۷۵۲۷۲۲
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

جدال دو طیف سیاسی بر سر سخنان اخیر «ظریف»

فرشید انصاری، کارشناس روابط بین‌الملل ضمن انتقاد از مقاله روز گذشته «روزنامه جوان» در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان، از عملکرد ظریف پنج ساله ظریف در حوزه سیاست خارجی و به خصوص مساله «برجام» دفاع کرد.

فرشید انصاری، کارشناس روابط بین‌الملل ضمن انتقاد از مقاله روز گذشته «روزنامه جوان» در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان، از عملکرد ظریف پنج ساله ظریف در حوزه سیاست خارجی و به خصوص مساله «برجام» دفاع کرد.

این کارشناس روابط بین الملل نوشت: گفته‌ای از دکتر ظریف در یک سخنرانی باعث شده است برخی که تا امروز صرفا دلواپس بودند، حالا گرفتار شبهاتی درخصوص سنن الهی نیز بشوند. آقای ظریف گفته است: «کسانی که می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد، باید شرایط دو سال گذشته را با شرایط امروز مقایسه کنند... یک خرده بعضی‌ها کفران نعمت کردند. یادشان نبود. بالاخره شکر نعمت باید می‌کردیم و باید بکنیم. لئن شکرتم لازیدنکم ولئن کفرتم ان عذابی لشدید».

از جمله کسانی که دچار شبهه شده است، یادداشت‌نویس روزنامه جوان است که سخنان ظریف را سخره «همه علوم نقلی و عقلی» و «همه تجربه‌های علمی و فلسفی بشر» و علاوه‌برآن «تحریف قرآن شریف» دانسته و این سخنان را هم «خلاف منطق»، هم «خلاف عقل» و هم «خلاف سیاست‌ورزی» شمرده است.

ابتدا باید شکر خدا را به‌جای آورد که در کشور دانشمندان بزرگی همانند یادداشت‌نویس محترم روزنامه جوان وجود دارند که نه در یک یا دو علم، بلکه در «همه علوم عقلی» و «همه علوم نقلی» صاحب‌نظر هستند و نیز با «همه تجربه‌های علمی و فلسفی بشر» آشنایی کامل دارند، استاد «سیاست‌ورزی» هستند، بر ظاهر و بواطن قرآن شریف تسلط دارند و تعارض یک جمله دکتر ظریف با تمام اینها را می‌توانند به سادگی تشخیص داده و مطرح کنند.

اما نگارنده که برخلاف ایشان فاقد چنان جامعیت علمی است، با عقل معمول بشری خود سخنان دکتر ظریف را منطقی و روشن می‌یابد. سخن دکتر ظریف همان حرفی است که در تمام سال‌های قبل و در دوران اجرای برجام هم می‌زد؛ اینکه برجام با تمام محاسن یا کاستی‌های احتمالی، یک ظرفیت عظیم فراروی اقتصاد کشور قرار داده بود که باید از این ظرفیت استفاده می‌کردیم.

این در حالی است که نه در دوره بررسی و تصویب برجام، بلکه پس از اجرائی‌شدن آن بسیاری از افراد و جریان‌های تأثیرگذار تمام هم‌وغم خود را صرف این کردند که اثبات کنند برجام توافق بدی بوده و اینکه هیچ گشایش اقتصادی‌ای در نتیجه برجام برای کشور فراهم نمی‌شود و اینکه هیچ شرکت بزرگ خارجی اگر عاقل باشد پا به ایران نمی‌گذارد و قس علیهذا. این همان چیزی است که ماه گذشته دکتر ظریف از آن تعبیر به «پیش‌بینی‌های خودمحقق‌ساز» کرده بود.

کسی نیست از این دوستان بپرسد این‌همه شرکت و سرمایه‌گذار و صادرکننده و واردکننده که می‌فرمایید رفته‌اند و می‌روند (که بخش عمده‌ای از همین خبرها هم باز از زمره پیش‌بینی‌های خودمحقق‌ساز است)، کی به ایران آمده بودند و چرا خبر آمدنشان را نمی‌دیدید و نمی‌گفتید؟ آیا دوره قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا با دوره کنونی یکسان است؟ که نیست. پس چرا آن‌قدر سیاه‌نمایی و بی‌انصافی می‌کردید؟

اگر این میزان کارشکنی بر سر یک موضوع فنی مالی و بانکی و ربط‌دادن رطب و یابس برای ممانعت از خروج کشور از ليست سیاه اف‌ای‌تی‌اف صورت نمی‌گرفت و کشور می‌توانست در پرتو فضای مثبت بین‌المللی که وجود داشت، در همان اوایل اجرائی‌شدن برجام از این ليست سیاه خارج شود و روابط پولی و بانکی با تمام کشورها - غیر از آمریکا - به وضع عادی درآید، آیا انتفاع کشور از فضای ایجاد‌شده به نحو چشمگیری مضاعف نمی‌شد؟

آیا با اصلاح سیستم بانکی و پولی کشور (موضوع لوایح ارائه‌شده به مجلس) و افزایش بهداشت پولی و مالی و شفافیت‌ها، از چنبره فساد عظیمی که امروزه گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده است، زودتر رهایی نمی‌یافتیم که وضع‌مان این نباشد که امروز هست؟ اینها همه همان «کفر نعمت»‌هایی است که دکتر ظریف از آن سخن می‌گوید.

شکر نعمت یا کفران نعمت بر‌اساس آموزه‌های دینی ما به لسان نیست؛ بلکه به اعمال و رفتار است. از سوی دیگر اعتقاد قرآنی و دینی ما مسلمانان این است که «انّ اللَّه لا یغیر ما بقوم حتّی یغیروا ما بأنفسهم».

آنچه بر ما فرود می‌آید، از نعمت و نقمت، از عمل خود ما است. غفلت از فرصت‌ها و مشغولیت به ملاحظات بی‌ارزش سیاسی و جناحی و استفاده‌نکردن از فرصت‌ها و نعمات بزرگ‌ترین مصداق کفران نعمت است و عذاب خداوند را به دنبال دارد و این عین سنن الهی است.

بگذریم از تعبیر «من عندی» و نسبتا کودکانه نویسنده محترم روزنامه جوان که تصور می‌کند نزول عذاب از سوی ملائکه مقربین، صرفا در فرود صوائق و باران سنگ و ملخ و بادهای سرخ و سیاه خلاصه می‌شود و گویی خداوند متعال منعی از استفاده از اسباب دیگر - از‌جمله از طریق انسان‌های پلیدی مانند ترامپ و نتانیاهو - دارد. فراموش نکنیم که «ان الله یابی ان تجری الامور الا باسبابها».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرداد

      همشون سرو ته ی کرباسن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ظرقف اگر اختیار داشت واقعا مشکل با شیطان بزرگ به اینجا نمیرسید ما قدر شناس نیستیم

    • بدون نام

      یعنی برا هم حزبی خودتون خدا رو هم بنده نیستید بابا یکم دین داشته باشید این چه منطق مسخره ای که دارید

    • بدون نام

      این گروه هاوشخص اقای روحانی اگرفکرمیکنندبه خاطراثبات حرف یاایده خودوگروهشون می توانندباسرنوشت مردم بازی کنندکورخواندندمردم درعین نجیبی صبرشان حدی دارد

    • بدون نام

      وقتی به قول معروف...خودی ها.....ارز و سکه را از توی بازار جمع آوری میکنند...و وقتی بودجه برخی نهاد ها از بودجه کل کشور بیشتر است....انتظار چه چیزی را میتوان داشت....وقتی بانکها دلال میشوند...چه باید کرد....چاره کار اعدام دسته جمعی مفسدین است...

    • محسن برمشوری

      اقای ظریف انسان بزرگی است ماباید قدر بزرگترها را بدانیم تا کشورهای دیگر هم به انها احترام بگذارند حمله کردن به انها حمله کردن به حجم زیادی از مردم ونظام جمهوری اسلامی است لعنت خداوند بر کسانی که کارهای خوب وانسانهای خوب را بد نشان میدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت ایران اسیر دست یک مشت بی وجدان شده تمام

    • سید

      سال دیگه دلار اگه بشه 40 هزار تومان هم استدلال حضرات اینه که اگه برجام نبود میشد صدهزار تومان!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج