۷۰۰۶۲۷
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

مابه‌التفاوت نرخ ارز به خزانه واریز شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: میزان تفاوت نرخ ارز در نوسانات اخیر به جایی نرفته و به خزانه واریز شده و رقم و عدد و مابه‌التفاوت‌هایی که حاصل شده، دقیقا حسابرسی می‌شود و هیأت نظارت بانک مرکزی نظر می‌دهد.

خبرگزاری فارس: ولی‌الله سیف در پایان صحبت‌های نمایندگان در ارتباط با نوسانات بازار ارز در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷) گفت: تلاش ما بر این است که یک همکاری و رابطه مستقیم و نزدیک بین بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی باشد اما در زمینه‌های مختلف از نظرات کمیسیون اقتصادی استفاده کنیم.

وی افزود: اینکه آقای پورابراهیمی اشاره کردند که هیچ عامل اقتصادی برای نرخ ارز وجود ندارد، من هم آن را تأیید می‌کنم و به همین دلیل هم اشاره کردم که بحث انتظارات و بحث التهابات کاذبی که ایجاد می‌شود، بر این موضوع اثر می‌گذارد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: وضعیت درآمدهای ارزی ما وضعیت مطلوبی است و به هیچ وجه نسبت به تأمین نیازهای وارداتی‌مان کمبودی نداریم، ما باید بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم، ساختار جدیدی را که ایجاد کرده‌ایم می‌تواند این مدیریت را ایجاد کند و این همفکری و همراهی در آینده نیز وجود خواهد داشت.

سیف خاطر نشان کرد: نرخ تعیین شده ارز نرخ بر مبنای شناور مدیریت شده قانونی و تکلیفی است برای بانک مرکزی و این مدل مصوبه مجلس را دارد و لذا ما بر این اساس عمل می‌کنیم و هدف ما به هیچ وجه تثبیت نرخ نیست و اگر بخواهیم تثبیتی عمل کنیم، اشکال جدی بروز خواهد کرد.

وی افزود: همانطور که آقای قوامی اشاره کرد، اثر نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار بر بودجه باید مدنظر قرار گیرد، اما من شما نمایندگان را به این موضوع توجه می‌دهم که در گذشته هر چقدر از مبنای ارز مبادله‌ای مستقیما به حساب خزانه در زمان واریز ارز به حساب بانک مرکزی ما عمل می‌کنیم، هر میزان از این ارز را به قیمت بازار آزاد در بازار مداخله می‌کردیم، در حسابی متمرکز و به حساب خزانه واریز می‌شد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: نکته‌ای که وجود دارد این است که امسال در بودجه تغییری ایجاد شد و آن این بود که رقم مابه‌التفاوت ناشی از مداخله ما در بازار را در سود بانک مرکزی دیده شد و لذا یکی از اقلام نیز در این مورد باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: ما برای تحقق اهداف اقتصادی‌مان بیشتر از هر چیزی نیاز به ثبات و آرامش اقتصادی داریم، این مدل به ما کمک می‌کند که ما این ثبات را ایجاد کنیم و اقتصادمان پیش‌بینی‌پذیر باشد تا انگیزه‌های لازم و تشویق مناسب را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند و این حاصل نمی‌شود مگر اینکه دولت حمایت مجلس را نیز داشته باشد و کمک‌ها و حمایت‌های مجلس می‌تواند برای ما ارزشمند باشد.

وی افزود: اینکه آقای بابایی عنوان کردند که تفاوت نرخ ارز چه کار شده و به جیب کی رفته؟ من در پاسخ می‌گویم این میزان تفاوت نرخ ارز به جایی نرفته و به خزانه واریز شده و رقم و عدد و مابه‌التفاوت‌هایی که حاصل شده، دقیقا حسابرسی می‌شود و هیأت نظار بانک مرکزی نظر می‌دهد، دیوان محاسبات در آنجا حضور دارد و کنترل می‌کندو لذا از این بابت هیچ‌گونه مشکلی وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: ۴۰ یا ۵۰ درصدی که به نرخ ارز اضافه شده باید بگویم که از سال ۹۲ تاکنون تورم انباشته ما ۸۲ درصد است و نرخ ارز در آن زمان ۳ هزار تومان بوده که امروز ۴۲۰۰ تومن است و این افزایش ۱۲۰۰ تومانی ۴۰ درصد است که اوج افزایش قیمت دلار هم ۷۵ درصد بود که تورم انباشته ۸۲ درصدی قابل توجیه بود و تنها چیزی که قابل دفاع نیست، نوسانات شدید است و این نوسانات شدید در اقتصاد مشکل ایجاد می‌کند و برنامه‌ریزی‌های ما بر این است تا از این نوسانات شدید جلوگیری کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امسال بنزین را گران نکردند،ولی با گران شدن ارزهای خارجی ،الحمدا...کسری بودجه نداریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاوان ثابت ماندن بعضی نرخ ها را مردم جایی دیگر باید بپردازند

    • بدون نام

      قیمت 4200 کاملا منطقیه.البته واضحه که به مزاق بعضی افراد تلخ باشه.

    • سلام

      تشکیلات عریض و طویل جناب سیف پول میگیرن اونم زیاد واسه اینکه نوسانات و تکانه های ارزی ضرری به مردم و سیستم بانکی نزند...سوال پس چرا هیچ وقت موفق عمل نکرده اند ؟

    • بدون نام

      ببینین چطوری داره خط میده:
      همکاری و رابطه مستقیم و نزدیک بین بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی باشد اما در زمینه‌های مختلف از نظرات کمیسیون اقتصادی استفاده کنیم.....

    • بدون نام

      بله دولت با دست کردن در جیب ملت مشکلش را حل کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج