adexo3
۷۵۵۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

حواشی اعدام با داروي صرع در آمریکا

شکنجه پیش از اعدام، از نوع آمریکایی

اين دارو در سه مرحله جان محكوم را مي‌گيرد. تزريق داروي اول محكوم را بي‌هوش مي‌كند. داوري دوم او را فلج مي‌كند و تزريق داروي سوم باعث مي‌شود قلب محكوم از تپش باز بايستد.

اجراي يك حكم اعدام در آمريكا با استفاده از دارويي خاص جنجال‌هايي را در پي داشته است.

قرار است در ايالت ويرجينيا مردي به جرم قتل و تجاوز با تزريق داروي‌هاي مرگبار اعدام شود. جري جكسون قاتلي است كه زن ۸۸ ساله‌اي به نام روت فيليپس را به قتل رسانده است اما آنچه باعث شده است اعتراض‌ها درمورد اين اعدام بالا بگيرد اين است كه كمبود داروهايي كه در گذشته از آنها در ایالات متحده برای این شیوه از اعدام استفاده می‌شد، باعث شده است كه مسئولين براي اجراي اين حكم اعدام از يك داروي صرع كه محصول شركت هلندي «لوندبك» است استفاده كنند. اين شركت دارويي ضمن ابراز مخالفت با اين كار، اين نوع استفاده از اين دارو را «ناراحت كننده» خوانده است.

«پنتو باربیتال» نام دارويي است كه قرار است براي اعدام جكسون از آن استفاده شود. اين دارو براي بيماران مبتلا به صرع حاد تجويز مي‌شود. مقام‌هاي اجراي احكام ايالت ويرجينيا اين دارو را پيش از اعمال كنترل‌هاي شديد از سوي شركت توليد كننده هلندي تهيه كرده‌اند. اين شركت اگرچه به استفاده از محصولش در اجراي حكم اعدام به شدت اعتراض كرده اما با صدور بيانيه‌اي گفته است كه با توجه به نيازهاي درماني به اين دارو، توليد آن را متوقف نخواهد كرد.

دادگاهي در سال ۲۰۰۲ جري جكسون را در يك فقره قتل عمد، يك فقره تجاوز جنسي و اتهام‌هاي ديگر كه همه مرتبط با مرگ خانم روت فيليپس بود، مجرم شناخته و او را به اعدام محكوم كرد. گفته مي‌شود جكسون به قصد سرقت، از پنجره دستشويي وارد خانه خانم فيليپس شده و سپس در حين تجاوز، با بيدار شدن قرباني او را به قتل رساند. درآستانه اعدام اين قاتل سنگدل، بسياري از توليدكنندگان دارو تلاش‌هاي وسيعي را براي جلوگيري از استفاده از محصول‌هاي توليدي آنها در اجراي احكام اعدام آغاز كرده‌اند.

گفته مي‌شود در برخي ايالت‌هاي آمريكا، به دليل ناياب شدن داروهاي مورد استفاده در اعدام‌ها، آزمايش‌هايي براي استفاده از تركيب‌هاي ديگري براي اعدام محكومان انجام شده است. براساس آمار رسمي، از مجموع ۵۰ ایالت، ۳۴ ایالت آمریکا هنوز حكم اعدام را اجرا مي‌كنند. بسياري از اين ايالت‌ها از جمله ويرجينيا تركيبي از سه نوع داروي تزريقي را براي اعدام محكومان استفاده مي‌كنند.

اين دارو در سه مرحله جان محكوم را مي‌گيرد. تزريق داروي اول محكوم را بي‌هوش مي‌كند. داروي دوم او را فلج مي‌كند و تزريق داروي سوم باعث مي‌شود قلب محكوم از تپش باز بايستد. در اين فرآيند، داروي اول نقش بسيار مهمي برعهده دارد چون داروي اول به عنوان بي‌هوش كننده استفاده مي‌شود و اگر اين دارو اثر نكند، مراحل بعدي براي فرد محكوم به اعدام بسيار دردناك خواهند بود.

اين ايالت‌ها براي سال‌هاي متمادي از«سدیم تیوپنتال» براي مرحله اول فرآيند اعدام استفاده مي‌كردند اما تنها شركت توليد كننده اين دارو در ايالات متحده توليد اين محصول را در سال ۲۰۱۰ متوقف كرد. براي رفع اين مشكل برخي از ايالت‌ها اقدام به وارد كردن آن از بريتانيا كردند اما دسامبر سال ۲۰۱۰ صادرات اين دارو از بريتانيا نيز ممنوع شد.

با نایاب شدن سديم تیوپنتال حالا این ایالت‌ها به داروی پنتو باربیتال متوسل شده‌اند. از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، ۲۳ نفر با استفاده از این دارو در ایالات متحده اعدام شده‌اند که اعتراض شدید شرکت سازنده را در پی داشته است.

لوندبک از ماه گذشته مقررات نظارتی شدیدی را بر توزیع این دارو به مرحله اجرا گذاشت تا از فروش آن به زندان‌ها در ایالت هایی که حکم اعدام را اجرا می‌کنند، جلوگیری کند.

منبع : تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

شکنجه پیش از اعدام، از نوع آمریکایی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کجای این شکنجه بود؟؟ این که خیلی نرم و نالون بود آیا یا یا یای....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج