بسیار مهمی در جذب افراد به این بازار بود اما عوامل دیگری نیز بر بازار ارز تاثیر می‌گذارند مانند بی‌ثباتی سیاسی مخصوصا صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور آمریکا. همچنین بازشدن سایت ثبت سفارش، درواقع بازرگانان تا پایان سال فرصت دارند که نسبت به ثبت سفارش‌های خود اقدام کنند تا بتوانند از ارز دولتی بهره بگیرند که این امر نیز تاثیرات خود را در بازار ارز با بالارفتن نرخ ارز گذاشت. مجموع عواملی که گفته شد بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. اما موضوع مهمی که در بحث افزایش سود سپرده‌ها باید دید، تاثیراتش بر بازارهای موازی دیگر است. سود سپرده‌ها بخش‌های مختلف را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

همان‌طور که دیده شد، در چند سال گذشته به محض کاهش سود سپرده‌ها، افراد پول‌های خود را به سمت بازارهای سرمایه‌ای پرسود با حاشیه اطمینان کمتری بردند. در صورتی که این بازارها از نوسان بیشتری برخوردار بودند بااین‌حال، تمایل افراد برای حضور در این بازارها بیشتر شد. در دورانی که سود سپرده‌ها کاهش یافت، ‌ثبات بازارهای موازی مانند مسکن و بورس از بین رفت. زیرا هر ورود ناگهانی سرمایه، ‌در نهایت خروج ناگهانی نیز به دنبال خواهد داشت. مشاهده شد که هر قدر بازاری به صورت ناگهانی متلاطم شود، به‌صورت یک‌باره نیز از تلاطم می‌افتد. درواقع سرمایه سرگردان، بازارها را خراب می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. در این صورت، شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران بیشتر از بین می‌رود. با اعلام نرخ اوراق مشارکت ۲۰درصد و چراغ سبز به افزایش بیشتر نرخ سپرده‌ها به نظر می‌رسد قدری از التهاب بازار ارز بکاهد و پول‌ها را به نظام بانکی تزریق کند.

البته تاثیرات این اقدام در بازارهای سرمایه‌ای دیگری نیز قابل رویت خواهد بود. به نظر می‌رسد در بورس هم اتفاقاتی در بنیاد بازار رخ دهد. بورس بازاری است که ۷۰درصد شرکت‌های آن صادرات‌محور هستند و افزایش نرخ دلار به نفع‌شان خواهد بود، همان‌طور که گفته شد، افزایش سود سپرده‌ها، منجر به ثبات نسبی در بازار ارز خواهد شد. به همین دلیل، حاشیه سود این قبیل شرکت‌ها کمتر خواهد بود و تاثیر زیاد و قابل‌توجهی در این بازار رخ نمی‌دهد اما همچنان روند صعودی بورس با شتاب کم ادامه دارد. در پایان لازم به ذکر است که تغییر در سود سپرده‌ها تاثیرات مستقیم خود را بیشتر در بازار مسکن می‌گذارد اما نوسان بازار ارز را کمتر خواهد کرد. با این شرایط در سال آینده نرخ دلار در همان محدوده پنج هزار تومان می‌ماند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی نسب

      روزنامه نگارمحترم شماخودت گفتی ازجانب خودت یایک اقتصاد دان شماغمی ندارین اخه سود سپرده چهربطی به دلار داره چهربطی به مسکن داره مسکن خودش سو دداره من قانع شندم دلار مال امریکاست چهربطی به منی که بادلار کار ندارم اخه شماچرامیخواین پول خارجی رابه زندگی ایرانیهابازکنید واسترس وارد کنیدبعدا 09622رابزن اگرعابربانک ملی داری وهردو هم تلفنبانک کارمزد برمیدهره پول علف خرس مگه من ساکت نمیشینم همیشه که عابربانک همراه ادم نیست

    • املاکی

      بله مسکن بسیار حریسانه و وحشیانه بالا رفت و انشالاه به همان شکل به قیمتهای قبل بر میگردد ‌. درود بر نگارنده دانا

    • متذکر

      کارشناس محترم اگه نظراتتو با شیوه علمی و بر پایه آمارهای قطعی و صحیح ارائه بفرمائید، خیلی دقیق تر می تونی نظر بدی. لازم بدونی کاهش سود بانکی باعث نشد حداقل در بخش خرید آپارتمان جهت بدست آوردن سود بهتر و بیشتر وارد بخش مسکن بشود و در خصوص سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز مسکن نیز روند ثابتی را طی کرد. آنچه که در بخش مسکن اتفاق افتاد خرید واحدهای مسکونی توسط برخی از بنگاهی ها و مشاوران املاک جهت ایجاد جو کاذب افزایش قیمت مسکن برای سود جویی بیشتر بود و آمارها بیشتر حکایت از این مقوله دارد تا خرید واقعی مسکن توسط خریداران واقعی. خرید واحدهای آپارتمانی جهت کسب سود بیشتر کار عبثی است که توسط هر سرمایه داری انجام نمی شود!

    • بدون نام

      سود اگر بالا باشد دیگر.کسی دنبال دلار و سکه نمی رود

    • ژاسمن

      باعث پایین آمدن قیمت مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن خواهد شد اگر سود سپرده ها بالا برود

    • رضا

      سازنده هیچوقت ارزون نمیفروشه خونه رو چون تمام مصالح بالا رفته قیمت زمین هم دو برابر شده مگر بخواد شغلش رو عوض کنه دلتون خوش نکنید این کارشناسا کدوم حرفش درست یوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جو سازی نکن. قیمت مصالح و آهن افزایش پیدا نکرده و اگه افزایشی هم داشته باشه باعث جهش قیمت مسکن نیست. این جو سازی فروشنده ها و بنگاهی هاست که برای کسب سود هنگفت افزایش پیدا کرده نه مصالح و آهن! سازنده ها با همون قیمتهای قبلی هم سود کلونی رو به جیب می زدند! قیمت زمین رو هم در اثر جوسازی بنگاهی ها و سازنده ها بالا رفته تا نشون بدهند باید قیمت مسکن بالا می رفته!

    • بدون نام

      اصولاً اگه بخش مسکن جذابیتی برای سرمایه داران داشت با کاهش سود بانکی باید سرمایه ها به این بخش سرازیر می شد نه به بخش سکه و ارز! و دیگه نیازی نبود سود بانکی رو افزایش بدهند! وقتی سود بانکی افزایش پیدا می کنه یعنی بخش مسکن نتونسته سرمایه ها رو جذب کنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج