جاباما
۷۰۸۲۴۹
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

تلفات رانندگی در ایران، بالاتر از متوسط جهانی!

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های محافل حمل و نقلی حمایت از تولید داخل در بخش خودروسازی است، یعنی ما باید به سمت خودروی غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند.

خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های محافل حمل و نقلی حمایت از تولید داخل در بخش خودروسازی است، یعنی ما باید به سمت خودروی غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند.

محمد بخارایی امروز در نشست بررسی برنامه‌های جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در سال ۹۷ در راستای کاهش سوانح رانندگی اظهار داشت: در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان باختند و ۳۰۰ هزار نفر هم مجروح و معلول شدند.

وی ادامه داد: حمل و نقل باید بدون حادثه باشد و این هدف همه است، ایمنی راه‌ها نیازمند عزم ملی است و کشتار ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی باید یک دغدغه ملی باشد.

بخارایی با تأکید بر اینکه ایمنی بدون اقدام و تلاش دست‌یافتنی نیست، گفت: می‌توان اقدامات وسیعی بابت ارتقاء ایمنی انجام داد.

* سهم 45 درصدی عابران پیاده و موتورسواران در آمار کشته‌های سوانح رانندگی

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به سهم ۴۵ درصدی عابران پیاده و موتورسواران در آمار کشته‌های سوانح رانندگی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۳ درصد معادل ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از جانباختگان سوانح رانندگی موتورسواران هستند و ۱۰۰ هزار نفر از مجروحان سوانح رانندگی موتورسواران هستند.

بخارایی با تأکید بر اینکه تخلف در موتورسواری نماد تخلف اجتماعی شده است، گفت: موتورسواری که صبح خود را با تخلفاتی نظیر عبور از چراغ قرمز و یا تردد در پیاده‌رو آغاز کند، در محیط کار خود نیز، کار را با تخلف شروع می‌کند.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه فرهنگ جامعه از فرهنگ رانندگی مشخص است، بیان کرد: کشور ما جزو امن‌ترین کشورهای جهان است و در موتورسواری هم می‌توانیم تخلف کمتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۲ درصد از آمار سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده است، گفت: آموزش کاربران و شهروندان امری است که به آن چندان پرداخته نشده است و در این حوزه آموزش و پرورش، ستاد ائمه جمعه، ارگان‌های متولی و رسانه ملی کم‌کاری کرده‌اند.

‌وی ادامه داد: اگر بر ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه شهرها نظارت کنیم و از آنها جلوگیری شود، ضمن آنکه موتورسواران را به خوبی مدیریت کنیم، سوانح رانندگی بسیار کاهش می‌یابد.

* کاهش سرعت مجاز از عوامل کاهش سو‌انح رانندگی/ عده‌ای مخالفت می‌کنند

وی کاهش سرعت مجاز را از عوامل دیگر کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت:‌ در کشوری مثل اسپانیا حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌های برون‌شهری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در آزاد‌راه‌های درون‌شهری ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در مراکز تجاری و مسکونی پرتردد ۳۰ کیلومتر در ساعت است، در حالی که ما زمانی خواستیم سرعت مجاز را در ایران کاهش دهیم، بسیاری از کارشناسان و یا انجمن‌های ناوگان عمومی اعتراض کردند.

وی اظهار داشت:‌ همچنین می‌توان سرعت مجاز را برای هر خودرویی تعیین کرد، به عنوان مثال‌ می‌توان سرعت مجاز را برای خودرویی مثل پراید که در سوانح رانندگی بسیار آسیب‌پذیر است، کاهش داد.

* سوانح رانندگی ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: ما در ایران یک درصد جمعیت جهان را داریم، بنابراین نباید کشته‌های سوانح رانندگی ما از حداکثر ۱۲ هزار نفر در سال افزایش یابد، در حالی که جانباختگان سالانه ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی ما یعنی در ایران ۲۵ درصد بالاتر از متوسط جهانی کشته می‌دهیم.

وی نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های رانندگی را از دیگر موارد کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: متأسفانه بیمه‌ها هم در این حوزه کم‌کاری می‌کنند و سرمایه‌گذاری نکردند.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها،‌ کاهش اعتبارات نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها را از دیگر موارد افزایش تلفات سوانح رانندگی عنوان کرد و کرد: تخصیص بودجه در بخش نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها باید ۱۰۰ درصد باشد، در حالی که می‌توان توسعه را به عقب انداخت و پروژه‌های عمرانی را کمتر کرد اما به نگهداری راه‌ها بودجه اختصاص داد.

* نگذاریم خودروساز داخلی در انحصار، خودرو بی‌کیفیت تولید کند

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به نامگذاری امسال به سال حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: حمایت از تولید داخل ضرورت دارد اما در بخش خودروسازی یکی از دغدغه‌های محافل حمل و نقلی، حمایت از تولید داخل‌ است، یعنی ما باید به سمت خودروی غیرایمن برویم و حاشیه امنی برای این خودروهای غیرایمن ایجاد شود تا رقیبی نداشته باشند.‌

بخارایی تأکید کرد: در کنار توجه به تولید داخل، ارتقاء کیفیت باید در دستورکار باشد و کشور تلاش کند بدون رودربایستی، از ساخت خودروهای غیرایمن جلوگیری شود، ضمن آنکه الزامات ایمنی در خودروها رعایت شود.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با تأکید براینکه توسعه فرهنگ ایمنی در خودروسازی و تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه ضروری است، گفت: واردکننده لاستیک، روغن ترمز، قطعات خودرو، خودروساز، تعمیرکار، امداد و نجات و غیره همه باید فرهنگ ایمنی داشته باشند.

* جان باختن 50 درصد مجروحان سوانح رانندگی در بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: چرا ۵۰ درصد جانباختگان سوانح رانندگی در بیمارستان و مسیر رسیدن به بیمارستان جان می‌بازند؟ شاید فرهنگ رسیدگی به مجروحان در بیمارستان‌های ما کم است.

بخارایی از بخشودگی جرائم سوانح رانندگی گله کرد و گفت:‌ این بخشودگی در واقع به نفع متخلف است، یعنی اجازه دهیم متخلف خلاف‌های بعدی را انجام دهد، در حالی که هر خلاف بستر یک حادثه است.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها یادآور شد: بودجه حاصل از درآمد جرایم راهنمایی و رانندگی هم در سال‌های اخیر بابت نگهداری راه‌ها ۱۰۰ درصد اختصاص نیافت‌.

* معرفی رانندگان حرفه‌ای برتر در ایمنی به عنوان چهره ملی

وی از فعالیت‌ جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت و افزود: در حال حاضر ۲۵ دفتر نمایندگی در مراکز استان‌ها داریم و تا پایان سال در همه استان‌ها نمایندگی خواهیم داشت.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها از برگزاری همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی این جمعیت گفت و افزود: همچنین از سال ۹۵ جشنواره دوسالانه انتخاب رانندگان حرفه‌ای برتر در ایمنی آغاز شد که از شاخص‌های این انتخاب، نداشتن تخلف و سانحه در پنج سال اخیر و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی است و پس از آن، رانندگان حرفه‌ای برتر در ایمنی به عنوان چهره ملی معرفی می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منوچهر شمسی

      آمریکا طی حدود بیشتر از پنج سال ۵۸۰۰۰که میشه حدوداَ سالی ۱۲۰۰۰هزار بعد در کشور ما ایران سال خوشمان ۲۵۰۰۰ کشته میدهیم دوبرابر دوران جنگ میدونی جنگ آمریکا و ویتنام....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج