۷۲۹۱۶۶
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

هزینه درمان پولدار‌های ایرانی چند برابر فقرا است؟

در ماه‌های اخیر، هزینه دارو و متعاقب آن هزینه بهداشت و درمان به دلیل افزایش نرخ ارز، افزایش یافته است. به همین منظور، بر آن شدیم تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که اولاً در یک دهه اخیر، سهم هزینه‌های بهداشت و درمان از کل هزینه خانوار‌ها چه تغییر کرده و ثانیاً هزینه بهداشت و درمان پولدار‌های ایرانی چند برابر بی پول هاست؟

تابناک: نمودار زیر سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوار‌ها در یک دهه اخیر را نشان می‌دهد. این آمار‌ها از گزارش‌های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. آخرین گزارش منتشره در این زمینه، مربوط به سال ۱۳۹۵ است. همان گونه که می‌بینید، در حالی که در سال ۱۳۸۶ سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه‌های خانوار‌های شهری ۴.۴ درصد بوده، این سهم در سال ۱۳۹۵ به ۵.۹ درصد افزایش یافته است. نمودار نشان می‌دهد، سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه خانوار‌ها تقریباً روند صعودی را داشته است.

هزینه درمان پولدار‌های ایرانی چند برابر فقرا است؟

نمودار زیر نیز سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوار‌های شهری طی ده سال اخیر برای خانوار‌های حاضر در دهک اول به عنوان ضعیفترین قشر جامعه و در دهک دهم به عنوان ثروتمندترین قشر جامعه را نشان می‌دهد. سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوار‌های شهری در دهک اول (ضعیفترین قشر) از ۴.۹ درصد در سال ۱۳۸۶ به ۴.۴ درصد کاهش یافته و تقریباً می‌توان گفت: روند این سهم طی یک دهه اخیر، روندی نزولی بوده است.

همچنین سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوار‌های شهری در دهک دهم (ثروتمندترین قشر) در سال ۱۳۸۶، ۴.۵ درصد بوده است که این سهم به ۶.۱ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. روند این سهم برای خانوار‌های حاضر در دهک دهم در یک دهه اخیر تقریباً صعودی بوده است.

هزینه درمان پولدار‌های ایرانی چند برابر فقرا است؟

در سال ۱۳۸۶ هزینه‌ای که دهک دهم برای بهداشت و درمان خود در یک سال پرداخت کرده، حدود یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۴۳ تومان بوده و این در حالی است که این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۹۹ هزار و ۸۰۵ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۸۶ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۱۴ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای بهداشت و درمان خود هزینه کرده است. در سال ۱۳۹۵ این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۷ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۸۶۰ تومان بوده و برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۳۸۱ هزار و ۶۸۹ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۵ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۲۰ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.

همان گونه که ملاحظه می‌شود، یک خانوار پولدار حدود بیست برابر بیشتر از یک خانوار بی پول در سال ۱۳۹۵ برای بهداشت و درمان خود هزینه کرده است و این نسبت طی ده سال (یعنی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵) بیشتر هم شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عنقا

      من چی بگم قبول کنی که ادم چند سال پیش دندن درد میکرد عصب کشی یاره کاری میکردی 500هزار تومان تمام میشد ولی الان همه چی دوبرابر شده هم دارو وهم خیلی چیزای دیگه ادم ازهر چی دکتر رفتن منصرف میکنید

    • بدون نام

      نسیه کار کردی امروز چرا اینجوری شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج