adexo3
۷۴۵۳۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

فشار کاخ سفید به سنای آمریکا درباره ایران

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در گزارشی نوشت: کاخ سفيد فشارهاي خود را براي به تعويق انداختن رأي‌گيريِ فوريِ لايحه سناي آمريکا به منظور تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران، آغاز کرده و به گفته يک منبع آگاه در سنا، اين فشارها نتيجه داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در گزارشی نوشت: کاخ سفيد فشارهاي خود را براي به تعويق انداختن رأي‌گيريِ فوريِ لايحه سناي آمريکا به منظور تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران، آغاز کرده و به گفته يک منبع آگاه در سنا، اين فشارها نتيجه داده است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌ای به قلم "مايکل ويلنر" نوشت، يکي از منابع مطلع در سنای آمریکا به جروزالم پست گفت: به نظر می‌رسد دولت آمريکا فعلاً موفق شده رأی گيری برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را حدود دو هفته عقب بياندازد و اين در حالي است که دور بعدي مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و گروه پنج بعلاوه يک قرار است ۷ و ۸ نوامبر، يعني حدود يک هفته‌ ديگر، در ژنو برگزار شود.

اين روزنامه می‌نویسد: پیشنهاد جديد سناي آمريکا با هدفِ نصف کردن مابقي صادرات نفت ايران مطرح شده است. در همين حال دولت باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، استدلال آورده است که زمانبندی اين لايحه مناسب نيست.

در عين حال، انتظار مي‌رود اگر اين لايحه در صحن علني سناي آمريکا به رأي گذاشته شود، سناتورهاي عضو هر دو حزبِ دمکرات و جمهوريخواهِ آمريکا به آن رأي مثبت دهند.

اخيراً مقامات ارشد دولت آمريکا به صورت علني عليه اين لايحه دست به لابي زده‌ و گفته‌اند، همزمان با ازسرگيريِ مذاکرات ميان دو کشور آمريکا و ايران، تصويب چنين لايحه‌اي که تحريم‌هاي ايران را دو چندان خواهد کرد، مناسب نيست.

از زمان آغازِ اولين دور مذاکرات ژنو در ماه گذشته، دولت اوباما از کنگره آمريکا خواسته بود که کار بر روي هرگونه لايحه‌اي را که مجازات‌هاي بيشتري بر جمهوري اسلامي ايران به علت ادامه برنامه هسته‌ای اين کشور، تحميل ‌کند به تعويق اندازد.

کاخ سفيد نه تنها خواهان تأخير در رأي‌گيري در رابطه با اين نوع لوايح در کنگره است، بلکه از سناي آمريکا خواسته است از شدت تحريم‌هاي گنجانده شده در اين لايحه عليه ايران نيز بکاهد.

از سوي ديگر، سناتور رابرت منندز، رييس کميته روابط خارجيِ سنا، که يکي از حاميان فعالِ تصويب مجازات‌هاي جديد عليه ايران است، به نشست ايپک که لابي طرفدار اسرائيل است گفت، ما فقط هنگامي توقف تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران را در دستور کار قرار مي‌دهيم که ايران تمامي فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيومِ خود را متوقف کند.

مايکل ويلنر افزود، اين در حالي است که دولت آمريکا بيم آن دارد که تصويب چنين لايحه‌اي نتيجه‌ي معکوس دهد، زيرا بسياري از متحدان آمريکا ممکن است تصور کنند آمريکا به دنبال راه حل مسالمت‌آميز براي پايان دادن به بحران هسته‌ايِ نه‌چندان شتابانِ ايران نيست از اين رو از ادامه همکاري با آمريکا در خصوص تحريم‌هاي جديد اقتصادي برضد ايران بپرهيزند.

نويسنده اين مقاله افزود، سوزان رايس، مشاور امنيت ملي آمريکا، به همراه معاونان خود، بن رودز و توني بلينکن، و همچنين وندي شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا با رهبران چهار سازمان بزرگ يهوديان آمريکايي در بعد از ظهر روز سه‌شنبه ديدار کردند تا شايد بتوانند آنان را قانع کنند از لابي کردن (فشار آوردن) براي تصويب لايحه تحريم‌هاي شديدتر عليه ايران در سناي آمريکا دست بردارند.

منابع آگاه به جروزالم پست گفتند: در حالي مقامات دولت اوباما با رهبران چهار سازمان يهوديِ ياد شده که شامل: ايپک، کميته يهوديان آمريکايي، اتحاديه ضدتوهين به يهوديان در آمريکا و کنفرانس رؤساي سازمان‌هاي يهودي آمريکايي است، ديدار کردند که بحث‌هاي داغ از سوي دو طرف در رابطه با فوايد و مضرات لايحه‌ي مزبورِ سناي آمريکا در اين نشست مطرح شد.

همچنين در اين نشست، که بيش از يک ساعت طول کشيد، در رابطه با راهبردِ مناسب آمريکا در خلال فرصت به دست آمده و پنجره ديپلماتيکِ حساسي که ميان آمريکا و ايران باز شده است، مناظرات جدي درگرفت. کاخ سفيد تأکيد دارد که هيچ يک از تحريم‌هاي کنونيِ آمريکا عليه ايران را لغو نکرده يا کاهش نداده است، بلکه در اين برهه‌ حساس، فقط خواهان به تعويق افتادن رأي‌گيري درباره تحريم‌هاي جديد عليه اين کشور در کنگره آمريکا است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج