۷۲۵۹۵۱
۲۴ نظر
۵۰۰۸
۲۴ نظر
۵۰۰۸
پ

آیا خانه بخریم یا خیر؟

یک تحلیلگر بازار مسکن گفت: «به عنوان یک کارشناس نمی‌توان بگویم مردم خانه بخرند یا خیر، زیرا مسئولیت‌هایی به همراه دارد که از لحاظ حرفه‌ای بهتر است از آن اجتناب شود، اما می‌توانم این را بگویم که شواهد و قرائن حاکی از آن است که حداقل در سال ۹۷ ما با افزایش قیمت‌ها و رونق بازار مسکن مواجه خواهیم بود و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و این با توجه واقعیت‌های قابل مشاهده در بازار مسکن است.»

فرارو: مهدی سلطان محمدی کارشناس با فعال بازار مسکن در گفتگویی در خصوص وضعیت این بازار از تابستان تا پایان سال ۹۷ گفت: «به عقیده من در ادامه سال شاهد این روند شدید افزیشی که طی دو ماه اخیر شاهدش بودیم، نخواهیم بود، اما این به معنی آن نیست که بازار دچار رکود می‌شود. به احتمال زیاد بازار مسکن همچنان با افزایش قیمت مواجه خواهد شد، اما با یک شیب ملایم و منطقی این روند را طی خواهد کرد که این تا پایان سال ادامه خواهد داشت. تمام علائم و شواهد و نشانه‌هایی که از بازار می‌گیریم حاکی از آن است که ما طی این دوران به رکود برنمی‌گردیم و هم حجم معاملات و قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم میزان ساخت و ساز بیشتر می‌شود؛ بنابراین به نظر من در سال ۹۷ رونق در بازار مسکن افزایش پیدا خواهد کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت‌ها به وابسته چه متغیر‌هایی است، عنوان کرد: «بازار مسکن از متغیر‌های زیادی تاثیر می‌گیرد که بخشی از آن به مکانیزم‌های داخل بازار از جمله عرضه و تقاضا مربوط می‌شود که چرخه‌های بازار مسکن را به کار می‌اندازند و رونق و رکود را رقم می‌زنند. از این زاویه که نگاه می‌کنیم، بعد از چهار سال رکود که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ داشتیم و شاهد کاهش میزان ساخت و ساز در کشور بودیم و صدور پروانه در مناطق مختلف شهری به صدهزار رسید که این تعداد حتی از نصف میزان معمول بود و نمی‌توانست تقاضای موجود را پاسخ گو باشد، حالا شرایط بسیار بهتر شده است.»

او افزود: «دلیلش هم این است که وقتی سالانه خانوار‌های جدیدی وارد چرخه می‌شوند و نیاز‌های جدید به وجود می‌آورند و عرضه نمی‌تواند همه آن‌ها را پاسخگو باشد لذا باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند. خب در چنین شرایطی تمایل برای ساخت و ساز میان سرمایه‌گذاران در بازار مسکن بالا می‌رود و اینگونه عرضه با افزایش مواجه می‌شود، اما با توجه به اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها برای اینکه به ثمر برسند یک دوره زمانی حدود دو یا سه ساله می‌طلبد. طی این دو یا سه سال همچنان میزان تقاضا افزایش دارد و به این روند دوره رونق می‌گویند. به این معنی که هم ساخت و ساز افزایش پیدا کرده و هم تقاضا‌ها و قیمت بالا رفته است. البته بعد از آنکه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده وارد بازار می‌شود باز هم با توجه فاصله زمانی سرمایه‌گذاری با بهره برداری، نمی‌تواند با عرضه هماهنگ شد و این موجب می‌شود دوباره ساخت و ساز افزایش پیدا کند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.»

وی ادامه داد: «البته در کنار این فاکتور‌های اقتصاد کلان همه در بازار مسکن تاثیرگذار هستند. مثلا تورم عمومی یکی از فاکتور‌هایی است که به بازار مسکن تاثیر می‌گذارد، زیرا در چنین حالتی ساختمان گران می‌شود و مردم هم تمایل دارند پس‌انداز‌های خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که آسیب کمتری در برابر کاهش ارزش پول ملی ببیند و مسکن هم یکی از همان بخش‌ها است. علاوه بر این افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ بهره نیز بر بازار مسکن تاثیرگذار است. زیرا در چنین شرایطی مردم به جای اینکه پول خود را در بانک پس انداز کنند ترجیح می‌دهند آن را وارد بازار مسکن کنند و ملک یا زمین خریداری کنند. از سوی دیگر هر زمان که درآمد‌های نفتی که درآمد کلان کشور محسوب می‌شود افزایش پیدا کند، قاعدتا رفاه عمومی نیز بالا می‌رود و مردم علاقه‌مند می‌شوند از این رفاه برای بهبود مسکن‌شان استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توان رونق بازار مسکن را مدیون افزایش درآمد‌های نفتی طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ دانست که امروز درحال به ثمر رسیدن است.»

سلطان محمدی با بیان اینکه علاوه بر این، فاکتور‌های دیگری هم در بازار مسکن تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: «یکی از آن‌ها بازار‌های رقیب مثل بازار ارز و سرمایه است. تغییرات در این بازر‌ها موجب می‌شود ترجیحات سرمایه‌گذار به سمت و سوی بازار مسکن برود. الان اتفاقی که در بازار ارز و سرمایه طی ماه‌های گذشته رخ داده، باعث شده سرمایه‌گذاران که معتقدند بازار مسکن از ریسک کمتری برخوردار است، به سمت آن بروند و در آنجا سرمایه گذاری کنند؛ بنابراین مجموع این عوامل کمک کرد که بازار مسکن رونقی بیش از انتظار بگیرد. یعنی انتظار این بود که رونق پیدا کند، اما این میزان رونق پیش‌بینی نشده بود.»

وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن کاذب است، گفت: «خیلی‌ها سعی می‌کنند کلمه کاذب را در خصوص قیمت‌ها به کار ببرند، اما واقعیت این است که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که ما قیمت کاذب نداریم. زیرا قیمت همان مقوله‌ای است که عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند لذا هر آنچه دیده می‌شود قیمت است و نمی‌توان کاذب بودن آن را تشخیص داد. به عقیده من این کاملا قیمت واقعی است. وقتی خریدار با این قیمت حاضر به خرید است و فروشنده هم قبول نمی‌کند که با قیمت پایین‌تر آن را عرضه کند پس قیمت واقعی محسوب می‌شود. البته برخی تعبیر حباب را به کار می‌برند که این هم مورد تائید و قبول اقتصاددانان نیست. حباب به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قیمت‎ها سیر صعودی پیدا می‌کنند و بعد از مدتی دوباره دچار روند نزولی می‌شوند. اما موضوع این است که تشخیص این مسئله اصلا کار ساده‌ای نیست. زیرا ما چگونه می‌توانیم بگوییم این قیمت‌ها مدتی بعد کاهش پیدا می‌کنند؟»

او تصریح کرد: «ضمن اینکه نباید فراموش کرد که چنین تحلیل‌هایی هم می‌تواند تاثیرات منفی بر سرمایه‌های مردمی داشته باش. به این معنی که ممکن است برخی امروز توانایی خرید خانه داشته باشند، اما به دلیل همین تحلیل‌ها حاضر به سرمایه گذاری نشوند و ممکن است بعد از مدتی که روند صعودی ادامه پیدا کرد آن‌ها دیگر توانایی ورود به بازار مسکن را نداشته باشند حالا چه کسی می‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد؟ لذا در زمان افزایش امکان اینکه با قطعیت گفته شود قیمت مسکن حباب دارد امکان پذیر نیست این صرفا برای بعد از آن است که حباب می‌ترکد و قیمت‌ها پایین می‌آید. اگر قرار باشد با هر افزایشی مدعی حباب قیمت‌ها شویم بنابراین همه کالا‌ها دارای حباب هستند. یعنی ارز حباب دارد، خودرو حباب دارد و؛ بنابراین زمانی می‌توانیم چنین ادعایی مطرح کنیم که شواهدی داشته باشیم که طبق آن‌ها بتوان گفت: قیمت سقوط خواهد کرد. با این وجود به عقیده من هرچند قیمت‌ها نگران کننده است و نه به نفع سازنده است و نه به نفع خریدار، اما حباب نیست.»

او در پاسخ به این سوال که آیا مشاوران املاک هم در افزایش قیمت‌ها نقش دارند یا خیر گفت: «معمولا هر زمان افزایش قیمتی رخ می‌دهد همه به دنبال مقصر آن می‌گردند. نان گران شود نانوا را مقصر می‌دانند و اگر کالای عمومی افزایش پیدا کند، می‌گویند بقال‌ها مقصرند. اما اینگونه نیست. افزایش قیمت‌ها کاملا قبال درک بوده است و بر اساس عوامل مشخص بالا رفته است و کاملا هم قابل پیش‌بینی بود که این اتفاق رخ می‌دهد البته شیب آن بیش از آنچه که انتظار می‌رفت بود که آن هم به دلیل مسائل مربوط به ارز و برجام و امثالهم اتفاق افتاد.»

سلطان محمدی در پایان گفت: «به عنوان یک کارشناس نمی‌توان بگویم مردم خانه بخرند یا خیر، زیرا مسئولیت‌هایی به همراه دارد که از لحا حرفه‌ای بهتر است از آن اجتناب شود، اما می‌توانم این را بگویم که شواهد و قرائن حاکی از آن است که حداقل در سال ۹۷ ما با افزایش قیمت‌ها و رونق بازار مسکن مواجه خواهیم بود و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و این با توجه واقعیت‌های قابل مشاهده در بازار مسکن است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این کارشناس به فکر سود خودش است و عدم توان خرید مستاجران را نادیده گرفته است که نشانگر کاذب بودن قیمت مسکن است و رونق را فقط در ورود سرمایه دارها به بازار مسکن میداند و فشار منفعتی این جور کارشناسان را وادار به دروغهای همیشگی میکند.

    • بدون نام

      این کارشناس سود جو که معلوم نیست که ایا این دروغهای تبلیعاتی رونق مسکن از طرف خودش است یا یکسری سود جو دیکته کرده اند.

    • بدون نام

      پول کجابوددلتون خوشه

    • ک

      تو ی دلالی نه کارشناس که از گرونی مسکن و بدبخت تر شدن مستاجرا کارگرا لذت میبری با این حرفاتم میخوای این حبابو بزرگتر کنی وقتی فروشنده ها از ترس این اقتصاد مریض خونشونو نمیفروشن قیمتا میره بالا یکم ترس مردم بریزه فروشنده ها وارد بازار بشن قیمتا میشکنه چون با این قیمتا به جوز دلالو اختلاس گرا کسی نمی تونه خونه بخره

    • کاظم

      عجب کارشناسی.علت را رفاع بیش از حد مردم ناشی از عایدات فروش نفت میداند.نخیر اقای کارشناس چنین نیست.اون همه املاک خالی از سکنه اطراف تهرانرا بنگر.این حرکت ناشی از سود فروش ارز رانت خوانه که خانه های اقشار متوسط را میبلعند و باز هم ساختمان دچار رکود میشود

    • بدون نام

      نقشه های دروغ تبلیغاتی گرانی مسکن دو مرحله دارد که مرحله اول خبرهای دروغ رونق است که نقشه کشان، موفق شدن فروشندگان را توهمی کرده و به قیمت پیشنهادی کاذب رو اوردن، و مرحله دوم نفشه این است که خریداران را گول زده و تن به قبمتهای کاذب بدهند و نقشه مرحله اول را کامل کنند که با شکست مواجه شدن و غافل از اینکه مستاجران توان خرید ندارند و اگر هم توان خریدی هم باشد بیشتر دلال و سرمایه دار است که پس از خرید مسکن میخواهند انرا به قیمت بالاتر به مستاجر بدبخت بفروشد که در دستش باد میکند و به فروش نمیرود،

    • بدون نام

      این کارشناس منفعتی کاذب از وحشت این که خریداران مسکن تن به قیمتهای پیشنهادی کاذب نمیدهند دست و پا میزند که تحریکشان کند تا بزور هم شده با دزدی و کلاهبرداری خانه بخرند.

    • عباس

      الکی میگین ملایم دستکاریش میکنین هی حباب هی حبابی میشه شما نظر ندی میاد پایین افزایش قیمت منطقی در ایران معنا نداره با این حباب ایجاد شده قیمت حتما میاد پایین و دو سال میره رکود البته اگه شماها الکی جو ندین و دستکاریش نکنین

    • بدون نام

      ایا مملکت ما بجایی رسبده که باید زندگی مستاجران و به ازدواج رسیده ها توسط امثال این کارشناسان تباه گردند که مانع ازدواج و مسبب طلاق میباشند؟ ایا این امار معاملات اندک مسکن انهم اگر دروغ نباشد در شان و متناسب جمعیت ۸۲ میلیونی است؟ که انرا رونق میدانند که نه تنها از جمعیت مستاجران کاسته نمیشود بلکه به ان هم اضافه میشود، ایا اگر رونق واقعی است چرا ازدواج کم و طلاق زیاد شده است؟ ایا نباید این کارشناسان دروغگو که باعث بیکاری و رکود و بدبختی جامعه و باعث افزایش فساد و جرم و جنایت میشوند برکنار و مجازات گردند؟ و ایا ....

    • بدون نام

      تحلیلهای اقتصادی برترینها بدترین تحلیهای ممکن هست من هر بار که طبق توصیه های این سایت عمل کردم متضرر شدم

    • بدون نام

      ای خاک بر سر شما کارشناس که گرانی را رونق می پنداری .

    • بهزاد تهرانی

      بازهم اسم کارشناس گذاشتن رو خودشون، بابا اینقدر الکی جو ندین خواهشا، این حرفای مسخره رو هم برای خودتون نگه دارید لطفا،
      کدام افزایش با شیب ملایم تا انتهای سال؟
      همین قیمت‌هایی که الان بساز بندازها میگن حداقل بیست تا سی درصد حباب قیمتی داره که ایشالا تا پایان امسال با فروش نرفتن به این قیمت‌های فضایی، میترکه و تعدیل میشه.
      #نه به گران فروشی

    • بدون نام

      اینا همش حرف مفته بزودی افزایش لجام کسیخته شروع خواهد شد وبعد رکود منجر به حذف دولت فعلی چون دولت از پس حل مساعل مالی به هیچ وجه بر نمیاد

    • بدون نام

      این آقای کارشناس چقدر دوست داره مسکن گرون بشه، خیلی جالب و خجالت آوره، ولی بازار کنونی مسکن بر خلاف اراجیف این کارشناس است، چطور ممکنه زمان قبل افزایش قیمتها خبری نبوده ولی الان که دو برابر شده مردم هجوم بیارن؛ با یه آمار از مشاوران املاک سطح شهر میشه به عمق فاجعه پی برد

    • بدون نام

      چند واحد برای فروش رو دستت مونده

    • رامین

      چند واحد رو دستت مونده ای....

    • مسعود

      واقعا این چه کارشناسیه؟؟؟
      ازنظرایشون رونق بازارمسکن یعنی افزایش قیمت و گرانی بی دلیل مسکن که دلیل آن فقط وفقط بیعرضگی دولت درمهارقیمتها و جریمه دلالان میباشد.
      واقعا کارشناسی شما به درد خودتون میخوره.خانواده های جوانی که واردچرخه تقاضای مسکن میشوند باکدام سرمایه مسکن متری 6میلیون بخرند؟گرانی بیدلیل باعث رکود و سکون بازارخواهدشد نه رونق آن!!!

    • بدون نام

      دستهایی پشت پرده وجود دارد که فروشندگان مسکن را در پیشنهاد قیمت متوهم ساخته که داریم میبینیم، ولی چیزی که نمیبینیم توان خرید مستاجران است، مگر تعدادی محدود و اندک نسبت به جمعیت ۸۲ میلیونی، انهم بیشتر دلال و سرمایه دار، که موجب شکست طرح افزایش قیمت مسکن گردیده، زیرا قیمت بالا در صورت رکود و بفروش نرفتن نه تنها سودی ندارد بلکه منجر به ضرر است.

    • بدون نام

      میتونیم تشکیل خانواده ندیم که نیاز به مسکن جدید هم نباشه!!اینجوری هر بساز بفروشی یه شبه پولدار نمیشه!!
      تو این وضعیت مشکلات انفرادی کمه که حالا خانواده هم تشکیل بشه!!!! والللللا

    • بدون نام

      الان بازار مسکن مانند این شده که بخواهند پول صندوق صدقات را بین ثروتمندان پخش کنند و دولت هم به خاطر منافع خودش سکوت کند، یعنی اینکه قیمت مسکن را انقدر کاذب بالا بردن که فقط سرمایه دارها و دلالهای خانه دار که نیازی به خرید خانه ندارند میتوانند خانه ای را بخرند که حق مستاجر و نیازمند واقعی خانه است، و تعجب اینجا است که دولت سکوت معنادار منفعتی میکند، این است که به امار مستاجران و بیکاری و طلاق و فساد و جنایت افزوده شده و ازدواج کم میشود، و با این وضعیت فاجعه وار، حتی هر روز خبر رونق دروغ هم میدهند و افتحار هم میکنند که موجب دور شدن‌ از راه حل ان و بیشتر شدن نارضایتی مردم میگردد.

    • بدون نام

      این امار معاملات مسکن انهم اگر راست باشد که نیست، در شان و متناسب جمعیت ۱۰ میلیونی است، نه جمعیت ۸۲ میلیونی که مستاجران ان خیلی خیلی زیاد و بیش از حد‌ است، چرا خبر از رونق دروغین میدهند و افتخار هم میکنند‌ که انگار ما جمعیتی کوچک و ۱۰ میلیونی داریم.

    • سعید

      بازار مسکن نابوده شده و بدترم میشه

    • بدون نام

      آنقدر سازندگان ملک دندان گرد هستند هر روز پانصد هزار بالا می روند آری برادر ....

    • مهدی

      اسلام هر چه داشتم در تولید متمرکز کردم تا کار افرینی کنم بعد از ۱۳ سال تعطیل و با اندکی سرمایه و با یک مسکن استیجاری ماندم با این همه افزایش اجاره چه کنم چه رسد به خرید خانه تمام ارزوها و ایندم بدون اینکه بدونم چه خطایی کردم به باد رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج