۷۴۱۹۰۰
۶۷ نظر
۵۰۰۳
۶۷ نظر
۵۰۰۳
پ

هشدار: خطری بدتر از تحریم در کمین ایران

تحریم ها در حال بازگشت هستند و آن گونه که رئیس جمهور آمریکا گفته، پروژه تحریم ایران در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ تکمیل خواهد شد؛ هدف نیز مشخص است: رساندن میزان فروش نفت ایران به صفر!

عصر ایران - زهرا نظری مهر: تحریم ها در حال بازگشت هستند و آن گونه که رئیس جمهور امریکا گفته، پروژه تحریم ایران در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ تکمیل خواهد شد؛ هدف نیز مشخص است: رساندن میزان فروش نفت ایران به صفر!

البته این هدف ترامپ است و هنوز نمی توان گفت که او موفق خواهد شد چرا که یکه تازی هایش در عرصه جهانی، واکنش هایی را علیه سیاست های واشنگتن برانگیخته و همسویی بین المللی با او را در هاله ای از ابهام فروبرده است.

با این حال، آنچه مسلم است این که تا ترامپ هست و روابط ایران و امریکا تغییری نکرده، فشارهای اقتصادی علیه ایران در قالب "تحریم" وجود خواهد داشت.

اما آنچه نگران کننده است، تحریم نیست. تحریم ها، روزی می آیند و روزی -هر چند دیر و پرهزینه- خواهند رفت.

آنچه اسفناک تر از تحریم است که می آید، ریشه می دواند و حتی سال های سال بعد از تحریم نیز می ماند، "فساد ناشی از تحریم" است.

فساد اداری و اقتصادی در ایران، هر چند قدمت بسیار دارد ولی نهادینه شدن و تقویت این پدیده خانمانسوز به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد می رسد، به عصری که رئیس جمهور وقت، قطعنامه های شورای امنیت که حاوی تحریم ایران بودند را "کاغذپاره" می نامید. اما همین به اصطلاح کاغذ پاره ها، مجاری تنفسی اقتصاد ایران را چنان بستند که دولت احمدی نژاد برای فروش نفت و وارد کردن مایحتاج کشور، دست به دامن واسطه های رانتی شد، همان هایی که بعدها "کاسبان تحریم" خوانده شدند.

کاسبان تحریم، فساد اداری و اقتصادی را سیستماتیک کردند و بدان موضوعیت دادند. آنها تحت لوای "دور زدن تحریم ها"، شفافیت مبادلات اقتصادی را از بین بردند، روابط جدیدی خارج از نظم قانونی ایجاد کردند، از زیر بار نظارت خارج شدند، میلیاردها دلار از بودجه عمومی را بدون هیچ قانون و تضمینی در دست گرفتند و هر گونه که خواستند، خرج کردند. نفت را بردند و پولش را نیاوردند و دکل را خریدند و گفتند که گم شده است. اجناس مستعمل و آسیایی را به جای کالاهای نو و اروپایی به پروژه های صنعتی نیمه کاره و نیازمند ایران فروختند و چندین برابر، پولش را گرفتند. بسیاری از مدیران اداری کشور را آلوده به رشوه و فساد مالی کردند و ... .

در چند سال گذشته با اجرایی شدن برجام، تحریم ها به طور تدریجی در حال حذف بودند اما فساد ناشی ار دوران تحریم، همچنان پابرجا بود، هر چند که رفته رفته از قدرت و میدان داری کاسبان تحریم کاسته می شد.

اینک اما با روند بازگشت تحریم ها، چشمان کاسبان تحریم، بار دیگر درخشیدن گرفته است و این یعنی تقویت مجدد فساد اداری و اقتصادی در ایران.

لذا جا دارد مسؤولان در قوای سه گانه، با درس گرفتن از تجربیات تلخ دوره قبلی تحریم ها، ساز و کارهایی را برای جلوگیری از تکرار فجایعی مانند "بابک زنجانی" تمهید کنند و اجازه ندهند عده ای به نام دور زدن تحریم ها، تاخت و تازهای میلیارد دلاری کنند و آخر سر هم منت بر سر مردم بگذارند که ما برای دور زدن تحریم ها، فداکاری می کنیم!

اگر فساد ناشی از تحریم ها را جدی نگیریم، آسیبی به مراتب بیش از خود تحریم ها دامنگیر منافع ملی ایران خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روز سیزده آبان همزمان با تسخیر سفارت آمریکا...تحریمهای جدید ...
      من و این همه خوشبختی محاله محاله محاله، تو رو داشتن ...خیاله خیاله

    • بدون نام

      از قرار داد کرسنت چی نگفتی خانم آیا آن هم در دوران احمدی نژاد بود هنوز هم با واقعیت خیلی فاصله داریم انصاف به خرج بدید بد شش سال هنوز هم دولت قبل مقصر است پس از حقوق های نجوی چیزی نگفتید حتما آن هم از دولت قبل بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلواپس عزيز كه شاخكهاي دلواپسيت فقط در زماني كه كسي به دولت مهر گير بده ميجنبه، اگه درست بخوني مقاله داره نسبت به سيستماتيزه شده و به قول شما "نهادينه شدن" فساد هشدار ميده. اين هيچ ربطي به اين دولت و اون دولت نداره و قطعا هم ريشه ش به احمدي ن‍ژاد برنميگرده............

      • حمید دکوراد

        حقوق های نجومی از دولت احمدی نژاد شروع شد تو دولت روحانی لو رفت

      • بدون نام

        حقوق های نجومی از اول بود منتها تو این دوره ها لو رفت

      • بدون نام

        فساد در دوران احمدی نژاد قانونی وسیستماتیک شدودوره تازه تقابل با دنیا به جای تامل شکل گرفت و تاسیاست همان باشد ما مردم عادی روز به روز فقیر تر خواهیم شد

    • بیطرف

      کاملا درست هرچی بدبختی سر ما اومده به دوره های قبل است
      که احمدی نژاد برا سازمان ملل گردن کشی میکرد هالا داریم چوبشو میخوریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فساد در ایران از زمان رفسنجانی شروع شد. بساط آقازادگی رو ایشون پهن کرد. کرباسچی و امثال ایشون انگار از نظرها پاک شدن. سال 84 مردم برای نه گفتن به حضور مجدد رفسنجانی به احمدی نژاد رای دادن. به عبارتی احمدی نژاد سیئه ای از سیئات رفسنجانی بود. و حالا به مرتبه ای رسیدیم که میگیم صد رحمت به کفن دزد اولی

    • بدون نام

      شماها مثل اینمه مرضِ آزار دارید! دو ست دارید با تیترهای خوف و خفن توی دل مردمو خالی کنید.مثل ترامپ مرض روانی دارید.والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خوب خوردی

    • مهدی

      عصر بخیر یا شب بخیر .تحریف واقعیت یعنی خواب .کسانی که از تحریم او با ما خوشحال بودن همان کسانی بودن و هستند که تحریم داخلی را هم کلید زدن.فساد و مفسده با هم است . بهتره داغ ما را با تحریف تازه نکنید.

    • بدون نام

      در به در قشر ضعیف جامعه و کارگران بدبخت آقایون که چیزی شون نمیشه

    • بدون نام

      خود برجام هم مثل احمدی نژاد

    • بدون نام

      در طول تاریخ , و به گواه ان , فاسدان مالدار داخلی جاده صاف کن های دشمن بوده اند .

    • بدون نام

      ترامپ یک احمق و یک جنایتکار به تمام معنا در طول تاریخه٬کسیه که فقط پول رو میشناسه و به چیز دیگه ای اهمیت نمیده٬بنظرم اشتباه ما استراتژی انتخابی دولتمردانمون در مواجه با برجام و طرفهای اون بود٬واکنش اخیر روحانی روحانی به موضوع فروش نرفتن نفت ایران نشون میده که روحانی کم کم از خواب خوش برجام داره خارج میشه و متوجه واقعیتهای دنیای پیرامونش داره میشه٬اما در مورد کاسبان تحریم ازهمین الان باید نقشه راه و استراتژیشونو در مورد تحریم و عدم معامله احتمالی کالاهای ایرانی چه نفتی وه غیر نفتی باید ترسیم و مشخص کنن

    • بدون نام

      یعنی دولت روحانی انقدر ضعیف است کع بعد از 5 سال نتوانست فساد تحریمی را از بین ببرد واهسته اهسته داشت اینکار را می کرد اگر اینجور باشد وای به حال مملکت .این کار باید با امدن دولت روحانی کلا قطع می شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داریم میمیریم البته کم کم فعلا در حال خفه شدن از بی کاری وگرونی واجاره نشینی لطف کنید با این سیاستهایی که بخرج میدید مژده وعده جنگ وحمله گسترده به ایران زودتر کیلید بزنید بزارید تکلیف ما وامثال ما یکسره بشه راحت بشیم از این زندگی بدتر از سگی با تشکر از زحمات دولتیا ومجلسیا و هر کی که مثبب این وضع فلاکت بار مردم ایرانه واقعا خسته نباشید میدونم نفت بشکه ای یک میلیون هم بشه سهم من و خانواده ام نون. سنگگ دوهزارتومنیه اونم اگه گرونتر نشه واین دوتومنم برامون مونده باشه که یه نون بخریم ببخشید اوقاتتون تلخ کردم خسته نباشید بابا واقعا دست مریزاد

    • ع

      خب چه کار کنیم مارادارین میتریونین بس اگه تحریم نیست کشکه بعدا میگه خطری نداره به جهنم فوقش ادم میمیره برای دولتمردان که مهم نیست

    • مریم

      عالی بود. حقیقت محض

    • بدون نام

      واقعیت هاقابل انکارنیستند.

    • بدون نام

      والا در دولت روحانی هم که متاسفانه خودم دوبار بهش رای دادم هم کم فسهد و اختلاس و دزدی رخ نداده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل پایه ای تر از این حرفاست

    • بدون نام

      قربان احمدی نژات ملت همه طرفدارش هستن برا کاندیدا دوره بعد بیارینش تا ببینین مردم چطور میخوانش و این شایعه پراکنی شما هم بیفایدست یک ملت هوادار احمدی نژادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی بیشعور و بی سواد که مملکت رو به خاک سیاه نشوند فقط همین!!!

    • بدون نام

      ای خدا ای خدا میرن بالا میان پایین میگن احمدینژاد بابا خودتون چه کاری انجام دادین اینم بگید بابا احمدینژاد تمام شد رفت گند زد خیلی گند زد ولی شما چی خیی گلستان کردین همه تقصیرارو انداختین گردن اون خوب خودتون چی ۶ سال علافمون کردین بابا حداقل که میتونستید چیزارو گرون نکنید این که دیگه دست دولت عالی متعالی شما بود

    • بدون نام

      فساد اداری سیستمی مثل موریانه سازه های مملکت را پوک کرده وکاسبان تحریم در هر زمانی مغول وار مردم وکشور را چاپیده اند با بی رحمی وبی دینی حال چگونه میتوان انتظار داشت نسخه های جادویی در دقیقه 90موثر واقع شود بخصوص اینکه هجمه وحمله ویرانگر خارجی بالای سرمان است کاسبان فاسد تحریم استفراغ خواهند کرد اما به قیمت کشتار بیرحمانه ترخارجی دشمنان قسم خورده و ویرانی زیرساخت ها. آیا کسی برای ایران وایرانی گریه خواهد کرد!؟

    • بدون نام

      کسانی که تا دیروز از برجام انتقاد می کردند اکنون لقمه های چرب به ته کاسه ی اقتصاد ایران می زنند . آنان اکنون راضی هستند از ذلت ملت .

    • بدون نام

      من از طرف قوای سه‌گانه از این تیز هوشي شما استقبال میکنم.برادر آخه مگه میشه ?!اون موقع پرونده شاکی،متشاکي میشه حکم شکسته میشه ميره پی کارش.یه چی میگی یه چی گفته باشی

    • بدون نام

      مثل اینکه خانم زهرا نظری نویسنده مقاله سن زیادی ندارند و جوان هستند. فساد به شکل امروزی از دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شروع شد. این جمله را هنوز یادم هست که « رشوه مثل استخوانی است که برای سگ می اندازند تا انسان را نگیرد». و این آغاز رسمی فساد اداری بود. مخاطب فساد می تواند یک دربان ساده باشد یا یک مقام عالیرتبه در حد وزیر.

    • بدون نام

      همانها برجام را بر هم زدند و مرتب موشک پرانی کردند.

    • جوان ایرانی

      نظرات خوبی بود ولی چرا شما اینقدر دوست دارید احمدی نژاد از یاد نرود خوب یک کم هم از کاسبان الان بگویید .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گند کاریهای احمدی نژاد هیچ وقت ازیادمون نخواهد رفت در تاریخ ثبت خواهد شد که چقدر نفهم بود

    • مهدی ::

      به نظر شما کرباسچی استارت این جریانات رونزد
      بنده خدا احمدی نژاد اون موقع شیر خوار بود کا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثلا کرباسچی سنش مگه چقدر با احمدی نژاد فاصله داره!!!

    • ح

      از کی به کی شکایت می بری؟
      همه اون بالایی ها دستشان تو یک کاسه هست ....

    • بدون نام

      پاینده باد ترامپ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خائن وطن فروش اسرائیلی

      • بدون نام

        اکثریت مردم آمریکا از ترامپ متنفرن؛ مخصوصا با فرهنگاشون. اونوقت یه عده ناآگاه ایرانی میان چنین نظرات خنده داری میبنویسن

    • بدون نام

      قوربون اون تحریمها وفساد زمان احمدی نزاد بریم که هم جیبمون پراز پول بود هم سفره هامون رنگی اگر هم ضرر وخسارتی وارد شد به ما فقرا نبود واسه شما اشراف زاده ها ومفت خورا بود. خدا لعنت کنه برجام شما رو که دیگه زیر فشار گرانی ونداری وبیکاری کمرمون شکست. ای خدا چرا نسل هرچی اشراف واقازاده ورانت خوار وجیره خوارو ور نمیداری از زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در خواب هستید

      • بدون نام

        شما از نظر فکری هم فقیر هستی دوست عزیز. متوجه نیستی که همون کارای احمدی نژاد پایه های اقتصاد مملکت رو از بیخ و بن زد. فقط به منافع شخصی خودت و افراد مثل خودت فکر میکنی و درونت پر از کینه ست

    • علیرضا

      پیاز از سر گنده !!!!

    • بدون نام

      خودتان گند زدیددوران احمدی نزادطلایی ترین دوره بود که درمقابل شما و اربابانتان ایستاد وضع معیشت واقتصاداگرتورعم بود میچرخید مردم آسوده بودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوران احمدی نژاد سیاه ترین دوران جمهوری اسلامی بود که حالا حالا درست بشو نیست

    • بدون نام

      مگر میشه تحریم بد باشه و پول نداشته باشه
      بالاخره پول داره برا بعضیا

    • عمار

      سیستم فساد از زمان کرسنت در دولت خاتمی تو ایران نهادینه شد
      لطفا مردم رو احمق فرض نکنید
      تو این دولت هم به اوج خودش رسیده

    • بدون نام

      باید راهکار ارائه می دادی نه اینکه محکوم میکردی

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      اختلاسگران هرچه ای

    • م-ر

      درباره احمدی نژاد گزافه می گویی. بفرمایید شما با تحریمها چه خواهید کرد شب دراز است. و قلندر بیدار ای احمدی نژاد تو کیستی که اینان هچنان از آمدنت لرزه بر اندامشان می افتد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد یک دیوانه متوهم که هرچه الان میکشیم از زمان او ریشه داره

    • بدون نام

      اللهم عجل لولیک الفرج

    • بدون نام

      حرف حساب

    • بدون نام

      همینا ایکه با دهان گشاد فریاد میزنند. برجام اشتباه بود و مرگبر آمریکا و برجام رو به اصطلاح آتش میزنند. همان کاسبان تحریم هستند. و از تحریم ها سود میبرند.

    • بدون نام

      خانم محترم بعد از برجام فساد بیشتر شد

    • ابراهیم ۱۱

      برو بمیر چند گرفتی خاله ریزه.
      چقدر آماتور چقدر ناشی و چه مضحک.
      به هیشکی وابسته نیستم

    • بی نام

      ملت هم همین نو میگویند اختلاسها ودزدیها باعث شکست داخل میشه همین اقازادهها از همین تحریم بوجود امدند .....

    • وحید

      علیرغم میل باطنی ام باید بگم...
      واقعا ایران عزیزم جای ماندن نیست...

      فساد. تخلف. تبعیض. تورم. عدم آزادی. هرج و مرج. بی ثباتی اقتصادی.

      اگه امکانش رو داشتم حتما از اینجا میرفتم

    • مصطفی بادینی زاهدان

      برا من گزسنه که فرقی نداره تحمل دارم اما....

    • ناشناس

      خبر آمد خبری در راه است.چیز بزرگی بنام اختلاس در راه است.

    • بدون نام

      کاسبان تحریم، همانهایی هستندکه بابه نتیجه رسیدن برجام مخالف هستندواکنون ازبهم خوردن آن خشنودند،چندسالی بازارشان کساد شدتااینکه اربابشان «ترامپ» روی کارآمدودوباره برطبل جنگ کوبیدند..

    • بدون نام

      آخه وقتی یک کارمند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بیکارمیشه .گفته بودند طبق ماده ۳ تبصره فلان بیمه بیکاری تعلق نمیگیره .اخه این چه ربطی به تحریم داره .چرا اینقدر مظلوم کش شده اید. یاامام زمان...‌‌به دادمون برس

    • بدون نام

      لستی که وزارت خزانه داری امریکا منتشر کرده چه معنی می دهد آنهم حسابها مال دولتمردان ویا فرزندهای ایشان است اگه بخواین بگین بلوفه که همه چیز بلوف نیست "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
      آیا کاهش اعتماد مردم از نظام و دولتمردان آن را در نظر گرفته اید فکر نمیکنید مردم با دیدن این لیست نظر شان نسبت به شما جه می شود

    • بدون نام

      خانم نظری مهر ازبازداشتی دولت پاک دستان نگفتید این تندور روها ساکن درمشهد که دولت هاله نور در سایه تشکیل داده اند وچندنفر نماینده انها را یاری میکنند حرف شما راقبول ندارند

    • سعید

      خلاصه کلام هنوز تحریم شروع نشده هنوز فقط گفتن فلان تاریخ محاصره اقتصادی میشین وای به روزی که عملی بشه و وای به روزی که طولانی بشه اونوقت واقعا مردم شبها گرسنه میخابن و اقازاده ها هم هر کدوم برای خودشون میشن یک پادشاه

    • بدون نام

      امریکا در خارج از کشور با تحریم کمر مردم را شکسته است

    • بدون نام

      تاکی میخواهید سردر برف نگهدارید وریشه های
      ضعف بی برنامه گی وبی تفا وتی دولت ومجلس
      رابه گردن دیگران بیندازید وبجای رفع مشکلات
      فقط حرف وحرف بخورد ملت بیچاره بدهید
      برای

      دیگران

    • احمد قصاب

      بد تر از تحریم فساد رانت برای تحریمها. مافیای رانت داخلی هست که دادن پروژه وپول یا مفت به افرادی بیسواد و مال حروم خور هست که هم پول یا مفت رو چند برابر پروژه میخورن و بعد هم پروژه باعث حوادث ناگوار میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج