۷۲۷۳۷۰
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

۶۶ سد بزرگ کشور ،کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

وزارت نیرو اعلام کرد: افت بارش سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۶ سد از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، دوستی، ساوه و ملاصدرا در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت نیرو اعلام کرد: افت بارش سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۶ سد از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، دوستی، ساوه و ملاصدرا در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

به ‌‌گزارش وزارت نیرو، کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا به رغم بارندگی‌های به نسبه مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۶.۹۲ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۹ درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۷ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین ۵۴ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در این بین از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۳۷ درصد از آن‌ها و به تعبیری ۶۶ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۱۱ خردادماه به هزار و ۵۵۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند. اکنون حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده و ۴۲ درصد حجم این سدها نیز پر است.

با وجود بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت ۳۷ درصدی پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش منفی منفی
      سی سال از عمرم میگذره سال 95 96 97 خیلی بارشا نسبت به دهه هشتاد تو تهران زیاد بوده
      دیگه چوپان دروغگو شدین.
      از وقتی ما دنیا اومدیم همش گفتین اب کمه اب کمه کل دهه شصت و هفتادمون با اضطراب بزرگ شدیم بعد حالا میگین اون موقع بارش ها مناسب بود و الان کم شده.

    • بدون نام

      خدا هم نمیتونه سیرتون کنه همش ناشکری ناشکری ناشکری با این برکت باران هر روزه.

    • سالار

      ان قدر شما بی برنامه هستین اب تمام دنیا را به شما بدهند‌باز گریه میکنید .چرا چون کسی نیست بالای سر مثلا مدیران و کارشناسان میگن شد که شد نشد به ما مربوط نیست.

    • حامد

      سوخت فصیلی رو و ماشین های فصیلی رو از چرخه خارج کنید سوخت خورشیدی و الکترونیکی زمین رو خنک کنید تا بارون بیشتر بیاد و برف بباره

      پاسخ ها

      • سالار

        شما خوبی یارو نمی تواند راه برود میگویند بدو واقعا دوغ واجب است .

      • بدون نام

        به نفعشون نیست جایگزین کنن.

    • بدون نام

      تقصیره امریکاس

    • بدون نام

      شاید سدها سوراخن.

    • سعید

      دروغه اب هست

    • بدون نام

      خاک عالم .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج