۷۱۳۸۴۸
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

غلامحسین سالمی:

مردم حق دارند کتاب نخوانند

غلامحسین سالمی با انتقاد از گرانی کاغذ و نبود حمایت از ناشران می‌گوید: مردم حق دارند کتاب نمی‌خوانند زیرا کاغذ گران است.

خبرگزاری ایسنا: غلامحسین سالمی با انتقاد از گرانی کاغذ و نبود حمایت از ناشران می‌گوید: مردم حق دارند کتاب نمی‌خوانند زیرا کاغذ گران است.

این مترجم در گفت‌وگو یی درباره ارزیابی‌اش از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: طی این سال‌ها اگر هر سال فقط یک مشکل را حل می‌کردند ما وضع‌مان خیلی بهتر از الان بود. چیزی که ما نداریم نمایشگاه کتاب است؛ در واقع بازار مکاره داریم، در حالی‌که نمایشگاه خیلی با بازار مکاره فرق دارد.

او افزود: نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین لطمه‌ را به کتاب‌فروش‌ها می‌زند. کتاب‌فروش‌ها عشق‌شان این است که چهار کتاب بفروشند اما ناشران همان چهار کتاب را در نمایشگاه می‌فروشند و چیزی دست کتاب‌فروش را نمی‌گیرد. در واقع صنعت کتاب‌فروشی در ایران به واسطه نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های دیگر رو به زوال و فروپاشی است.

سالمی با اشاره به فروش بیشتر اغذیه‌فروشی‌ها در محیط نمایشگاه کتاب نسبت به ناشران اظهار کرد: درآمد اغذیه‌فروشی‌ها در چند روز گذشته نسبت به پنج ناشر بزرگی که در این‌جا هستند بیشتر بوده است. این نشان‌دهنده آن است که مردم ما به شکم‌شان بیشتر از ذهن‌شان می‌رسند. مردم ما به ساندویچ بیشتر از کتاب علاقه دارند.

او سپس با بیان این‌که نمایشگاه کتاب مکان ثابت ندارد، گفت: ما در این ۳۱ سال هنوز به جایی نرسیده‌ایم که در یک جای ثابت نمایشگاه‌مان را برگزار کنیم. به طور مثال نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال‌هاست که برگزار می‌شود، آن هم در یک جای ثابت، اما در ایران به عناوین مختلف نمایشگاه کتاب را در جاهای مختلفی برگزار می‌کنند. ابتدا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بودیم، سپس آن را به مصلا آوردند و بعد به آن سوی بهشت زهرا بردند. خب، بگویید ما کتاب نمی‌خواهیم. ناشرانی هستند که مجوز کتاب را گرفته‌اند اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهند آن کتاب را در نمایشگاه بفروشند. مثلا گفتند کتاب‌های صادق هدایت از نمایشگاه جمع شود، البته ترجمه‌هایش می‌تواند عرضه شود.

سالمی درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز اظهار کرد: تمام شرکت‌کنندگان در بخش بین‌الملل کارهای بیات آورده‌اند؛ کارهایی که به درد ما نمی‌خورد. به طور مثال همه کارهای همینگوی چاپ شده است؛ دیگر چه نیازی است که دوباره آن‌ها را به نمایشگاه می‌آورند؟ همه این کتاب‌ها و ناشران سیاهی‌لشکر هستند که به هیچ کاری نمی‌آیند. فقط چند ناشر بزرگ را بیاورند، ناشرانی که درست و حسابی باشند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی آمار می‌دهند و مثلا می‌گویند ۵۰ هزار نفر بازدیدکننده از نمایشگاه داشتیم، این‌ها فقط بازدیدکننده هستند. ما خریدار کتاب نداریم زیرا کاغذ گران است. کاغذ سابق بر این بندی ۷۰ هزار تومان بود اما حالا ۱۳۵ هزار تومان شده است. بنابراین کتابی که تولید می‌شود دوبرابر قیمت تمام می‌شود، به خاطر همین خریداری ندارد؛ زیرا مردم اگر کتاب نخوانند چیزی نمی‌شود، اما اگر غذا نخورند می‌میرند. البته حق هم دارند که کتاب نخوانند. سوال من این است که چرا کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند؟ جماعت کتاب‌خوان ما باید حمایت شوند. ما کجای واقعیت ایستاده‌ایم؟ ناشر باید حمایت شود تا بتواند از مخاطبانش حمایت کند.

این مترجم با بیان این‌که همه کارهای ما تقلید است، گفت: تقلیدمان هم درست نیست. ما بیشتر ضایعات بار می‌آوریم. در نمایشگاه امسال ناشران مشکل پارکینگ داشتند و بسیاری از کارت‌های ناشران و فروشنده‌ها صادر نشده است.

سالمی درباره این‌ عقیده که چرا نمایشگاه کتاب کوچک‌تر برگزار نمی‌شود، گفت: این درد من هم هست؛ «من درد مشترکم، مرا فریاد کن».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همان ساندویچ را اگه وزارت ارشاد توش دست میبرد وحذف وسانسورمیکرد مردم دیگه نمیخوردندمشکل کتاب نخواندن مردم اینه که مطالب همه دستچین شده وفرمایشی است .

    • محمدرضا بختیار

      تو کشور ما چرا برای فرهنگ سازی کتاب خوانی کتاب مجانی در اختیار خوانندگان کتب نمی گذارند و همیشه به دنبال ترویج یک فرهنگ باید هزینه کرد نه اینکه یک فرهنگ را به اجبار و با تبلیغات به جامعه فروخت

    • بدون نام

      من دیروز رفتم نمایشگاه برای منی که دستم تو جیب پدرم هست واقعن مقدور نبود برای یه کتاب با ورق کاهی که بعد 2 سال پوسیده میشه 40 هزارتومن پول بدم جدای از این بهترین نوع ورق با قیمت های مناسب برای ناشر های کتاب های مذهبی و وابسته بود خیلی از کتاب ها قدیمی بودن کتاب چاپ 85 تو سال 97 با قیمت روز فروخته میشد یه سری از نویسنده های بزرگ و نامدار اصلن ازشون کتابی نبود در مقابل کتاب های بی ارزش با قیمت های بسیار بالا من که علاقمند به کتابم واقعن نتونستم در توانم نبود کتابی بخرم من احساس میکنم این سیاست در قبال مسئله کتاب از قصد و با نیت هست که مردم کتاب نخونن وگرنه چه دلیل دیگه ای میتونه داشته باشه؟

    • بدون نام

      منظور همه تون اينكه حيف پول كه ادم واسه يه مشت كاغد پاره بي محتوا بده ،،،،،اينترنت،وجستجودر سايتها بهترين راه كسب علم و حقيقت و معلومات ،،،،،،،،،،،

    • بدون نام

      من که خودم از صبح تا ظهر نمایشگاه بودم نسبت به سالای پیش خیلی خیلی جمعیت کمتر بود اما تلویزیون اعلام کرد 5 درصد بیشتر نسبت به پارسال تا این موقع فروش کتاب انجام شده!!!!!چرا باید در این زمینه هم به مردم دروغ گفت؟

    • بدون نام

      تو این مملکت دست رو هر موضوعی که بذاری می بینی وضعیتش مثل یه مریض اورژانسی و رو به موته و اصلا" حالش خوب نیست

      پس موضوع کتاب و کتابخوانی هم مستثنا نیست!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج