اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۸۵۲۳۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

اجماع ملی ایرانی‌ها؛ از امکان تا امتناع

سید حجت مهدوی‌ سعیدی . استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: سال‌هاست پژواک اجماع ملی به تناوب از سوی نیروهای دلسوز، آینده‌اندیش و حامیان و عاملان انقلاب، اصلاح و اعتدال، طنین‌انداز می‌شود.

سید حجت مهدوی‌ سعیدی . استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: سال‌هاست پژواک اجماع ملی به تناوب از سوی نیروهای دلسوز، آینده‌اندیش و حامیان و عاملان انقلاب، اصلاح و اعتدال، طنین‌انداز می‌شود؛ اما شوربختانه وقعی بر آن گذاشته نمی‌شود و کنشی از آن به منصه‌ظهور نمی‌رسد. سال‌هاست گفته می‌شود با وقوع شکاف‌های فعال و بروز تشتت و چندگانگی‌های آنتاگونیستی، فرصت و رخصتی برای رفع و دفع موانع توسعه و پیشرفت مملکت ممکن نمی‌شود و اوضاع کشور همچنان در شکل و سیکل معیوب و ممتنع خود باقی می‌ماند؛ اما با این فرض و احتساب، کسی نمی‌جنبد و کاری نمی‌کند؛ گویا باید دستی از غیب برون‌ آید و کاری کند.

در جوامع متمایز، شرایط رشد و توسعه با شتاب به سمت انتزاع و امتناع می‌رود و روزنه‌های امید و ظفر به شکل روشنی مسدود می‌شود. می‌توان گفت اجماع و توافق جمعی، کشف فرخنده و منحصربه‌فرد سیاست‌مداران خرداندیش در مواجهه با ابرچالش‌ها و بحران‌های فزاینده محسوب می‌شود؛ اما این اکتشاف و مرجع ذی‌قیمت می‌تواند فانتزی و دور‌از‌‌دسترس همچنان در ژرفنای خیال خیال‌بافان روزگار، منتزع از عمل و اقدام باقی بماند و مانند گذشته همه‌‌چیز در چرخه تکرار بیهوده فرو افتاده و به زیست بی‌ثمر خود ادامه دهد. اگر هرچه فوری‌تر تمهیدی بهنگام اندیشیده نشود و شروط و مهماتی سنجیده فراهم نشود، دیگر بختی و بحثی برای جبران مافات باقی نمی‌ماند. قهرا نمی‌توان از یک‌سو از اجماع ملی و وحدتی استراتژیک سخن به میان آورد و از سوی دیگر با رفتارهای نافی و ناقض خود، این نسخه شفابخش را در حد یک سلسله‌شعار به نظاره نشست.

زمانی چنین ابژه، ایده و عزمی به‌مثابه یک هدف و مکانیسم مؤثر، جامه عمل می‌پوشد که برای تضمین اعتبار و اقتدار جهانی آتی کشور، مفروضات و مشترکاتی سودمند و رهگشا استخراج شود و به طوع و کره، منافع و مطامعی از این‌سو و آن‌سو، منقطع و ایزوله شود و مصلحت و منفعت ابدی مردم بر زیاده‌خواهی زودگذر این و آن ترجیح یابد. چند صباحی است -به‌ویژه در دوران پسابرجام- میهن ما با تهدیدات پرشمار داخلی و خارجی مواجه است. امروز بخش مشبعی از انرژی و توان جریانات، کنشگران و بازیگران عرصه سیاست کشور در راستای استیصال و متلاشی‌کردن یکدیگر مصروف می‌شود! ناگفته پیداست چنین تقابل و ستیزه‌جویی‌های مفرطی در درازمدت، مصالح و کیان کشور را به هدم و هزیمت خواهند برد.

بی‌تردید آنجا که همدلی و همفکری مصلحت‌اندیشانه نیست، هر زخم کوچکی به عفونتی مزمن تبدیل می‌شود. در سپهر آینده‌نگری و پراکسیس خرد سیاسی، باید با درک ضرورت‌های عینی و محاسبات درست و الا هم فالاهم کردن‌های بجا و تعدیل و تنظیم خواسته‌ها و مطالبات اهالی قدرت، بیش از پیش در اندیشه شوکت و حصانت از حیات جامعه باشیم. تمامیت‌گرایی در جهان سیاست امروز، با واقع‌بینی نسبتی ندارد و گاه به اقتضا باید برای غایتی عظیم‌تر مانند ماندن و ادامه‌دادن، در قبال پاره‌ای از واقعیت‌ها و نسبیت‌های اجتناب‌ناپذیر از خود انعطاف و تمکین نشان داد. سیاست در عالم خود، هنر تأمل‌ورزیدن است.

درواقع، علم سیاست در فونکسیون و کارکردهای خود چیزی جز اتخاذ بهترین برنامه‌ها و راهبردها در مواقف و مواضع مرزی نیست. کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش. برای صیانت از عزت و آزادی باید وضع جهان را دید و ضرورت‌های محتوم تاریخ را به نیکی دریافت و آن را محترم و مغتنم شمرد و از فواید آن غفلت نورزید. انسان خردمند کسی است که در هر مقوله‌ای از مقولات مهم و بنیادین زندگی، به احساسی از ضرورت نسبت به آن دست می‌یابد. شاید فیلسوف پدیدارشناس آلمانی، هگل، حق داشت که می‌گفت آزادی، درک و شناخت ضرورت‌هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران دانا توانا وبدور از فساد اداری وسازمانی= کشور آباد و تک تک افراد در امنیت ودر رفاه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج