۷۵۱۴۳۳
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

کارگردان «مرداد»: فیلمم را سانسور کردند

بهمن کامیار کارگردان دو فیلم «در وجه حامل» و «مرداد» گفت: در ایران طنز، به سمت هجو رفته است. شما وقتی کمدی ها را در سینما می بینید، همه شان یک فرمول امتحان شده را پیاده می کنند؛ دو فرمول در سینمای ایران همیشه جواب داده است؛ یکی اینکه جغرافی را عوض کنید وبه خارج از کشور ببرید تا در آنجا بتوانید از زنان مو بلوند و چشم آبی استفاده کنید، بتوانید برقصید و هر نوع شوخی سیاسی را به هرآدمی که در خارج است بچسبانید

بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی روزنامه قانون با بهمن کامیار، کارگردان دو فیلم در «وجه حامل» و «مرداد» را بخوانید:

کارگردان «مرداد»: فیلمم را سانسور کردند

شما این روزها دو فیلم «در وجه حامل» و «مرداد» را روی پرده دارید؛ اتفاقی که در سینمای ما کمتر پیش می آید. این اکران همزمان چقدر به سود یا به ضرر فیلم های شما بود؟

به اعتقاد من در اینجا، فیلم سوزی به معنای واقعی کلمه اتفاق افتاد. اما در کل باید بگویم که اکران هردو فیلم باعث شد فکرم آزاد شود و به نوعی تکلیف فیلم ها روشن شد و حالا می توانم برای کار جدیدم برنامه ریزی کنم.

به اعتقاد شما سینمای کمدی امروز ما تا چه اندازه به آن طنز واقعی نزدیک است؟

در ایران طنز، به سمت هجو رفته است. شما وقتی کمدی ها را در سینما می بینید، همه شان یک فرمول امتحان شده را پیاده می کنند؛ دو فرمول در سینمای ایران همیشه جواب داده است؛ یکی اینکه جغرافی را عوض کنید وبه خارج از کشور ببرید تا در آنجا بتوانید از زنان مو بلوند و چشم آبی استفاده کنید، بتوانید برقصید و هر نوع شوخی سیاسی را به هرآدمی که در خارج است بچسبانید.

زبان فارسی سرشار از صحبت های دو پهلو است؛ هر کلمه ای را که بیان کنید، می توانید یک بعد جنسی به آن بدهید.

محدودیت ها و سختگیری ها روی فیلم های اجتماعی بیشتر است، در حالی که در برخی فیلم‌های کمدی، شاهد شوخی‌های غیراخلاقی هستیم.

محدودیت هایی که در هر مرحله تولید فیلم به ما وارد می‌شود، برای فیلم های کمدی وجود ندارد. این من را مشکوک می کند که چطور می شود جمله ای در فیلم «وجه حامل» که به هیچ برنمی خورد را اصلاحیه می زنند و من باید چند میلیون برای استودیو، صداگذاری و خروجی هزینه کنم اما در فیلم های کمدی شاهد شوخی هایی باشم که خجالت‌زده ام می کند!

درباره «مرداد» صحبت کنیم. موضوع فیلم چقدر دغدغه شما بود؟

من یک آمار وحشتناک از وزارت بهداشت دیدم و در کنار آن نیز گزارشی خواندم درباره آمار سقط جنین که نشان می‌داد تعداد بسیار زیادی از زنان که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، سقط جنین دارن.

آن گزارش نیز درباره این صحبت می کرد که بسیاری از این آمار واقعی نیست چرا که تعداد زیادی از زنان در خفا و در محیط های ناایمن عمل سقط را انجام می دهند و آسیب های ناشی از آن در بسیاری از موارد، باروری زنان را با مشکل مواجه می کند.

در این بین دوستانم را هم می دیدم که سال ها از ازدواج‌شان می‌گذشت اما بچه دار نمی شدند و وقتی سوال می کردم، بهانه های اقتصادی می آورند. زندگی زناشویی اگر با هیجان یا اتفاق تازه ای درگیر نباشد، کم کم روبه روزمرگی می رود.

خودتان کدام فیلم را بیشتر دوست دارید؟

من «در وجه حامل» را بيشتر از «مرداد» دوست دارم به این دلیل که پیشرفتم را در این اثر می بینم و فکر می کنم از نظر فیلمسازی، فیلم پخته تری است. منتها «مرداد» را هم نمی توانم بگویم دوست ندارم. تجربه های «مرداد» و «در وجه حامل» به من کمک کرد که فیلم بهتری بسازم و این من را به فيلم بعدي‌ام امیدوار می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ازاین ورمیگن فرزندکمترزندگی بهتربه خاطرکم بودمنابع شغل ولی عوضش مملکلت پرکردن ازافغانیاهم منابع کشوروبودجه روهزینشون میکنن وهم شغل دم خروس قبول کنیم یاقسم حضرت عباس ولی افغانیا۱۰تا۱۰بچه میارن وهر۱نفراستانداردجهانی۱۵۰لیترمصرف روزانس و۱عدسیب زمینی۵۰لیترسیب زمینی مصرفش وپیاز۳۰لیتر و۱ کیلوگندم۳۰۰لیتروگوشت۸۰۰لیترضربدر۱۶ملیون افغانی کنیدببنیدچقدرضررهنگفتی میززنن فیلم بسازین مثل ابد۱روزازواقعیت ایرانیاوضررافغانها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج