۶۸۵۷۳۸
۷۲ نظر
۵۰۰۳
۷۲ نظر
۵۰۰۳
پ

زیباکلام: می‌خواهند تفکرات حکومت را در دانشگاه تدریس کنند

صادق زیباکلام در گفت وگویی درباره موضوع اسلامی شدن علوم انسانی اظهار کرد: من یکی از کسانی بودم که همواره گفته ام که چیزی به نام علوم انسانی اسلامی وجود ندارد بلکه می‌خواهند تفکرات ایدئولوژیک حکومت را به‌عنوان علوم انسانی در دانشگاه تدریس کنند.

اعتماد آنلاین: یک استاد علوم سیاسی درباره اسلامی کردن علوم انسانی گفت: در این صورت عملاً دانشگاه‌های فعال در حوزه علوم انسانی به صداوسیما و تریبون نماز جمعه تبدیل می‌شوند.

صادق زیباکلام در گفت وگویی درباره موضوع اسلامی شدن علوم انسانی اظهار کرد: من یکی از کسانی بودم که همواره گفته ام که چیزی به نام علوم انسانی اسلامی وجود ندارد بلکه می‌خواهند تفکرات ایدئولوژیک حکومت را به‌عنوان علوم انسانی در دانشگاه تدریس کنند.

زیباکلام افزود: حکومت جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام ایدئولوژیک نسبت به هستی، تاریخ، جنگ با عراق، انقلاب اسلامی و بسیاری از مسائل دیگر دیدگاه خاص خودش را دارد و بر این اساس تمام اسلامی کردن علوم انسانی خلاصه می‌شود در این که نظر ایدئولوژیک حکومت را در دانشگاه تدریس کنند.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: در این صورت عملاً دانشگاه‌های فعال در حوزه علوم انسانی به صداوسیما و تریبون نماز جمعه تبدیل می‌شوند و می خواهند تحت عنوان اسلامی کردن علوم انسانی چنین را بر سر دانشگاه ها بیاورند که تاحدود زیادی هم آورده اند.

چندی پیش رئیس جمهوری در سی و یکمین اختتامیه جشنواره بین المللی خارزمی گفته بود که علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی و شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند.

اما در واکنش به این اظهارات حسن روحانی، رئیس قوه قضائیه نیز اظهار کرد که گر چه معنای اسلامی شدن علوم نیاز به دقت دارد ولی در هر حال اینکه بگوییم این پروژه در جمهوری اسلامی شکست خورده کاملاً سخن نابجایی است این مقوله یک بحث کاملاً فنی و علمی است و با اظهارات پوپولیستی و بدون تحقیق سازگار نیست لذا کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و نقطه نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی را مطالعه نکرده اند نباید حرفی به زبان بیاورند که دستمایه بیگانگان شود.

این در حالی است که چندی پیش نیز رضا داوری اردکانی از اساتید بنام فلسفه در نامه ای اعلام کرده بود که وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظرم شما یه کم تاریختون ضعیفه. لطفا تاریخ مسلمانان در اندلس رو مطالعه بفرمایید. مسلمانان ۸۰۰ سال بر اسپانیا (اندلس) حکومت کردند و بنا به گزارش کتاب های تاریخی معتبر بر همه ی جوانب علوم غربی تأثیر گذاشتند. این تأثیر در ادبیات و علوم انسانی واضح تر بوده است.
      داستان رابینسون کروزوئه دفو که مطمئنم بارها فیلمش را شاید دیده باشید به تأثیر از حی بن یقظان، از ابن طفیل اندلسی نگارش شده و شما می توانید آن را بخوانید. زمانی که اروپا در تاریکترین عصور خودش به سر می برد دانشمندان مسلمان در حال پیمودن هفت شهر عشق بودند.
      شاید لازم باشد بگوییم که اولین دانشگاه تاریخ را خانم فاطمه فهریه چند صد سال پیش در مغرب تاسیس کرد. این دانشگاه علوم انسانی، بر دانشگاه آکسفورد سبقیت دارد و از دانش آموختگان آن ابن خلدون تاریخ نویس معروف می باشد. در نتیجه علوم انسانی اسلامی وجود دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکی نیست بهش بگه برو از همونایی که دفاع میکنی حقوق بگیر، نه اینکه پول حکومت را بگیری و ضدش حرف بزنی

      • انگلیس

        چی بودیم کی بودیم اصل نیست چی هستیم کی هستیم شرطه
        فعلا که عند عقب افتادگی هستید :)

      • تنها

        اولان تاریخ اندلس ربطی به تاریخ ایران نداره از نظر اسلامی هم ما تو اروپا پیشرفتی نداشتیم الانم در خود کشور های اسلامی بیشترین قتل وغارت و تجاوز صورت می گیره پس کو نتیجه این تاریخ باعظمتی که می گی .اروپایی ها روز به روز متمدن تر و با فرهنگ تر پیشرفته تر میشن اون وقت ما فقط بلدیم بگیم تاریخ اندلس فلانه

      • بدون نام

        کاربر 22:37چرا راه دور می روید ؟ یک دور و برتون با دقت نگاه کنید نتیجه علوم انسانی اسلامی را می بینید! شما کجا سیر می کنید در اندلس!؟

      • بدون نام

        این حرفایی که زدی چه ربطی به اسلامی بودن علوم انسانی داره؟؟ تعصب الکی ناشی از جهله، در حال حاضر باید قبول کرد علوم انسانی اسلامی معنی نداره، شما خودت تاریخ رو مطالعه کن ببین غرب در ۱۵۰ سال گذشته چقدر پیشرفت کرده و روش نوین علم رو پایه گذاری کرده همون روزایی که مردم در عصر قاجار مشغول رمالی و جن گیری و روضه خونی بودن غربی ها ماشین بخار و برق و هواپیما کشف کردن

      • بدون نام

        غرب هر چی داره از ما داره. اما امثال این واداده ها همه رو به نابودی کشیدند. اتفاقا اندلس حکایت این روزهای ما است. دقیق مطالعه کن عزیزم.

      • بدون نام

        چه ربطی داره مگه ما الان داریم تو سده های گذشته زندگی میکنیم؟!
        الان قرن بیست و یکمه و ما تو همه علوم از غرب به شدت عقب هستیم.حالا هی بیایم بگیم ما شیشصد سال پیش ال بودیمو بل بودیم کاری از پیش میره؟!!!

      • بدون نام

        یادم رفت بگم .ما الان هرچی داریم از غرب داریم. از لباسشویی و یخچال و اتوبوس و تلویزیون و قطار و هواپیما بگیر تا دستگاه ام آر آی و سونو گرافی و عدسی های عینک و میکروسکوپ و داروهای پزشکی و روشهای جدید عملهای پزشکی! از خودمون هیچییییی نداریم. پس دست از این همه جهل و تعصب بردارید.



        ضمنا همون غربی که میگید مدام در حال بررسی مشکلات اجتماعیه و برای هر مساله ای کلی تحقیق میکنه و راه حل پیدا میکنه؛ در حالیکه تو ایران هیچ تحقیق واقعیی وجود نداره و مساله ای حل نمیشه؛بلکه رو مشکلات سرپوش گذاشته میشه . این همون روشیه کهاین جاهلا اسمشو گذاشتن علوم اسلامی و میگن همه باید همین کار رو بکنن

    • بدون نام

      پس تفکرات سطحی و بی ارزش امثال زیباکلام را تدریس کنند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دو جا دو جا حقوق میگرفته، الانم دوقورتو نیمش باقیه، که چرا الان از یه جا حقوق میگیره

      • بدون نام

        البته برای شما این دانشگاه با ریس جدیدش کاملا مطلوبه، شما برو علوم انسانی اسلامی یاد بگیر تا نهایتا یه روضه خون معتبر بشی

      • بدون نام

        کاربر ۸:۳۰ جهت اطلاع شما دریافت حقوق استادی بر اساس مقدار ساعت تدریس می باشد حال چه در یک یا چند دانشگاه به اندازه تعداد کلاس و ساعت تدریس حقوق می دهند استادی مثل پست های دیگر نیست و اساسا چند پسته در ایران برای عده ای هیچ اشکالی نداره آقای ولایتی از مسئولین عالی رتبه همان دانشگاه آزاد تا ۳۵ پست دارند

    • بدون نام

      مگر اینکه بجای دانشگاه کهریزک بسازن وگرنه‌دوره گوته فکری وتحجر تموم شده وگوته فکران خونه نشین‌شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرشماهرچیزی که رنگ وبوی اسلامی باشه تحجره !! ولی اگه غربی باشه پیشرفت حساب میشه !!اگه نمی دونی بدون تمام علوم بشری ریشه اش اسلام است زمانی اروپای شمادرجهل عهد عتیق بسرمی بردندایران ومسلمانان معدن علم بودعلوم پزشکی ابوعلی سینا وشیمی رازی وجابرابن حیانوغیره وحتی این اواخر فیزیک هسته ای پرفسورحسابی

      • بدون نام

        زمانی اروپا آن بود و ایران مهد تمدن و علم و اینها را بی خیال الان چی شده ....

      • بدون نام

        کاربر 8:29 ایران سالهاست که اسلامی است پس چرا روز به روز عقب تر می ره !؟ خروجی این علوم انسانی اسلامی رو کی می تونیم ببینیم!؟

      • بدون نام

        کسی ادعای پباده شدن علوم وفرهنگ اسلامی درایران رونداره قابل توجه اونایی که مدعی هستندعلوم انسانی اسلامی کارایی نداره بعداز حدود40سال هنوزعلوم انسانی غربی تدریس می شه اگه عیبی هم مشاهده می کنیدازعلومانسلنی غربی است

    • بدون نام

      نمی‌دونم چرا فکر می‌کنن با خفه کردن صدای مخالف میشه صدات رو به گوش مردم برسونی!
      چرا نمی‌خوان قبول کنن الان دیگه زمان دروغ و گول زدن تموم شده! وقتی مخالف نتونه حرفی بزنه فساد به وجود میاد، چیزی که الان تا خرخره توش گیر کردیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه خیرم مشکل ایشون اینه که هیئت علمی دو تا دانشگاه بوده و طبق قانون بیرونش کردن، حالا شاکی شده

      • بدون نام

        چرا تا حالا نکردند!!!!!!

    • اکبری

      کی میخوای دست از ریاکاریت برداری دیگه بسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای اکبری ریاکار کسانی دیگر هستند نه زیبا کلام . شما یا معنی ریاکار رو نمی دونید یا سرتون رو کردید زیربرف!!

    • بدون نام

      متاسفم واسشون

    • بدون نام

      تا حالا هم همین کارو میکردن. اگر به علوم انسانی و هنر اجازه پیشرفت میدادن وضع فرهنگی ما این نبود

    • بدون نام

      ازگفته های شما نتیجه می گیریم که شما تا حالا در دانشگاه ضدحکومتی دینی را تدریس می‌کردید وپول بیت المال رامیگرفتید همان بهتر که اخراج شدید

    • دکتر منافی

      چیزی به نام علم دینی "هر علمی" وجود ندارد

    • بدون نام

      خیلی زشته که هر کی منافع فردی به خطر می افتد کل حکومت را زیر سوال می برو.این روش بیان نشان دهنده طرز تفکر این افراد است.
      برای این افراد و عمر رفته شان باید متاسف شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه خیر الان که منافعش از این حکومت کم تر شده گوش فلک را کم کرده

      • بدون نام

        حق طلبی بر هر چیزی ارجحیت داره. این رو متوجه شید لطفا بدون نام جان

    • بدون نام

      خیلی زشته که هر کی منافع فردی به خطر می افتد کل حکومت را زیر سوال می برو.این روش بیان نشان دهنده طرز تفکر این افراد است.
      برای این افراد و عمر رفته شان باید متاسف شد

    • بدون نام

      حاجی بسه این همه خدمت به مردم،خدمت به مردمو خواهشا بذار کنار،بذار یه جوونی بیاد پا کار
      تو کشور ما پیرمردا شغلشونو دو دستی گرفتن،دل نمیکنن ازش تا به جوونی بره سر کار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونم دو جا دو جا کارکنند،

      • بدون نام

        یعنی اگه همه این چند شغله ها کنار میرفتند جا برای دهه ی شصتی ها باز میشد. چسبیدن این میزها ول نمیکنن بعد میگن دهه شصتی ها مشکل ایجاد میکنن

      • بدون نام

        مثلا کی ؟ سعید جلیلی خوبه !؟

      • بدون نام

        اتفاقا این عین حماقته که اساتید متخصص و سطح بالایی مثل زیبا کلام کنار گذاشته شه. تو دانشگاهای سطح بالای دنیا رو نگاه کن؛ استادای درجه یک تا دوران پیری تدریس میکنن. تجربه و علم چیزی نیست که به این آسونی کنار گذاشته شه

    • بدون نام

      تا انجایی که میتونی اب رو گل آلود کن..
      تو معلوم نشد که چه میخوایی ؟.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظرات ایشون کاملا مشخصه اما فهم شما دچار اشکال ایرادی به استاد وارد نیس

      • بدون نام

        آیا شما معنی منطق؛ تفکر؛ حق طلبی رو میدونی؟

    • بدون نام

      حالا شما خودت چه گلی زدی به سر مملکت با تفکراتت؟!
      والا همه ادعای قدرتمون بخاطر موشک ها و دستاوردهایی است که دست سپاه و همون تفکرات حکومتیه، ولی هرجا شما به اصطلاح روشنفکران بودین نه تنها پیشرفتی نداشتیم که پس رفتم داشتیم، بخدا شماها برید کنار همون تفکرات به اصطلاح شما حکومتی پای کار باشن من مطمئنم پیشرفت خاهیم کرد چون اونا شعار ما می توانیم رو در عمل نشون دادن ولی شماها فقط حرف حرف حرف بیانیه مقاله و ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قضیه ما الان قضیه زنگی مست و تیغه !

      • بدون نام

        اینهمه موشک چه تاثیری روی اقتصاد و فرهنگ این مملکت داشته؟ روز به روز مردم فقیرتر و درمونده تر میشن تا افکار عقب افتاده ای مثه تو وجود داشته باشه این مملکت روی خوش نمیبینه برو بچسب به موشک شکم زن و بچه ات رو سیر کن از نوک دماغه ی موشک وارد شو

      • بدون نام

        عامو ما رو نفت نشستیم لازمه چهارتا تیر تفنگ داشته باشیم نیان از حلقت همینی که هستو بیرون بکشن وااای چقدر جهل

      • بدون نام

        کاربر 11:27 تا دزدهای وطنی هستند فرصت به خارجی نمی رسه !

    • بدون نام

      چقدرتوکینه اسلام رادردل دا ری واقعا تو. ابولهب زمانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا دست از سر ابولهب بدبخت بردارید ! تا کی می خواهید برگردید به 1400 سال پیش؟

      • بدون نام

        بله شما هم ابوجهل زمانه هستی

    • بدون نام

      نوشته اید جشنواره.خارزمی, در حالی که خوارزمی صحیح است.

    • بدون نام

      صادق جون رو زیاد جدی نگیرید.

    • بدون نام

      مگر قرار است تفکرات اسرائیل تدریس شود لعنت بر شما که نام خود را روشنفکر گذاشته اید

    • اخطار

      جناب زیبا کلام؛ کلامتان زیبا نیست....

    • بدون نام

      ای خدا بدادمون برس دنیا به چی فکر میکنه بعد ما ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم

    • بدون نام

      پس نه....تفكرات شما رو تدریس كنن!!!! اسرائیلی...

    • شما

      زیباکلام!!تا از احزاب دروغین سیاسی موجود مثل اصلاحطلب و اصولگرا نیای بیرون ملت باورت نداه!!!از اصلاحات استعفا بده مستفل و مردمی شو

    • مهدی رحیمی

      یکی نیست به آقای زیبا کلام بگه بنی صدر ورجبی هم مثل شما فکر می کردند وبجا‌ اینکه در کنار مردم باشند مقابل مردم شدند پس مواظب باش مقابل مردم نباشید

    • بدون نام

      من در عقل این آدم شک دارم اسلامی کردن یکیش مباحث اسلام رو در بعد بانک ملاک قرار دادن نه ربوی غرب ......

    • بدون نام

      من خودم علوم انسانی خوندم بعدا تفکرات خوب امدی ببخشید یعنی شماهم زیاد متفکری وکم نمیاری باریاضی میخوای حساب کتاب کنی به نتیجه برسی این‌که بله ولی تفکر زیادی خوب نیست

    • رضا

      بابا کارمون از این حرفها گذشته
      اصلا دانشگاه میخوایم چیکار؟
      دانشگاهی که ریسش ولایتی باشد،آن چه دانشگاهیست؟
      آقای ولایتی بیرونت کرده زیباکلام
      حق داشته،آخر آقای زیبا کلام تو گاهی چیزی را نقد میکنی که همین ولایتی در همان چیز صاحب ۱۶ نوع شغل مختلف است!!
      میخواهی اخراجت نکند؟
      خودت باشی چه میکنی؟

    • بدون نام

      ما شالله چقدر انسان هم تحویل جامعه دادیم اختلاس گران در کدام دانشگاه تحلیل نمودن

    • دیدبان

      جنابعالی یکی از مبلغین ومروجین دولت فعلی هستین .شما هرجا به ضررتان باشد .دادوفریاد دارین . بنا نیست همه جا کلام شما زیبا باشد اقای زیبا کلام .یادت باشد مشکلاتی که مردم در دولت فعلی دارند جنابعالی هم نقش نظریه پرداز این جریان را داشته اید . فعلا مردم باهات کار دارند .ارشیو افاضات جنابعالی همه جا موجود است .هنوز زود است که خود را غسل تعمیم دهید .

    • بدون نام

      دمش گرم

    • بدون نام

      چه عجب یه نفر تو این مملکت پیدا شد حرف حق بزنه

    • بدون نام

      من فکر میکردم زیبا کلام خیلی با سواد و خیلی قبولش داشتم ولی وقتی مناظرش با علیزاده کارشناس سابق بی بی سی رو دیدم فهمیدم ما بسکه دور و برمون پر بیسواده فکر میکنیم زیبا کلام با سواده

    • بدون نام

      صدای مخالف شنیدن مشکل نیست صدای مفت شنیدن مشکله

    • بدون نام

      چی شد

    • بدون نام

      درد و بلای حکومت بخوره تو سر تو و امثال تو

    • محمدحسین

      بعنوان یک ادم معمولی میتونم بگم خاک برسرتو و اون مسلمونی ک روی خودت گذاشتی بااین سوادت

    • بدون نام

      خیرتفکرات دانشگاه رادرحاکمیت تدریس میکنند خب معلومه هرکس به جان خودش دعامیکنه

    • بدون نام

      دمت گرم زیبا کلام .مردی به قرآن

    • بدون نام

      چی میگی تو

    • بدون نام

      بهتر از تو هستند که حرف دشمن را میزنی...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج