۷۵۵۶۵۳
۲ نظر
۵۰۲۴
۲ نظر
۵۰۲۴
پ

خانه فروغ حفظ می‌شود

فرهاد نظری، مدیر اداره کل ثبت آثار تاریخی شهرداری تهران روز دوشنبه اعلام کرد که شهرداری برای خرید خانه پدری فروغ اعلام آمادگی کرده تا با تبدیل آن به موزه گامی مثبت در راستای حفظ آثار تاریخی بردارد.

یورونیوز: خانه پدری فروغ فرخزاد، شاعر بلند آوازه ایرانی در محله امیریه تهران و در انتهای کوچه «خادم آزاد» قرار گرفته است. این خانه تاکنون چند بار دست به دست شده اما بخش‌هایی از آن از قبیل حیاط، باغچه، حوض وسط و زیرزمین خانه تقریبا دست‌نخورده باقی مانده‌اند. فروغ فرخزاد، هشتاد و چهار سال پیش، روز هشتم دیماه ۱۳۱۳ در این خانه به دنیا آمد.

مهرداد فرخزاد، برادر کوچکتر فروغ و تنها بازمانده از خانواده فرخزاد گفت: «جلوی تخریب خانه گرفته شده است. چند سال پیش دو فیلمساز از آلمان آمده بودند و با هم رفتیم به آنجا و من دفتم داخلش، دیگر آن خانه سابق نیست. داخلش خیلی تغییر کرده و تنها کسی که الان می‌تواند این تغییرات را بگوید من هستم. چون تنها من مانده‌ام، بقیه نیستند.»

خانه فروغ حفظ می‌شود

شهرداری تهران از آمادگی خود برای خرید خانه کودکی فروغ فرخزاد خبر داد. فرهاد نظری، مدیر اداره کل ثبت آثار تاریخی شهرداری تهران روز دوشنبه اعلام کرد که شهرداری برای خرید خانه پدری فروغ اعلام آمادگی کرده تا با تبدیل آن به موزه گامی مثبت در راستای حفظ آثار تاریخی بردارد.

در روزهای گذشته خبرهایی از صدور مجوز ساخت در خانه پدری فروغ فرخزاد واقع در محله امیریه تهران منتشر شده بود و از آنجا که برای تخریب هر بنا شهرداری منطقه باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام کند علاقمندان و فعالان منتظر واکنش این سازمان بودند.

خانه فروغ حفظ می‌شود

سرانجام روز ۹ مردادماه محمد علی سعادتی، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران به خبرنگاران گفت: «اگر قرار باشد ساخت و سازی در خانه فروغ انجام شود، حتما از سازمان میراث استعلام می‌گیریم اما قطعا اجازه نمی‌دهیم این خانه از بین برود.»

آقای سعادتی یک روز بعد از ثبت اضطراری خانه فروغ خبر داد و گفت حق اعتراض برای مالکان کنونی محفوظ است.

خانه فروغ حفظ می‌شود

دو سال پیش نیز خانه خود فروغ فرخزاد واقع در دروس تخریب شد و جای خود را به یک بنای نوساز داد. مدیر وقت میراث فرهنگی تهران گفته بود: «نمی‌شود که خانه هر کسی را که دو روز در آن زندگی کرد ثبت ملی کنیم.»

به نظر می‌رسد به تازگی و پس از ابراز نگرانی فعالان و علاقمندان فرهنگ و میراث فرهنگی ایران نسبت به از میان رفتن خانه‌‌ هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی معاصر، موج تازه‌ای از خرید و بازسازی این خانه‌های تاریخی ایجاد شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز هم یک گزارش بدون عکس

    • بدون نام

      خیلی مسخره س گزارش بدون عکس میزارید واقعا حال بهم زنه مجله غیرحرفه ای افتضاح

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج