۷۴۷۱۸۶
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

شکوری‌راد: احزاب، ریسک تجمعات را نمی‌پذیرند

علی شکوری‌راد می‌گوید: عده‌ای افراد فرصت‌طلب وجود دارند که می‌خواهند از هر تجمعی به نفع خود استفاده کنند؛ آن را به خشونت کشیده یا از چارچوب خارج کنند. به همین دلیل احزاب ریسک برگزاری تجمع اعتراضی را به راحتی نمی‌پذیرند.

روزنامه شرق: علی شکوری‌راد که چندسالی است در قامت دبیرکل حزب اتحاد ملت ایفای نقش می‌کند، در توجیه اینکه چرا حزب متبوعش تاکنون درخواست مجوز برای برپایی تجمع اعتراضی نداده، گفته است: «اگر احزاب بخواهند تجمع برگزار کنند، نیاز به مقدماتی دارند که الان فراهم نیست... به این خاطر که شرایط سیاسی- امنیتی جامعه به احزاب اجازه نمی‌دهد که تجمع برگزار کنند.

شکوری‌راد: احزاب، ریسک تجمعات را نمی‌پذیرند

وی گفت: عده‌ای افراد فرصت‌طلب وجود دارند که می‌خواهند از هر تجمعی به‌ نفع خود استفاده کنند؛ آن را به خشونت کشیده یا از چارچوب خارج کنند. به همین دلیل احزاب ریسک برگزاری تجمع اعتراضی را به راحتی نمی‌پذیرند. هر وقت این تهدیدات کاهش پیدا کند، احزاب هم تجمع برگزار می‌کنند. براندازان تا الان مجوز فعالیت مستقل نداشته‌اند.

آنها همیشه سعی کرده‌اند از تجمعات دیگران به ‌نفع خودشان استفاده کنند و شعارهای خودشان را سر بدهند. چه‌بسا تجمعات را به خشونت بکشند تا مشکل امنیتی برای نظام درست کنند. به همین دلیل تا زمانی که براندازان تعیین ‌تکلیف نشده و مهار نشوند، احزاب خیلی تمایلی به برگزاری تجمعات اعتراضی ندارند».

شکوری‌راد توضیح نداده که منظورش به درستی درباره اینکه قبل از برگزاری تجمعات باید درباره براندازان تعیین ‌تکلیف شده و مهار شوند، چیست. تماس برای درخواست توضیح از سوی او نیز بی‌نتیجه ماند.

به نظر می‌رسد که رویکرد علی شکوری‌راد به‌عنوان دبیرکل یکی از احزابی که در سال‌های گذشته توانسته وارد بدنه قدرت شود و نیروها و سمپات‌های خود را توزیع کند، به موضوع حق قانونی اعتراض مسالمت‌آمیز و اینکه حتی براندازان هم مخاطب خود را پیدا کرده‌اند، تغییر پیدا کرده است.

او از نافرمانی مدنی حتی به‌عنوان اعتراض در برابر قانونی که ممکن است عده‌ای آن را ناعادلانه بدانند، دفاع کرده؛ چون آن را بدون خشونت ارزیابی کرده است؛ اما حالا معتقد است اگر قرار است احزاب اصلاح‌طلب تجمع اعتراضی برگزار کنند، اول باید تکلیف «براندازان» روشن شود یا آنها مهار شوند. این موضوع یعنی شکوری‌راد از موضع قبلی خود مبنی بر رسمی‌دانستن حق نافرمانی مدنی به شکل اعتراض و تجمع خیابانی تا زمانی که به خشونت کشیده نشود، عبور کرده است.

او به بحث قانون‌گرایی پرداخته و به‌نوعی آن را مترادف با اصلاحات ارزیابی می‌کند: «گسل اصلی‌ای که در‌حال‌حاضر در جامعه ما اثر می‌گذارد، گسل قانون‌گریزی و قانون‌گرایی است. این گسل خیلی فعال است. ما می‌گوییم جامعه را به سمتی ببریم که قانون در آن اعمال شود...».

به‌این‌ترتیب شکوری‌راد از دو نکته عبور کرده است. اول آنکه حق اعتراض و تجمع را مشروط کرده است. طبق اصل 27 قانون اساسی، «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است»؛ بنابراین برگزاری هر تجمعی با ذکر این شرایط آزاد است. دوم اینکه سخن کنونی شکوری‌راد در تعارض با شعار «ایران برای همه ایرانیان» قرار دارد. این دیدگاه به نظر می‌رسد تلاش برای تغییر در متن گفتمان اصلاحات از سوی برخی از اصلاح‌طلبان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخرس الان نباش پس کی باش راه پیچوندن وعوام فریبی

    • سپهر

      اینطور نفرمایید دکترجان ..بفرمایید مردم برای ما اصلاح طلبکاران ارزشی قائل نمیباشند ..چون ژن ما برترست..

    • یوناس حقی

      یادم افتاد که میگن طرف از ترس مواجهه با خطر مرگ ، مرده
      دقت کنین از ترس مواجهه مرده نه از طرف اون خطر .
      مصداق حرفهای این بزرگوار است ، آخه مرد حساب شما که جرات انجام کاری واسه حزب و مردم نداری انتظار هم نباید داشته باشی ، در ضمن اصلن نباید حرف بزنی و اضحار وجود کنی .ممکنه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج