adexo3
۷۱۲۹۷۵
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

واژه بسازید و به فرهنگستان پیشنهاد دهید

رادیو ایران در راستای نگهبانی از زبان فارسی حرکت آیین سخن را در اردیبهشت ماه آغاز کرده و پی می‌گیرد. بر این اساس هر هفته چهار واژه بیگانه در برنامه «کافه هنر» رادیو ایران مطرح و از مردم خواسته می‌شود که واژه‌سازی کنند و معادل برای آنها پیشنهاد دهند.

خبرگزاری ایسنا: رادیو ایران در راستای نگهبانی از زبان فارسی حرکت آیین سخن را در اردیبهشت ماه آغاز کرده و پی می‌گیرد. بر این اساس هر هفته چهار واژه بیگانه در برنامه «کافه هنر» رادیو ایران مطرح و از مردم خواسته می‌شود که واژه‌سازی کنند و معادل برای آنها پیشنهاد دهند.

«آیین سخن» نام پویشی است برای نگهبانی از زبان فارسی و جلب توجه مردم و نخبگان به زبان فارسی؛ این حرکت نخستین بار در دی ماه ۹۵ روی آنتن رادیو ایران رفت و از طرف مردم و هنرمندان و صاحب‌نظران استقبال شد.

اردیبهشت امسال «آیین سخن» روی «قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی و عناوین بیگانه» تمرکز کرده و بر آن است تا درباره این قانون، چگونگی اجرا و احیانا مشکلات اجرایی آن فعالیت رسانه‌ای کند.

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و اندیشه در این زمینه گفت: با توجه به اینکه روز بزرگداشت فردوسی و روز بزرگداشت زبان فارسی ۲۵ اردیبهشت است، با دستور مدیر شبکه دکتر محمدزاده قرار شد «آیین سخن» از این ایام برگزار و به صورت متمرکز در باره قانونی که برای حفظ زبان فارسی تصویب شده کار شود.

این قانون سال ۱۳۷۵ تصویب شده است، اما متاسفانه هنوز آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است. همچنین در ماه اردیبهشت فراخوان و مسابقه‌ای برای مردم هم در نظر گرفته شده است که جوایز آن را فرهنگستان زبان و ادب فارسی به برندگان اهدا خواهد کرد.

گودرزی افزود: اکنون، زمانی است که هر ایرانی عاشق ایران باید کاری برای زبان فارسی بکند و در خود در نگهبانی زبان فارسی بکوشد.

رادیو ایران پایگاهی است برای این امر؛ یعنی نگهبانی از زبان فارسی. مردم می‌توانند هر پیشنهاد یا نظری در این راستا دارند به رادیو ایران بگویند، مطمئن باشند که پیگیری می‌شود.

یدالله گودرزی گفت: خوشبختانه سازمان و ارگان‌های فرهنگی و رسانه‌ها همکاری خوبی با رادیو ایران در این زمینه دارند و ما با فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم همکاری خوبی داریم.

گودرزی افزود: گزارشگران رادیو ایران به میان مردم خواهند رفت و از کافه‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها درباره نام آنها گزارش خواهند گرفت و نظر مردم را در این باره خواهند گرفت.

«آیین سخن» شعارهایی ویژه خود دارد و با این شعارهای «هر ایرانی نگهبان زبان فارسی» و «من نگهبان زبان فارسی هستم» مردم را به همراهی با پویش فرا خوانده است.

وبگاه رادیو ایران به آدرس radioiran.ir برای ارتباط بیشتر در اختیار مخاطبان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • باران

      دستشان درد نکنه‌ اول‌باید‌بودجه فرهنگستان که‌دست اقای‌فلانی‌است‌بگیرند تا ماخودمان یه فکری بکنیم...

    • بدون نام

      زبان عربی هم گنجانده شود تو زبان های بیگانه پس

    • بدون نام

      درود و سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج