جاباما
۶۸۵۶۶۳
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

ناقوس خشکسالی در کاشمر به صدا درآمد

چند روزی است که آسمان کاشمر بارانی است و پس از روزها چشم انتظاری سرانجام لطف خداوند متعال شامل حال این مردم شد و شاهد بارندگی های بسیاری در منطقه بودیم.

خبرگزاری ایسنا: چند روزی است که آسمان کاشمر بارانی است و پس از روزها چشم انتظاری سرانجام لطف خداوند متعال شامل حال این مردم شد و شاهد بارندگی های بسیاری در منطقه بودیم.

به رغم تمامی بارش ها اما متاسفانه باید گفت به خاطر ۱۸ سال گذشته که پدیده خشک‌سالی به طور جدی در منطقه کاشمر خودنمایی می‌کند موجب شده تأثیر خشک‌سالی هر ساله در این منطقه حادتر از سال قبل ‌شود به طوری که روزبه‌روز سفره‌های زیرزمینی را خالی‌تر می‌کند و همچنان صدای ناقوس خشکسالی به گوش می رسد.

متاسفانه براساس آمارهای سال آبی ۹۵ و ۹۶ سطح آب‌های زیرزمینی دشت کاشمر بیش از یک متر افت داشته و اکنون دشت کاشمر ۳۵.۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد.

به گزارش ایسنا، در همین خصوص معاون امور آب منطقه‌ای کاشمر با بیان اینکه با اشاره به اینکه روند افت سطح آب‌های زیرزمینی و کسری مخزن به نسبت سال آبی گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است، بیان کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت درونه ۴۰ سانتیمتر، دشت بردسکن ۱۱۷ سانتیمتر و دشت ریوش ۳۷ سانتیمتر بوده است.

رضا رمضانی کسری مخزن دشت درونه را ۸ میلیون مترمکعب، دشت بردسکن ۳۸.۲ میلیون متر مکعب و دشت ریوش را ۱.۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: دشت کاشمر ممنوعه بحرانی و سایر دشت‌ها ممنوعه هستند.

وی به ارتباط فرونشست‌های زمین با افت سطح آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: به علت برداشت‌های بی‌رویه آب شاهد فرونشست‌های بسیاری در مناطق مختلف شهرستان کاشمر هستیم.

رمضانی با بیان اینکه فرونشست‌های دشت کاشمر به صورت تراکمی و درز شکاف‌های طولی است، بیان کرد: بخارهایی که در فصل زمستان از نشست‌های پائین دست روستای شوکتیه و عشرت‌آباد بیرون می‌آید نشان می‌دهد عمق فرونشست‌ها به آب‌های زیرزمینی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طول برخی از شکاف‌های زمین در بردسکن به بیش از ۵ کیلومتر می‌رسد، اظهار کرد: هرچند لایه‌های زمین حالت فیلتر دارند و وقتی آب بخواهد به سطح زمین نفوذ کند رسوبات و آلودگی‌های آن گرفته می‌شود اما این درز شکاف‌ها موجب شده آب‌های سطحی مستقیم به آب‌های زیرزمینی رسیده و موجب ایجاد آلودگی‌هایی شود.

معاون امور آب منطقه‌ای کاشمر در ادامه با اعلام اینکه نشست‌های تراکمی موجب کاهش نفوذپذیری آب و از دست دادن سفره‌های آب زیرزمینی شده است، بیان کرد: اگر سالیان آینده بارندگی خوبی هم داشته باشیم و وضعیت همه چیز ایده آل باشد آبخوانی برای ذخیره نداریم و این موجب بروز سیلاب‌هایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۸ سال است که منطقه کاشمر با خشک‌سالی مواجه است، افزود: مردن دشت کاشمر از جنوب دشت آغاز شده و در حال پیشروی است.

رمضانی با بیان اینکه چون دشت کاشمر تغذیه نمی‌شود همانند سرطان در حال پیشروی است، عنوان کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی اکنون شاهد حرکت آب‌ها از سمت غرب به شرق هستیم در صورتی که باید برعکس باشد.

وی با اعلام اینکه جریان آب در روستاهای کندر و ارغا برعکس شده‌ است، گفت: این نشان می‌دهد آب‌های بی‌کیفیت به سمت آب‌های با کیفیت در حال پیشروی هستند.

معاون امور آب منطقه‌ای کاشمر با اظهار نگرانی از اینکه به مرور در حال از دست دادن کیفیت آب هستیم، وضعیت رودخانه‌ها را بسیار نگران کننده دانست و عنوان کرد: وضعیت بیلان آب‌های سطحی بسیار اسفبار است.

وی سنگ نصوح، دره گور، دره گرگ، کال جنگا و روجر را از جمله رودخانه‌های اصلی کاشمر دانست و افزود: متأسفانه تمامی این رودخانه‌ها فصلی شده‌اند.

رمضانی با اشاره به اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق دشت کاشمر به بیش از ۵ متر می‌رسد، بیان کرد: دشت کاشمر جز یکی از بدترین دشت‌های استان خراسان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیابانی به وسعت ایران تکان ندهی تکانت میدهند

    • بدون نام

      سال ۹۷ سال قطعیه

    • بدون نام

      چرا عملی انجام نمیدن کشت رو تعطیل نمیکنن!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انتقال آب خزر تنها را حله

    • بدون نام

      چرا عملی انجام نمیدن کشت رو تعطیل نمیکنن!؟

    • بدون نام

      حالا این ناقوسش کجاس؟میشه از ناقوس به عنوان جاذبه توریستی استفاده کرد تا جبران خشکسالیش بشه

    • بدون نام

      بابا این همه علم پیشرفت کرده یعنی نمیتونین ابرهارو بارور کنید؟

    • بدون نام

      خب یعنی تو کشورهای دیگه ام مدیراشون میان اطلاعات عمومی ارائه میدن؟
      خب یعنی هیچ برنامه ای نداشتن واسش؟
      18 سال چکار کردین؟ متر گذاشتین افت اب و به مردم بگین؟

    • بدون نام

      خشکسالی نه غضب الهی اونم به خاطر دروغ دزدی خیانت حق مظلوم خوردن پارتی بازی اسلامو بازیچه قرار دادن که نه کاشمر بلکه تمام ایران رو فرا خواهد گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین،این حقیقت بود که گفتی

      • بدون نام

        آفرین این حقیقت بود که گفتی

    • میثم

      همه کم دارند ..... منظورم آب و ذخایر آب و سدها .
      ..... عاقبت ظلم و ستم کردن میشود این .....
      .... خدا به ضعیفان رحم کند که بی دلیل میسوزند ....

    • میلاد

      افتخار هم میکنید یک استان رو خشک کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا تا خبری بشه فرار میکنن به روسیه،بذار خشکسالی بشه

    • محسن

      وای چه بد

    • بدون نام

      کار آمریکاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج