۷۵۰۱۸۰
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

خبر خوش بازار کار برای اشتغال زنان

گزارش فصل بهار مرکز آمار از بهبود شاخص‌های بازار کار برای زنان خبر می‌دهد. در درجه اول نرخ مشارکت زنان به بیشترین مقدار خود در یک دهه اخیر و به ۸/ ۱۶ درصد رسیده است.

دنیای اقتصاد: گزارش فصل بهار مرکز آمار از بهبود شاخص‌های بازار کار برای زنان خبر می‌دهد. در درجه اول نرخ مشارکت زنان به بیشترین مقدار خود در یک دهه اخیر و به ۸/ ۱۶ درصد رسیده است.

با وجود رشد ورود زنان به بازار کار، نرخ بیکاری نسبت به فصول قبلی افزایش نیافته است. شاخص دیگری که به نفع زنان در فصل بهار ۹۷ رقم خورده، سهم حداکثری زنان در کاهش بیکاران «جوان» و «با تحصیلات عالی» است. طوری که سهم زنان از کاهش ۸۲ هزار نفری بیکاران جوان ۷۷ درصد و از کاهش ۴۸ هزار نفری بیکاران تحصیلکرده ۹۸ درصد بوده است.

ویژه‌ترین اتفاقی که در فصل گذشته رخ داد را به ورود زنان به بازار کار نسبت داد. نرخ مشارکت فصلی زنان اکنون بیش از هر زمانی به ۱۷ درصد نزدیک شده است. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ مشارکت زنان در بهار ۹۷ به ۸/ ۱۶ درصد ارتقا یافته است، می‌توان گفت که این عدد حداقل در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده و بعید به نظر می‌رسد که پیش از آن نیز عدد بیشتری برای فعالیت زنان در بازار کار گزارش شده باشد.

در نتیجه می‌توان گفت که ضریب فعالیت زنان در بازار کار به یک عدد تاریخی رسیده است. سیل ورود زنان به بازار کار پررنگ‌ترین دلیل برای افزایش نرخ مشارکت در فصل گذشته بوده است. اقتصاددانان و محققان پیش از این ورود زنان به بازار کار را یکی از چالش‌های جدی نیروی کار ایران قلمداد کرده‌اند و اکنون این فرضیه در عمل به واقعیت تبدیل شده است.

می‌توان انتظار داشت که روند افزایشی نرخ مشارکت زنان در فصول بعدی نیز تداوم یابد. در مقابل واکنش بازار به تقاضای کار زنان چطور بوده است؟ نرخ بیکاری زنان در بهار ۲/ ۱۹ درصد بوده است، عددی که نسبت به مردان ۹ درصد بیشتر است اما نسبت به نرخ بیکاری زنان نسبتا مناسب است، در واقع با وجود افزایش تقاضای زنان در بازار کار، نرخ بیکاری تقریبا ثابت مانده است، هر چند از بازه ایده‌ال به‌طور قطع فاصله دارد.

در گزارش جدید مرکز آمار، میزان بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر که فارغ‌التحصیل عالی هستند به‌طور مجزا اعلام شده است. نرخ بیکاری این گروه ۸/ ۱۷ درصد و ۵ درصد بیش از نرخ بیکاری کل است. هر چند وضعیت بیکاری این گروه نسبت به بهار سال گذشته با بهبود مواجه شده و نرخ ۶/ ۲ درصد کاهش یافته است.

تعداد بیکاران تحصیلکرده در بهار بیش از یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر برآورد شده است. با توجه به عدد کل بیکاران (۳ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر) بیش از یک سوم آنها تحصیلکرده هستند. اگر بخواهیم جمعیت بیکار را از نظر صرفا سنی بررسی کنیم، بیش از نیمی از جمعیت بیکار کشور، در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان این بازه سنی ۵/ ۲۵ درصد محاسبه شده است. از تعداد بیکاران جوان نسبت به بهار ۹۶ نزدیک به ۸۲ هزار نفر کاسته شده است.

اما نکته قابل توجه در هر دو بخش تحصیلکرده‌ها و جوانان، بهبود وضعیت بیکاران زن است. در واقع سهم عمده کاهش بیکاران جوان و تحصیلکرده‌ مربوط به زنان است. سهم زنان از کاهش بیکاران جوان ۷۷ درصد و از کاهش بیکاران تحصیلکرده ۹۸ درصد بوده است.

به نظر می‌آید بخشی از کاهش بیکاران زن از طریق اشتغال ناقص رخ داده است. افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند.

تعداد زنان دارای اشتغال ناقص در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۵/ ۴۲ هزار نفری پیدا کرده است. در حالی که از تعداد مردان دارای اشتغال ناقص در همین بازه کاسته شده است.

خبر خوش بازار کار برای اشتغال زنان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از اینطرف بیرون می اندازند از اینطرف می گویند مژده مژده خبر خبر دم خروس یا قسم حضرت عباس خالی بندا

    • سعید

      پس پسرای جوون چی برن مواد فروشی و دزدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به زنا داره بیکاری مردا

        به نظرم روتون خیلی زیاد شده دیگه

    • بدون نام

      چه خبر خوشی ...خخخ

    • بدون نام

      آمارهاتون همه ساختگی و دروغینه. حالم از این مملکت بهم میخوره

    • بدون نام

      همش اخبار الکی و چرند و پرند

    • بدون نام

      کدوم خبر خوش خدا لعنتون کنه من چهار دختر لیسانس و فوق لیسانس دارم که همه رو با حقوق گارگری به استانهای خیلی دور از محل زندگیم فرستادم بهترین دانشجو از همه نظر بودن حالا هم بیکار تو خونه نشستن و روزهاخون به دل همدگه میکنیم چکار کنیم ما پدر ومادرا که تقصیری نداریم تمام دستزنج زنگیمون خرج بچه هامون کردیم اونا هم تمام مشکلات رفت وامد سرما وگرمارو و....... تحمل کردن از همه مهمتر عمر شون به هدر رفته به امید روزی که برن سر کار جبران همه چیز بشه من که بعنوان یک مادر سر پل صراط جلوی همه اونایی که حق بچه های منو ضایع کردن میگیرم چون ما سهمیه داریم نه پارتی واز طرفی جلوی مسولین رو هم میگیرم چون واقعا در حق بچه هام ظلم شده اگر بچه هام تنبل بودن یا اگر پول باد اورده داشتم ذره ای اعتنام نبود اما حالا.....

    • مهدی

      بمیر ، پدر مردما در آوردید

    • رضا

      اینکه به فکر زنان سرپرست خانواده باشیم خوبه ولی بجای خوشحالی از اینکه برای زنها شغل درست کردین تا پول لوازم آرایششونو دربیارن یه کم به فکر مردهایی بلشین که از روی بیکاری یا شرمنده زن و بچشون شدن یا خانوادشون داره از هم میپاشه. واقعا در این دولت مردان کمی عقلم آرزوست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی میخوای بفهمی

        تو حق نداری برای یک زن تصمیم بگیری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج