۷۵۵۷۵۰
۲۸ نظر
۵۰۰۷
۲۸ نظر
۵۰۰۷
پ

پیامد‌های منفی نظام سهمیه‌بندی در کنکور

این موضوع که در این کشور روزبه‌روز از اعتبار سواد، دانش، پژوهش، مدرسه و دانشگاه کاسته می‌شود و بر شمار مدرک‌داران بی یا کم‌سواد افزوده می‌شود، بی‌علت نیست. این روند بیش از هر چیز پیامد سیاست‌های نادرستی است که از بیرون فضای دانش بر آن بار می‌شود.

روزنامه شرق: این موضوع که در این کشور روزبه‌روز از اعتبار سواد، دانش، پژوهش، مدرسه و دانشگاه کاسته می‌شود و بر شمار مدرک‌داران بی یا کم‌سواد افزوده می‌شود، بی‌علت نیست. این روند بیش از هر چیز پیامد سیاست‌های نادرستی است که از بیرون فضای دانش بر آن بار می‌شود. نمونه بارز این سیاست نادرست و بی‌بنیاد که این روز‌ها سخت محل پرسش بخشی از جوانان این کشور است، نظام سهمیه‌بندی در کنکور است.

با چه استدلالی، کسی که در درس‌خواندن انگیزه و توان بایسته را نداشته و رتبه کنکور او مثلا ۵۰ هزار است، با اعمال سهمیه، رتبه‌اش می‌شود پنج هزار؟! اگر از انتقاد‌های بسیار که به کنکور وارد است، بگذریم، در کل باید پذیرفت که پیشرفت در سطح و رتبه دانشی، باید از رهگذر کوشش در کسب دانش و اندیشه‌ورزی در این زمینه باشد. هیچ عامل دیگری نباید باعث جهش یکباره از یک سطح به سطح دیگری در دانش شود.

اعمال این دست سیاست‌ها- که در واقع مانند مواد نیروزا و دوپینگ در مسابقات ورزشی عمل می‌کنند- بیش از هر چیز به نابودی انگیزه تلاش در راه به‌دست‌آوردن دانش می‌انجامد و پیامد تربیتی نادرست برای کسی دارد که از آن استفاده می‌کند؛ چراکه در‌می‌یابد همیشه از امتیازی ویژه برخوردار است که او را از دیگران جلو می‌اندازد. بر دیگران هم این اثر را می‌گذارد که تلاش و توان راستین نیست که مشخص می‌کند چه کسی در چه سطحی است و باید در کجا قرار گیرد.

نگارنده سال گذشته دانش‌آموزی در کلاس داشتم که در یادگیری درس‌های ریاضی به‌شدت مشکل داشت و در کنکور هم بیشتر با تمرکز بر درس‌های عمومی، توانست رتبه حدود ۳۰ هزار در رشته ریاضی به دست آورد. پس از کنکور به من گفت که با اعمال سهمیه، رتبه‌اش شده دو هزار و قصد دارد در یکی از دانشگاه‌های دولتی در یکی از رشته‌های مهندسی، ادامه تحصیل دهد.

هیچ گمانی نیست که این فرد نمی‌تواند مهندسی باسواد شود. این از یک سو و از سوی دیگر شاید حتی بی‌انگیزگی‌اش در یادگیری درس‌های ریاضی، پیامد همین پشت‌گرمی‌اش به سهمیه و درصد‌هایی که در دانشگاه‌ها برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، بود. این جوان یاد می‌گیرد که بدون تلاش و توان بایسته در سواد، می‌تواند «باسواد» شود. روشن است که مزه‌کردن این دگرگونی ماهوی دروغین، تا چه اندازه می‌تواند تأثیر‌های منفی بر او و دیگران و روی‌هم‌رفته بر جامعه و جایگاه دانش بگذارد.

باز در سال گذشته از دانش‌آموز درس‌نخوانی در کلاس درس پرسیدم که چرا درس نمی‌خوانی؟ گفت: آقا در این مدرسه آخر سال می‌رویم ۵۰۰ هزار تومان در دستگاه کارت‌خوان می‌کشیم و قبول می‌شویم، دیگر چرا باید مغز خودمان را خراب و خسته کنیم! باری، بی‌سبب نیست که جایگاه دانش، روزبه‌روز، رو به کاهش نهاده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شقایق

      اخ بالاخره یه حرف حساب زده شد
      اصلن سهمیه چیع ...همه چی شده سهمیه ... مناطق محروم و بچه هایی که باباشون جانبازه و اینا ..طرف رتبش شده 5هزار با سهمیع منطقه محروم شده رتبه 33 اوووف مگه دارییییم!!!!!!!!!!!!!!!!)))

    • کارمند

      لشکر پزشکان و مهندسان و اساتید دانشگاه بیسواد که فقط با سهمیه مدرک گرفته اند باعث کاهش شدید سطح علمی جامعه و مهمتر ضایع شدن حق امثال من وفرزندانم‌ شده است قرار است تا کی ادامه داشته باشد؟

    • reza

      حرف اون پسر آخری رو قبول دارم!واقعا هیچ کسی نباید واسه ی این نظام آموزشی افتضاح مغز خودشو خراب کنه.

    • احمد

      حالا یادشان افتاده که سهمیه چه بلایی بر سر آموزش عالی آورد ؟
      چرا اضافه نکردید که همان فرد که با سهمیه به رشته مهندسی رفته در آینده نزدیک دوباره با سهمیه در ادارات دولتی مشغول میشود و نقش تصمیم گیرنده و تصمیم ساز را بازی میکند

    • بی نام

      وااای، چه حرف درستی. چه عجب یه نفر به این سهمیه ها یه اعتراضی کرد. چه حق هایی که با این سهمیه های الکی خورده می شن.

    • بدون نام

      تو رو خدا این سهمیه ها رو بردارین ..یه مشت تنبل با سخمیه میرن دانشگاه بعد هم هیچی بلد نیستن مملکت رو میدین دستشون .اونوقت کسی که دانشگاه امیر کبیر فوق گرفت بای دنبال کار بگرده و هیچ کس تحویل نگیره تو رو خدا از سهمیه ها دست بردارین

    • سام

      چقدرحرف مفت میزنه روزنامه شرق
      شما کل دانشگاه ها رو دولتی و رایگان کنید مثل المان مشکلتون حل میشه
      شهریه مدرسه ها از دانشگاه ازاد بیشتر شده فقط دنبال جنجال درست کردن هستن

    • بدون نام

      واقعیت است واین بزرگترین کار بدی است که در کنکور کنجانده شده یک مشت بیسواد وارد جامعه میشود

    • بدون نام

      درود بیکران بر نگارنده این مطلب بسیار مهم و پر اهمیت ، به راستی اگر نیک بنگریم یکی از کانون های آفت زا و مفسده ساز همین اعمال رانت سهمیه بندی است . این روش زیانبار به نفع هیچکس نیست حتی بهره مند شده از آن ، چون عمری با خفت و حقارت از نا کار آمدی خود باید سر کند .

    • محمد

      بنده از بیسوادی دفاع نمی کنم اما اکثر رزمنده گان در اوایل انقلاب بیشتر بچه ها در دانشگاه های مهم درس می خواندند و رها کردن و رفتند جبهه و زمان زیادی از درس دور بودند و وقتی رسالت خود را بانجام رساندند دنبال درس را گرفتند و نظام به پاس زحمات بی چشمداشت آنها رو به سهمیه آورد و این عزیزان و فرزند آنها همانند پدرانشان با هوش بالا در دانشگاهها قبول و با نمرات بالایی فارغ التحصیل شدند حالا در خیل این جمعیت اگر عزیزی درسش ضعیف بود نباید چماق درست کرد در بین دانشگاهیان باز می بینیم که افرادی در کنکور قبول شده و رتبه خوبی هم آورده اند ولی سواد انچنانی ندارند اکنون بسیاری ازمسولین کشور که سواد خوبی هم دارند از همین رزمندگان دفاع مقدس و یا فرزندان آنها می باشند بگونه ای حرف نزنیم که مرفهین بی درد که با انواع پول پاشی ها می خواهند روی صندلی دانشگاه بنشینند خوشحال شوند و کف و سوت بزنند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا امسال رتبه های بچه های تجربی اینقدر خرابه .ایا کسی بررسی کرده.؟با این درصدا پارسال رتبه ها حداقل یک سوم امسال میشد.

      • فرزاد اسماعیلی

        دوست عزیز اگه اطلاع نداری بدون الان در مدرسه ها به طور قطع میتونم بگم که ۹۹درصد کسانی که سهمیه دارن درس برای کنکور درس نمیخونن
        من خودم یک دانش آموز هستم

      • بدون نام

        الان تو نابغه ای دیگه همون رزمنده ها حداقل ده سال طول کشید تا بتونه با جفت ماده دیپلم بگیره سراغ دارم با فوق لیسانس شیمی

    • بدون نام

      دانش آموزی سراغ دارم با سهمیه درسهمیه با رتبه ۲۵ هزار الان دانشجوی پزشکی است وبقول یکی از همکلاسی هاش هنوزدریچه های قلب را بلد نیست !!!!تازه میگه مگر قلب هم دریچه داره !!!!!!

    • بدون نام

      نفرین به تمامی کسانی که با اعمال نفوذ و حق هوری و حق کشی آینده فرزندان مارا به تباهی کشاندند

    • س

      نظام سهمیه بندی اساس علم ودانش را درکشور زیر سوال برده. سواد مگر امتیاز است که به کسب بدهیم. سواد دراثر استعدادومطالعه وزحمت بدست می آید. چیزی نیست که با یک برگه کاغذسهمیه ای به کسب داده شود. متاسفانه این مملکت همه چیزش به هم می آید. تحصیلات عالی هم مثل چیزهای دیگه دچار سهمیه بازی ورانت خواری حکومتی است.

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم متاسفم

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم متاسفم

    • بدون نام

      فقط خدا میدونه این سهمیه ای ها چه بلایی سر دانش اموزان عادی اوردند.هرسالم که ده درصد اضافه میکنن به سهمیه شون.

    • بدون نام

      پسرم میگه چرا هیچ سهمیه ای نداری تا.....؟ گفتم در زمان جنگ. سه برادر بودیم و هم زمان خدمت میکردیم و.......نمیفهمه.

    • بدون نام

      در این کشور روزبه‌روز از اعتبار سواد، دانش، پژوهش، مدرسه و دانشگاه کاسته می‌شود و بر شمار مدرک‌داران بی یا کم‌سواد افزوده می‌شود،...................دقیقا بیسواد پروری چون سوادداشتن مردم به پایه این نظام ضربه میزنه

    • پریا

      کاملا موافق هستم . چقدر دردناک است که دانش آموز درس خوان در رشته ی تجربی بعد از تلاش های شبانه روزی نمی تواند خودش را به دانش اموز ضعیف دارا ی سهمیه برساند.افسردگی و ناامیدی و بی انگیزگی در بین دانش آموزان درسخوان موج می زند. کا ش سهمیه ها حفظ می شدند.

    • بدون نام

      اره واقعا جای تاسفه ...اگه سهمیه رو بردارن حداقل مردم هم کمتر به خانواده شهدا بدبین میشن ..

    • maha

      قرار نیست این قانون تغییر کنه؟مایی که سهمیه نداریم خیلی وقتا انگیزه و روحیه تلاشگریمونو ازدست میدیم.دوستایی داشتم ک حتی یک سوم من درس نخوندن اما بخاطر سهمیه رتبشون بافاصله زیاد بهتر ازمن شد.درصورتی ک من همیشه توی مدرسه و ازمونا از دوستام جلوتر بودم.واقعا عدالت کجاس؟چرا با ما این کارو میکنین؟بخدا دیگ امیدی نمونده واسمون بااین وضعیت

    • کیان گودرز

      نقدی که به سهمیه ها داده میشه کاملا درسته .انگیزه مرده .چرا باید یه دانش اموز بعداز کلی درس خوندن ووقت گذاشتن رتبش تو کنکور بشه بیست هزار ولی اونی که سهمیه داره رتبش بشه مثلا هزار.میشه با روشهای دیگری به سهمیه داران لطف کرد.

    • بهمن

      هرنوع سهمیه یکی از بدترین انواع رانته که آینده خیلیها رو نابود میکنه ...ان شااله هر چه زودتر این ظلم برطرف بشه و فقط توانایی افراد ملاک باشه نه سهمیه

    • بدون نام

      خدا مارو از دست اون نماینده های... و وزرا... که باعث و بانی این سهمیه ها و سیاستهای غلط هستند، راحت کنه، حتما خودشون هم جزء همین سهمیه داران بودند که بدون سواد، وارد مجلس و دولت میشوند،، امید رو در بین جوانان ، کشتین، ....

    • mahtab

      الهی خدا لعنتتون کنه الهی اوناییکه این سهمیه هارو گذاشتن به زمین گرم بخورن چرا باید منیکه معدلم زیر نوزده نیومده و امید دو رقمی بودم با این سهمیه ها پنج رقمی شم انشالله تو اون دنیا همدیگرو زیارت می کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج