۶۸۶۱۸۳
۳۱ نظر
۵۰۱۲
۳۱ نظر
۵۰۱۲
پ

پایان دادن به ثروت‌های قارونی با طرح مجلسی‌ها

دهقانی، عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که تاکنون قانون بررسی اموال مسئولان جدی گرفته نشده است و به نوعی صوری بوده است. اما اکنون طرحی را در مجلس در دست بررسی داریم که اگر به تصویب برسد و تبدیل به قانون شود، اموال و دارایی‌های تمامی مسئولان حکومت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رویداد ۲۴ نوشت: دهقانی، عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که تاکنون قانون بررسی اموال مسئولان جدی گرفته نشده است و به نوعی صوری بوده است. اما اکنون طرحی را در مجلس در دست بررسی داریم که اگر به تصویب برسد و تبدیل به قانون شود، اموال و دارایی‌های تمامی مسئولان حکومت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

«طرح اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان»،با ۱۰۲ امضا و با قید ۲فوریت تدوین شد و به احتمال زیاد پیش از پایان سال در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود.

به موجب این طرح، تمامی اموال و دارایی‌های مسئولان که از طریق نامشروع به دست آمده، بررسی و پس گرفته خواهد شد و به بیت‌المال باز گردانده می‎شود. این طرح همچنین اموال و دارایی‌های فرزندان و همسران مسولان را هم مورد بررسی قرار می‌دهد که اگر از طریق پدران و مادران خود و با استفاده از رانت به ثروت نامشروع رسیده باشند، مشخص شود.

تاکنون، قانون بررسی اموال و دارایی‌های مسئولان به گونه‌ای بوده است که برخی از آن‌ها اموال و دارایی‌های خود را آنطور که می‌خواهند! به مراجع و دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌کردند. اما بررسی و نظارت بر آن‌ها که موضوع مهمتری از اعلام دارایی‌ها است، همواره مغفول مانده است.

طرح بررسی و اعاده اموال نامشروع مسئولان، قطعا یکی از طرح‌های خوبی است که اگر تبدیل به قانون شود، می‌توانیم به پس گرفتن اموال نامشروعی که بسیاری از مسئولان به دست آورده‌اند، امیدوار باشیم که خود نیز می‌تواند گام موثر و روبه جلویی در برخورد با فساد باشد.

محمددهقانی، عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به طرح بررسی اموال نامشروع مسئولان که اکنون در دست نمایندگان برای بررسی هرچه‌ بیشتر قرار دارد، گفت: ما در مجلس طرحی را در دست بررسی داریم که درپی آن اموال مسئولان در طول ۳۹ سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته ما یک قانون رسیدگی به اموال مسئولان را داریم که در سال ۹۴ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است اما رئیس‌قوه قضاییه هنوز آیین‌نامه آن را ننوشته است و درصورتی که آیین‌نامه آن نوشته شود، مسئولان فعلی و مسئولان آینده نیز مشمول این طرح خواهند شد.

دهقانی، با بیان اینکه متاسفانه اصل ۱۴۲ قانون اساسی در کشور ما رعایت نشده است، خاطرنشان کرد: ما در این طرح سعی داریم تا مسئولان پاکدستی که در طی سال‌ها مدیریت، وسوسه نشدند و همواره به کسب مال و حقوق مشروع پرداخته‌اند را شناسایی و از آن سو نیز آن‌ مسئولینی را هم که خدایی نکرده در قبال وسوسه‌ها مقاومت نکرده و جایگاه خود را مکانی برای ثروت اندوزی می‌دانند هم مشخص و به وضعیت‌شان رسیدگی شود و اموال نامشروعی که در این مدت کسب کرده‌اند به بیت‌المال برگردد و در جهت فقرزدایی و اشتغال جوانان به کار گرفته شود.

این نماینده مجلس، با تاکید براینکه اگر قانون ۱۴۲ قانون اساسی به خوبی اجرایی و عملیاتی می‌شد، اکنون بسیاری از اموال نامشروع به بیت‌المال برگشت داده می‌شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته برخی از مسئولین ثروت‌‌های قارونی جمع‌آوری کرده‌اند. از سوی دیگر نیز مردم به شدت خواستار این هستند علاوه بر اینکه مسئولان متخلف شناسایی و معرفی شوند، اموال نامشروع آن‌ها نیز به بیت‌المال برگردد. به همین علت چنین طرحی داده شده و طبیعتا این طرح تمامی ابعاد را مورد بحث و بررسی قرار داده است. در همین خصوص یک هیتی از نمایندگان تشکیل شده که این هئیت وظیفه دارد تا اموال مسئولان کشور در همه قوا و همه دستگاه‌های حکومتی از ابتدای انقلاب تاکنون را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.

دهقانی، با اشاره به اعلام دارایی و اموال مسئولان دولت یازدهم، گفت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی متاسفانه در کشور ما تاکنون به صورت «صوری»، اجرایی شده است. یعنی به طور مثال یک فرمی را به مسئولی داده‌اند، آن مسئول هم فرم را پر کرده یا نکرده به مسئولان مربوطه می‌‌دهند. نکته این‌‌جاست که هیچ‌ پیگیری و نظارتی صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تاکنون هیچ‌ نظارتی بر اموال اعلام شده از سوی مسئولین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مسئولان فقط اموال خود را اعلام می‌کنند که در صحت و سقم آن‌هم شبه وجود دارد و دیگر هیچ‌ نظارت و بررسی دقیقی از سوی مراجع مربوطه، صورت نمی‌گیرد. در حالی که اصل ۱۴۲قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی کند. ضمن اینکه قانون «از کجا آورده‌اید؟» تا سال ۹۴، فقط و فقط مربوط به برخی از مسئولین مانند رئیس‌جمهور، وزرا و معاونین آن‌ها می‌شد، اما قانونی که در سال ۹۴ تصویب شده، تمامی مسئولان حکومت را در برمی‌گیرد.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگرانی مردم در خصوص اجرایی و عملیاتی شدن قانون بررسی اموال مسئولان، نگرانی و دغدغه به‌جایی است، تصریح کرد: بالاخره به هرمیزان که مردم مطالبه کنند و رسانه‌ها به آن بپردازند، طبیعتا امکان اجرایی شدن قانون بیشتر و بهتر فراهم می‌شود. ما در تلاش هستیم تا این طرح را هرچه سریعتر به قانون تبدیل کنیم. اکنون ۱۰۲ نفر از نمایندگان این طرح را امضا کرده‌اند و امید داریم که این امضا‍ءها طی روزهای آینده بیشتر شود. زیرا این دغدغه و نگرانی نمایندگانِ همه جریانات است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تی آ تره !

    • بدون نام

      دیگه دیر شده،کاری از دست کسی ساخته نیست

    • بدون نام

      جالب بود فقط اموال پس گرفته میشود هیچ حکم قضایی برای مجرم صادر نمیشود

    • بدون نام

      باید پولهای بیت المال برگردانده بشه،هیچ آدمی با پول حلال میلیاردر نمیشه

    • بدون نام

      تا درآمدها شفاف سازی نشه اختلاس و حقوق نجومی رانت و ....وجود داره

    • بدون نام

      از عربستان یاد بگیرید

    • بدون نام

      اخنلاسگران و ثروتمندانی که ثروت خود را با سواستفاده از نام انقلاب بدست آوردن کمتر از داعشی نیستند،اینا عامل بدبختی مردمند

    • سالار

      در صورتیکه این قانون اجرا شود و ثابت شود که فلان وزیر ویا فلان مسوول در طول این سالیان که پست و مقامی داشته اموال نامشروع بدست آورده آیا برگرداندن این اموال کافیه؟
      آیا نباید این آقا محاکمه شود؟
      آیا این دزدی محسوب نمیشود؟
      آیا این آقا دزد نیست؟

    • بدون نام

      خوبه حالا ...یادتون افتاد اما دیر نیست بنظرتون؟؟؟؟؟

    • ملت بیدارشده

      مسولین ومقامات زرنگتر ازاین حرفان هر چه چاپیدن بردن بانکهای خارج از کشور جابجا کردن

    • محمد

      با خصوصی سازی سر ملت رو کلاه گذاشتید و با پول بیت المال صاحب کارخانه و ویلا و هتل ها و برجها شدید باید این اموال رو برگردانید

    • بدون نام

      سرگرمی جدید واسه پیچوندن مردم بدبخت

    • بی نام

      نوش دارو بعد از مرگ سهراب حالا که کل مملکت را دزدیدن وجیبشون پر شده تصویب میکنن

    • محسن

      باسلام شویخیتون گرفته فکرمیکنید ملت نمیداندچه کسانی پولدارنجومی شدند شمانمایندهای این کار حتی به سایه اشان نزدیک نمی شویدمثل.رئسای بانکهای قرض الحسنه یا کسی که سهمیه درپول خرید خودرو در ایران و........

    • بدون نام

      نمایندگان ثروتمند قصد دارن جلوی ثرتمندان را بگیرند؟ خخخخخ

    • بدون نام

      چه خنده دار!!!

    • بدون نام

      جدی؟

    • بدون نام

      باور کردم

    • بدون نام

      ثرتمندان چقدر ترسیدن خخخخخخ

    • عرفان

      عزیزم مطمئن باش تا شما از خواب بیدار بشید و اموال این اقایان را که در کارشان خبره هستند را بررسی کنید همه اموال منتقل شده امارات یا کانادا جالبه تازه .میخوان قانون بیارن اونم اگه تصویب بشه

    • بدون نام

      واقعاً کسی به نمایندگان مجلس اعتقاد و امیدی داره که حتی یک قدم مثبت برای مردم بردارن؟

    • بدون نام

      تا بحال نمایندگان مجلس کی و کجا از مردم حمایت کردند که اینبار دفعه دوم باشه؟!!؟

    • بدون نام

      پول های باد آورده ؤدیگر هیچ.

    • علیرضا جمشیدی

      نمایندگان مجلس مصداق بارز شرکای دزد و رفقای قافله هستند. ما به اینها هیچ امیدی نبسته ایم. ✋

    • بدون نام

      فک نکنم حرفتون راست باشه و اگه راست باشه واقعی تحقیق بشه. چون باید از خود مجلسی ها شروع بشه.

    • بدون نام

      ما که میدانیم چنین قانونی هرگز عملیاتی نخواهد شد چرا با اعصابمون بازی میکنید.
      خیلی راحت انها ثروت خود را تبدیل به ارز و در پستوی خود انبار میکنند .شما پیدا کن

    • بدون نام

      انشالله تصویب واجرایی میشه!!!

    • بدون نام

      سلام با تشکر از توجه خاص شما به مبارزه علیه فساد در ضمن خواهشمندیم از مسولین دلسوز توجهی هم به فساد ورانت در مرکز صنعت ایران در عسلویه هم داشته باشید که مسولین اینجا با چه حقوقی نجومی که در فواصل مختلف یه ماه به عناوین مختلف می گیرند باز هم وارد بازی های کثیف رانت ومناقصه های صوری شده وبه کشورمان صدمات جبران ناپذیری میزنند

    • بدون نام

      جوک آخر سال /

    • ایرانی بیچاره

      بخوریم آش به همین خیال باطل هم باشيم چقدر ملت ساده هستند که گول این حرفها را میخورند

    • بدون نام

      حتما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج