adexo3
۶۸۷۶۶۳
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

کلانتری: بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه محیط ‌زیست در تضاد با توسعه نیست، گفت: اگر توسعه رخ ندهد فقر به وجود آمده و فقر محیط ‌زیست را از بین می‌برد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه محیط ‌زیست در تضاد با توسعه نیست، گفت: اگر توسعه رخ ندهد فقر به وجود آمده و فقر محیط ‌زیست را از بین می‌برد.

عیسی کلانتری در چهارمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد، افزود: ایران کشور در حال توسعه است و به دلیل عدم رعایت توسعه و عدم دقت در برنامه‌های توسعه‌ای تقریبا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به محیط‌ زیست وارد کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: زمانی که اقتصاد تحت تاثیر مسائل سیاسی و مسائل ایدئولوژیکی باشد، در این شرایط اهداف ایدئولوژیک غالب و تصمیماتی اتخاذ می‌شود که در بلندمدت به نفع کشور نیست.

معاون رئیس‌جمهور تصریح ‌کرد: به دنبال خودکفایی گندم رفتیم شیب‌ها را شخم زده و مراتع را از بین بردیم و محلی برای رشد سن گندم ایجاد کردیم و با سرمای ۳۰ درجه زیر صفر هم از بین نرفت و سنی که ۹۰ درصد جمعیت در کوهپایه از بین می‌رفت برگشت به دشت‌ها تغییر نسل داد و سال ۶۱ به میزان ۲.۵ میلیون هکتار سم‌پاشی برای مقابله با سن انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه چنین تصمیماتی باعث شد مصرف ۱۵ هزار تن سم به ۶۰ هزار تن برسد، گفت: ما می‌خواهیم اشتباه را با اشتباه جبران کنیم.

وی در ادامه بررسی روند تخریب محیط‌ زیست در کشور با اشاره به اینکه برای تولید محصولات غذایی نیاز به آب داشتیم، خاطرنشان‌ کرد: برای اینکار سد ساخته و چاه‌ها حفر شد و نتایج آنرا می‌بینیم. استانداردها عنوان می‌کند حق نداریم بیش از ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کنیم ولی ما چه کرده‌ایم؟ امروز ما ۱۱۰ درصد از این آب‌ها بهره‌برداری می‌کنیم.

کلانتری با بیان اینکه در سال ۸۵ عنوان شد که اصلا منطقه ممنوعه آب معنایی ندارد، گفت: در پی این صحبت چه اتفاقی افتاد؟ امروز در خراسان‌رضوی ۱۳۲ درصد از آب‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود. در حوزه دریاچه ارومیه ۶۹ درصد استفاده می‌شود. علت خشک شدن این دریاچه در سال ۹۳ عنوان شد ۱۸ درصد به خاطر تغییر اقلیم و ۸۲ درصد نیز خطاهای انسانی بوده است. این‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه باید توجیه اقتصادی داشته و حقوق نسل‌های بعد را محترم شمارد ولی در اکثر سیاست‌های توسعه‌ای این اصول را رعایت نکردیم .

این مسئول افزود: ما ۵۱ میلیارد مترمکعب از آب‌های فسیلی خود را استفاده می‌کنیم. یعنی به حقوق نسل‌های آینده تجاوز کردیم. تغییر اقلیم برای محیط‌زیست مصیبت است.

کلانتری با بیان اینکه وقتی تصمیمات فنی تحت تاثیر قرار می‌گیرد این اتفاق رخ می‌دهد، گفت: باید شجاعت داشته و اشتباهات را بپذیریم و تغییر روش دهیم. دولت پذیرفته و الان در دریاچه ارومیه از خیر سد نازلو و سیمینه‌لو گذشته است چون چاره‌ای نداشتیم.

وی تصریح‌ کرد: دانش دانشگاه‌ها باید به داد سیاست‌گذاران برسد. متاسفانه تاثیر دانشگاه‌ها به تصمیمات مشهود نیست.

این مسئول به وصعیت هوای خوزستان اشاره کرد و گفت: اهواز ۱۰۰ روز است که هوای ناسالم و ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشته است که این محصول اشتباهات انسانی است. در نیمه دوم سال ریزگردها با منشا داخلی است. یکی پس از دیگری سد احداث کردیم، در حالی که سالی چند سیلاب در دشت خوزستان مانع ایجاد ریزگرد می‌شد ولی الان وضعیت چه شده است. خاک به‌مرور چسبندگی خود را از دست داد و الان شاهد ریزگرد هستیم. تالاب‌ها خشک شد، ریزگردهای نمکی ایجاد شد. بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است. اشتباهاتی کردیم و دلیل آن ندیدن مسائل به‌صورت پیوسته بوده است.

وی ادامه داد: در عسلویه ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و چون شرایط توسعه پایدار دیده نشده است، زیست در دو شهر همجوار به معنای خودکشی است. چون فکر کردیم اگر شرایط زیست‌محیطی را رعایت نکنیم صرفه‌جویی کرده‌ایم، ولی چه اتفاقی رخ داده است.

این مسئول تصریح‌کرد: ما چیزی را برای نسل بعد نداریم. اصلا محیط زیست، بازدارنده توسعه نیست. محیط زیست اولین قربانی فقر است و باید با هم همزیستی کنند. ۸۰ درصد جمعیت دنیا کنار سواحل زندگی می‌کنند در ایران ۲ درصد مردم در سواحل زندگی می‌کنند و سواحل خالی از سکنه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا آقا مواظب باش چی میگی بابا این حرف ها حرف های آدم های بد مشکوک و وابستگان به غربی هاست. اینجا مملکت گل و بلبل است و بس.

    • بدون نام

      اقای کلانتری طرح مشکل نکن. نیاز به عمل داریم که شما هم متولی ان هستی.
      حالا از این ها که بگذریم واقعا اشغال تمام کشور را گرفته اینکه بلا نیست برای این چرا اقدام عملی و فرهنگ سازی نمیشود.

    • بدون نام

      عییییسی جان بهتره بگی بلایی بزرگ بر سر خوزستان آورده ایم!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاده سال آینده کل مردم خوزستان بدلیل بی ابی مظلق به استانهای دیگرمهاجرت میکنند.دستاوردبزرگ خانم ابتکار.کلانتر.واستاندار خوزستان

    • بدون نام

      فعلا شنیده ها میگند که پول اتوبان شمال با فروش زمین و ویلاسازی کنار آن تامین می کنید ، خیانت درحق محیط زیست از این بزرکتر وای اسفا /

    • مهران مهدی پور

      اقاجان حرف با عملت یکی نیست. توکه از دستماری طبعیت شامی هستی بیخود طرح انتقال اب رو تایید میکنی. بجاش طرح انتقال مردم به شهرهای دارای اب صادر کن. توسعه ی خدمات عمومی امضا کنوسط ایران کویره زور نزنید با اب اینور اونور مردم رو اونجا نگه دارید. اتفاقی که افتاده و داره بدتر میشه اینه که جاهایی که اب بوده رو هم کویر کردید. تمامش از تصمیمات شما بعلت حفظ صندلیتونه. وگرنه یارو تو کاخ سفید با ترامپ هم عقیده نیست مثل یه مرد استعفا میده

    • بدون نام

      حتمی مقصرمردمن نه مسولین که مشمول اختیاردارن شمانمیتونیدحق آبه ایران از افغانستان کوچیکی وضعیف عقب مونده وحشی بگیرین وهیلمن وخانوم خشک کردن چراافغانیارواخراج نمیکنیدمگه میترسید که باج میدین شغل و بودجه مملکت وخرجشون میکنید...۱۰ملیون شغل افغانیاس فان وگرنه مردم مجبور نیستم به خاطر بیکاری کشاورزی کنن وحدود۱۷ملیون افغانی روزی۳۰لیترم مصرف کننده دررور۵۰۰ملیون لیتراب مصرف میکنن وباپرروی تمام آب ایران ونمیده

    • بدون نام

      آقای کلانتری اگر سواحل خالی از سکنه است،راه چاره این است که سواحل را به میان مردم بیاوریم،می توانیم با آوردن آب از دریای آزاد عمان مشکل کم آبی استانهای جنوبی کشور را مرتفع سازیم و محیط زیست کشور را نجات دهیم،خداوند برای برطرف کردن مشکل کم آبی ایران و زیست محیطی آن ،دریای آزاد عمان را همسایه ایران قرار داده است،که جای شکر دارد.خطای انسانی گذشته را افرادی مثل شما می توانند حل کنند.در ضمن به داد سیاستمداران خدا باید برسد تا آنها را از بی خردی نجات دهد نه دانشگاهیان چون آنها از دانشگاها بیرون آمده اند نه از جای دیگر.

    • حسن

      محیط زیست ایران گند زده شده وتوسط افراد طمع کار بلعیده شده است ومانند سیاسیون که خود را به اختلاص آلوده کردندونماینده گانی که قوانین در حمایت از محیط زیست وبرگشت وجوه اختلاص شده تصویب نکردند

    • بدون نام

      خیلی نامردیدید که نمیگذاریدپیام ما ارسال شود

    • کاراگاه گجت

      آیا آقای کلانتر میدونه در همین خوزستان دیگه نمیشه کشاورزی کردن ما قبلا زمین از کشاورزان فاقد قدرت کشت می گرفتیم و با بکارگرفتن دوباره چند کشاورز چندین هکتار زمین گندم زیر کشت میبردیم اولین اقدام که ما را فلج کرد افزایش نرخ گازوئیل بود که برای موتور آب در مرزها نایاب شد بعد کشاورز بیچاره حتی پول برا بنزین زدن وسیله نقلیه اش بابت ایاب ذهاب نداشت . الانم که زمینها بایر شده چون آب نیست کرخه و کارون زمانی ۹ متر عمق اب داشتن الان کف رودخونه دیده میشه و آب تا زانو هست مردم مرزها خشک خشک شدن خوزستان دیگه آبی نداره . چرا کسی نمیخاد قبول کنه

    • بدون نام

      مدیران ارشد دولت و وزرا مسول این گرفتاریها هستند همه جا تبدیل به ویرانه میکنن بعد از مردم وجاهای دیگه استمدا د طلبی میکنن اگر مردم شیبها را تخریب کردن خب شما جلوگیری میکردین حالا که کار از کار گذشته اه وواویلا سر میدهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج