۷۴۸۹۶۸
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

۷۸ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

در حالی به روزهای گرم مردادماه امسال نزدیک می‌شویم که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۷۸ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

خبرگزاری ایلنا: در حالی به روزهای گرم مردادماه امسال نزدیک می‌شویم که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۷۸ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد ۱۲ درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۴.۵۹ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۶ درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افت داشته است و هم اکنون به طور میانگین ۴۹ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در حالی به روزهای گرم مردادماه امسال نزدیک می‌شویم که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۷۸ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

۷۸ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که انرژی تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 22 تیرماه به سه هزار و 641 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 821 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 57 درصد مخازن این سدها خالی است.

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و 81 میلیون مترمکعب افت 32 درصدی را تجربه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به جهنم تو مملکتی که آفتاب فرق سرو میشکافه از قدیم قنات استفاده می‌شده بی خود کردید این همه سرمایرو سد کردید

    • علی

      خدا لعنت کنه کسی که سدسازی و اسفالت رو اورد تو این مملکت

    • ناامید

      متاسفم برا ایران زمین دیری نخواهد گذشت که بیشتر این مرزو بوم به کویری خشک تبدیل خواهد شد الان چاهای ارتزینی که داشتیم به عمق دویست متر زیر زمین ابشون نزول کرده وان هم اب تلخ وشور به قول پرو فسور کردوانی که می گوید تب نیست ولی در جواب ایشان مشتی احمق می گویند اب کم است ما نیاز به دشمنی آمریکا نداریم آنقدر آمریکا صفت در ایران وجود دارد که تمام شهرهای کویری را بوسیله چاه وتلمبه دانسته یا ندانسته به هم وصل کرده که الان هم تمام ان چاهها رو به خشکی و زوال و روسیاهی برای ملت ایران است

    • بدون نام

      صدتای بقیه هم دکوره وخالی فقط کیسه یکعده ای تو این قضیه پر شده

    • بدون نام

      برای تولید انرژی از سدها،بهتراست آنها را در کناره خلیج فارس یا دریای عمان احداث کنیم تا با مشکل آب بخاطر کمبود بارندگی در کشور مواجه نگردیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج