۷۲۱۷۷۸
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

نماینده زابل: ‍ورودی آب «هیرمند» صفر است

نماینده مردم زابل و زهک با بیان اینکه امسال ورودی آب هیرمند صفر بوده است، گفت: نامه‌ای برای رییس‌جمهور نوشتم و رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم چراکه اگر به فکر چاره‌ای برای مردم این منطقه نباشیم مانند سال‌های ۴۹، ۵۰ شاهد کوچ عمده بسیاری از مردم این منطقه به مناطق دیگر ایران خواهیم بود.

خبرگزاری ایلنا: نماینده مردم زابل و زهک با بیان اینکه امسال ورودی آب هیرمند صفر بوده است، گفت: نامه‌ای برای رییس‌جمهور نوشتم و رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم چراکه اگر به فکر چاره‌ای برای مردم این منطقه نباشیم مانند سال‌های ۴۹، ۵۰ شاهد کوچ عمده بسیاری از مردم این منطقه به مناطق دیگر ایران خواهیم بود.

هشدار نسبت به کوچ گسترده و خالی شدن مرزها

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم باید برای این موضوع نیز ستاد بحرانی در منطقه شکل بگیرد از همین‌رو نامه‌ای برای رییس‌جمهور نوشتم و رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم چراکه اگر به فکر چاره‌ای برای مردم این منطقه نباشیم مانند سال‌های ۴۹، ۵۰ شاهد کوچ عمده بسیاری از مردم این منطقه به مناطق دیگر ایران خواهیم بود.

کیخا با بیان اینکه برخی ناملایمت‌ها به مردم منجر به کوچ آنها شده است، گفت: اگر این هجرت گسترده صورت بگیرد، مرزها خالی می‌شود و دیگر پاسداری نیست که بتواند از مرزهای ایران پاسداری کند.

ورودی آب هیرمند صفر است

وی با بیان اینکه امسال ورودی آب هیرمند صفر بوده است، اظهار داشت: سیستان به طور کلی وابسته به آب رودخانه هیرمند است که از افغانستان وارد ایران می‌شود. گودل‌های طبیعی در منطقه وجود داشت که مردم محلی به آنها چاه نیمه می‌گفتند. این گودال‌های طبیعی را سامان داده و بخشی از آب رودخانه هیرمند را پس از ورود به ایران در این چاه‌نیمه‌ها ذخیره می‌کنند. هر چاه‌نیمه ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد. تمام استخرهای تولید ماهی در ایران به اندازه وسعت یک چاه نیمه هم نیستند.

هامون خشک شد، 40 هزار صیاد بیکار

نماینده مردم زابل و زهک ادامه داد: متاسفانه ۴۰ هزار خانوار صیاد نیز به دلیل خشک شدن تالاب‌های هامون بیکار شدند در حالی که در نقطه دیگری از کشور برای استخرهایی هزینه شده که بلااستفاده رها شده‌اند. چهار چاه نیمه در این استان وجود دارد که حدود یک میلیارد و چهار صد میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره دارند. اما در حال حاضر در همه این چاه نیمه‌ها کمتر از ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وجود ندارد. با این داشته از آب هم فقط می‌توانیم آب شرب مردم را در منطقه تامین کنیم.

3 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

وی بیان کرد: سه هزار روستا فاقد شبکه آب‌رسانی هستند و با تانکر آب رسانی می‌شوند و سرانه آب برای هر نفر در دو روز ۱۵ لیتر است. جنس خاک و توپوگرافی آن اجازه ایجاد سازه‌هایی مانند سد را نمی‌دهد ضمن این که احداث سد در منطقه برخلاف اصول مدیریتی صحیح آب است.

آب آخرین موضوع ارتباط ایران و افغانستان است

کیخا خاطرنشان کرد: مشکلاتی در کلان سیاست وجود دارد و ما به عنوان مردم این منطقه نمی‌دانیم معیار و ملاک تنظیم روابط ایران با افغانستان چیست. تنها بده و بستان و وابستگی ما به افغانستان آب هیرمند است. اگر قرار است حکومت با افغانستان در هر موضوعی وارد مذاکره شود باید در ابتدا تکلیف آب را مشخص کند. اگر قرار است بر سر موضوعاتی مانند امنیت، مواد‌ مخدر، مهاجرین و ... صحبت کنند باید در ابتدا درباره آب تبادل‌نظر شود اما متاسفانه امروز آب آخرین موضوعی است که به آن در ارتباطات بین دو کشور توجه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهم نیست
      فقط برادران افغان راحت باشند و خم به ابرو نیاید حالا نهایت مردم سیستان میروند شهرهای دیگر و زاغه نشین میشوند

    • ح

      حالا بازاین افغانیای راه بدین ایران

    • بدون نام

      بازم پول مردم ببرید تو افغانستان آباد کنید

      تا اب رو روی مردم ایران قطع کنن

    • بدون نام

      ای بابا تو چی اینا خوب کاشتن که این دومیش باشه!

    • بدون نام

      شرم اورهم وطنانمون اینقدرسختی بکشن ازبی ابی وبیکاری وفقربرعکسش ۱۶ملیون افغانی بودجه ومنابع کشوربخورن و۱۰ملیون شغلمون بیکاروفقیرکنن دولت ازجیب ملت هزینشون میده ازکجامیارطبق گفته مسولین حدود۲۰۰سال ضرروهزینشون وهرافغانی بیگانه باشغل بالای ۲۰۰ملیون ضرروهزینش وبدون شغل بابای ۵۰ملیون وسازمان ملل فقط۱ملیون میددرسال همین پولهاخرج ایران وایرانی بش ایران ابادمیش ومثل اروپا ومردم مون مجبورنیستن اواراروپا بشن برای کاروفقرودنیا به مامیخنده چون وضعیت کشورومردم ومون میدونن ومسخرمیکنن وتحقیر وایران وبه چشم افغانی وافغانستان میدونن وعقب مونده وحشی بی عرض واین ننگ وشرم اور چون میگن کشورتون بیکارترین کم اب ترین افسردترین اعصبانی ترین ....هستین. اینهمه افغانی بیگانه چطور بودجه وشغلشون میدین به هوش به گوش باشین همه ایران ومیشناسن ووضعیتش مسولین چراکاری نمیکنیدواخراج کنیدداریم نابودمیشیم

    • هامون

      شما چه کردید برای سیستان
      شما که معاون محیط زیست بودید ...
      شما که همین الان هم با سایر نمایندگان
      جناه بندی سیاسی دارید باهم...



      ولله قسم سیستان همین الان هم مرده ...
      انگور خود سیستان در زابل ۹۰۰۰ تومان بر کیلو

      سیستانی شرف ایرانه سیستان ریشه ایران

      خدا ازتون بگذره...

    • مفتش

      سلام کیخا جان خودت خسته نشدی از ااین نمایش تو که ی عمر تو سازمان محیط زیست بودی بگو چه قدم مثبتی برا بحث هیرمند برداشتی خودت میدونی سرانجام نامه ارسالیت چی میشه

    • بدون نام

      سلام کیخا جان خودت میدونی حق آبه ایران از هیرمند هشتصد میلیون متر مکعب آب بیشتر نیس وافغانها هم از ظرفیت چاه نیمه ها بیشتر از شما مطلعند وحاضر به دادن قطره ای بیشتر از میزان حق آبه نیستند تازه همونم زمانی به ایران میدن که سیلاب غیر قابل کنترل در افغانستان اتفاق بیفته پس چرا مردم زابل رو رنگ میکنی مگر سالها معاون سازمان محیط زیست نبودی بگو چه کردی در رابطه با احقاق حق ایران خودت که بهتر میدونی سرانجام نامه ات چیه آخه خودت قبلا مسول اجرایی بودی بسه داداش کمتر با روح وروان مردم سیستان بازی بکن

    • محسن‌

      سلام‌آقای‌کیخا‌جناب‌عالی‌که‌معاون‌محیط‌زیست‌بودی‌چکارکردی‌یاالان‌که‌نماینده‌هستی‌‌‌‌اگرکاری‌که‌دکتردهمرده‌انجام‌میدهد‌توبرعلیه‌اش‌کارمیکنی‌من‌‌‌‌‌به‌عنوان‌سیستانی‌خجالت‌میکشم‌به‌جای‌توبرونزدخدا‌دعا‌کن‌‌که‌ازگناهانت‌‌بگذره‌بااین‌کارات

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج