اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۵۸۴۰۶
۲۲ نظر
۵۰۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
پ

گلایه از عدم نصب کارتخوان در مطب پزشکان

معاون کل وزارت بهداشت با تشریح مقدار هزینه دارویی هر ایرانی در سال از برخی از جامعه پزشکی که در مطب‌های خود کارتخوان استفاده نمی‌کنند، گلایه کرد و گفت: ارتباطی بین مالیات و نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی وجود ندارد.

خبرگزاری تسنیم: معاون کل وزارت بهداشت با تشریح مقدار هزینه دارویی هر ایرانی در سال از برخی از جامعه پزشکی که در مطب‌های خود کارتخوان استفاده نمی‌کنند، گلایه کرد و گفت: ارتباطی بین مالیات و نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی وجود ندارد.

ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در مورد هزینه دارو در کشور و تاثیر آن بر هزینه های مردم که سوال شده است، توضیحاتی را عرض می‌کنم. هزینه دارویی و ملزومات مصرفی پزشکی در کشور به دو قسمت تقسیم می‌شود.

قسمت اول هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی است که به صورت سرپایی و توسط مردم عمدتاً از داروخانه‌ها خریداری شده و تمام یا قسمتی از هزینه آن مستقیماً توسط مردم پرداخت می‌شود و قسمت دوم هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی برای بیماران بستری است که در پرونده بستری ثبت می‌شود و با سایر هزینه‌های مربوط به بیمارستان به عنوان هزینه بستری در یک صورت حساب پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی سرپایی کشور در سالهای اخیر به طور متوسط ۱.۳۵ تا ۱.۵۷درصد از کل تولید ناخالص ملی ایران را تشکیل داده است. به عنوان مثال در سال ۹۴ هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی سرپایی طبق حسابهای ملی سلامت اعلام شده توسط مرکز آمار ایران برابر با ۱۸۵۴۴ میلیارد تومان در سال بوده است، که در سال ۹۵ و ۹۶ با درصد اندکی تقریب به حدود ۲۵۴۰۰ و ۲۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال رسیده است. البته همان طور که گفتم این موارد غیر از دارو و ملزومات مصرفی در موارد بستری در بیمارستان است.

حریرچی تصریح کرد: اگر از دید مردم نگاه کنیم، هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی سرپایی در سال ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۳۰.۳ و ۳۱درصد از پرداختی از جیب مردم را تشکیل داده است که سهم دارو در این دوسال به ترتیب ۲۷.۳درصد و ۲۷درصد از پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را ایجاد کرده است.

از لحاظ ریالی در دو سال مذکور به ترتیب مردم برای خرید داروی سرپایی ۹۳۰۱ و ۱۰۷۴۰ میلیارد تومان به صورت نقدی از جیب پرداخت کردند و مابقی توسط بیمه‌ها یا منابع دولتی پرداخت شده است. به عبارت دیگر هر ایرانی در سال ۹۳ مبلغ ۱۱۷ هزار تومان و در سال ۹۴ مبلغ ۱۳۴ هزار تومان از جیب برای خرید داروی سرپایی در سال پرداخت کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: مقایسه این شاخص‌های کشور از لحاظ سهم هزینه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی از تولید ناخالص ملی و نیز سرانه مالی یا دلار بین المللی مصرف دارو در کشور با کشورهای با درامد اقتصادی متوسط به بالا که دارای شرایط مشابه مالی ما هستند و حتی با اکثر کشورهای با درآمد اقتصادی بالا نشان دهنده هزینه بالاتر دارو در کشور ما و عدم تعادل نسبی است و ضرورت صرفه جویی در هزینه‌های دارویی و تکیه بیشتر بر تولید داخل با قیمت مناسب می‌کند.

حریرچی درباره استفاده پزشکان در مطب‌های از کارتخوان نیز عنوان کرد: توصیه وزارت بهداشت این است که پزشکان در مطب‌های خود دستگاه‌های کارتخوان داشته باشند اما برای الزام قانونی، باید مستندات قانونی مجلس و دستگاههایی که مقررات را وضع می‌کنند، استفاده از دستگاههای کارتخوان را الزام کنند، اینکه نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی الزام است یا خیر، موضوع دیگری است اما از نظر اخلاقی و عرفی، این دستگاهها میتوانند نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند.

حریرچی با اشاره به اینکه از نظر قانونی، سازمان امور مالیاتی کشور ۳۸ شغل و صنف را موظف کرده که صندوق یا دستگاه کارتخوان داشته باشند اما هنوز برای صنف پزشکی این اتفاق رخ نداده است، افزود: درخواست اخلاقی و توصیه ما به پزشکانی که دستگاههای کارتخوان ندارند این است که این دستگاه ها را نصب کنند.

واقعاً به عنوان یک پزشک، شرمنده هستم و خجالت می‌کشم که در شرایط فعلی که امکان تهیه آسان دستگاههای کارتخوان فراهم و مورد نیاز و تقاضای مردم است، برخی مطب‌ها هنوز از این امکان استفاده نکرده‌اند و گله داریم که رفتار ۱۰ تا ۲۰ درصد از پزشکان موجب واکنش‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین ارتباطی بین مالیات و نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی وجود ندارد چون مالیات پزشکان همانند سایر صنوف و مشاغل و بر اساس توافقنامه سازمان نظام پزشکی و امور مالیاتی محاسبه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله هیچ ربطی به مالیات نداره
      فقط نمی دونم چرا فالگیر سر چهار راه کارت خوان پرتابل داره ولی همه بیماران مغز و اعصاب و قلب و گوش و چشم و ... را می بینی که در به در عابربانک های اطراف مطب ها هستند
      مدیونی اگه فکر کنی ربطی به مالیات داره

    • پیری

      خب دیگه چی میگی هربار یه حرفی برای کارتخوان میزنید داروهم که بردی بالا چرا اتباع بیگانه را بیمه کردی انها هنوز بیرون نرفتن در حد حرف چندجا داروخانه دیدم که کارتخوان دارن بعدا توتلگرام دیدم که کمپین زدن برای مالیات نگرفتن همه چی ربط داره

    • بدون نام

      این پزشکان حتی حاضر نیستند مقداری ازدرآمد میلیونی خودرا بدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا که پزشکان به نوبه خود به جامعه کمک میکنند من میتوانم مثالهای زیادی براتون بزنم،دوما کسی که ۳۵ سال زحمت کشیده و بی خوابی کشیده و درس خونده پولی که در میاره حلالش باشه و حتما مالیات رو میده چون پزشکان دنبال حاشیه نیستند ولی برای چی بیاد به من و تو پولش و خیرات کنه چرا اون ماشین فروش یا جواهر فروش که شاید سیکل هم نداره و فقط رفته تو بازار و خدا میدونه چجوری پول جارو میکنه شاید از یک جراح هم بیشتر پول در میاره و مالیات هم نمیده شب میخوابه صبح پا میشه سرمایه اش ۳ برابره چرا اون نباید پولی بده،برادر طرز فکرت رو عوض کن و این رو بدون تو کشور ما جراحهایی هستند که برای عقیده و قسمی که بخاطر پزشکیشون خوندن عمل بیمار که باید میلیونی براش پول بگیرند را مجانی انجام میدن امیدوارم این نظر چاپ بشه تا کمی مردم بخونن و راجب موضوعی که گفتم فکر کنن

      • شهروند

        کدام تراشکار، طلا فروش، فرش فروش، بساز بفروش، پارچه فروش از حق خودش تا حالا واسه مردم گذشته. وقتی میری تعمیرگاه اون دستمزدی که میدی واقعی هست؟ آیا اون قطعه قابل تعمیر نیست که میگه برو از فلانی بخر بیار تا برات عوضش کنم؟
        آیا یه غذا فروش حاضر هست هر روز به مردم غذای مجانی بده؟
        آیا بازار بعد از بالا رفتن دلار حاضره جنسش رو به قیمت دلار قبل بده؟؟
        آیا بساز بفروش ها حاضرن قیمت آپارتمان رو به قیمت 2 ماه قبل بفروشن؟
        در هر صنف انسان خوب و بد وجود داره اما جامعه ما برای کسی که سالهای عمرش رو درس خونده حق درآمد رضایت بخش قائل نیست اما برای یه صراف یا طلا فروش و فرش فروش یا تراشکار حق درآمد میلیونی قائل هست. بهتره دید مون رو عوض کنیم و همه رو شبیه هم نبینیم. یک نفر کار بدنی انجام میده یکی فکری.
        همیشه بازاری حق داره و زحمت کش هست اما بقیه نه؟!!

    • پرند

      واقعا،شاید بیماری حالش بده، نمی تونه حالا دوساعت دور خودش بچرخه به خاطر دندون گردی دکترا تا حالا عابربانک پیدا کنه. مثلا هم دکترن خیر سرشون

    • شهین سیفی

      سال پیش یعنیسال۹۵ من به مطب دکتر بهرام قهرمانی مراجعه کردم ۱۰۰ هزار تومن از من جق ویزیت گرفته وبا گمر عمل کرده من وادار کردند که برم از از بانگ پول بگیرم وخانم منشی ... ا زمن پول نقد گرفت در صورتیکه ۴ دفه بیخودی ۴ دفعه روی ۲۳ روز منو تو بیمارستان بیهوش وعمل کرد هینطور ...مشاور عفونی این اقا دربیمارستان جم در مطب پول را میگیرد ومنشی ۵۰ تمانی را درون پاکت میگذارد

    • جواد

      یه سری از پزشکان این جوری هستن و یه سری دیگه از این دکتر ها مریض را بار اول تو درمانگاه ویزیت میکنه و بعد جراحی میگه باید بیایی مطب
      اخود من کل هزینه جراحی و خرید پلاتین و دارو در بیمارستان شد ۲ میلیون اونوقت برای یه گچ گیری پا و باز کردن گچ ۱ میلیون گرفت اونم بدون لوازم که اونم با بیمه حدود ۱۵۰ شد

    • بی نام

      شما حقوق پزشکان وزارت بهداشت رو سرموقع واریز کنید نمی خواذ ابراز تاسف کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین،یک ساله بیمه ها عقبه یعنی عملا پزشکان مجانی ویزیت کردن

    • بی نام

      شما حقوق پزشکان وزارت بهداشت رو سرموقع واریز کنید نمی خواذ ابراز تاسف کنید .

    • بدون نام

      پزشک متعهد و دلسوز و انسان دوست بر شرفت درود. مرگ بر پزشک بیمار آزار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای به آن وقتی که داخل قبرمیگذارنتان آیاجوابی داریدبدهید

    • کامبیز

      می خواهند مالیات ندهند وزیر میزی بگیرند همه دزد شده اند

    • اسد

      اکثر پزشکان ایران تماع وپول پرست هستند

    • بدون نام

      مطب دکترحسین روازاده درخیبان جمهوری در روز دویست نفر بیمار داره از بیمارستان بیشتر بیمار داره ولی متاسفانه به خاطر اینکه از زیر مالیات در بره در مطبش کارت خوان ندارد بیمار وقتیکه به مطب رجوع میکنه باید دوباره با آن وضع بیماری باید با بدبختی بره آنطرف خیابان بانک کارت بکشه تا پول دکتر را واریز بکنه و دوباره با آن وضع بیماری برگرده به مطب تا برایش نسخه بپچند آیا خدا راخوش میاد که به خاطر اینکه آقای دکتر روازاده مالیات ندهنددرمطبش کارت خوان نگذاشته بیماران باید اذیت شوند درصورتی که همین دکتر روازاده در روز ده میلیون وبه بالا درمطب درآمد دلرد از مسئولی درخواست داریم رسیدگی فرمایند

    • شهرام

      لعنت بر پزشکان پول پرست

    • بدون نام

      توگیلان دکترهای خوب خیلی زیادنداگرچه برابر قانون و انچه که برایشان تعریف شده پول می گیرند اما واقعا تشخیص ودرمانشان عالی است مثل جناب دکتر مسعود خسروی دکتر کلیه،دکتر سالاری قلب،دکتر سرداریان متخصص داخلی در بندرانزلی.
      امیدواریم ساز کار دستگاه کارتخوان هم برای رفاه بیماران حل شود.

    • بدون نام

      یکی از پزشگ های متخصص کلیه پردرآمد که مطبش خیلی هم شلوغه به جای گذاشتن کارت خوان شماره حساب منشی خودشو میده که بیماران برن بیرون واز طریق دستگاه خود پرداز پول واریز کنند آیا این برای فرار از مالیات چیز دیکه میتون باشه؟

    • ایرانی

      حق ویزیت پزشکان عمومی طبق تعرفه دولتی برای سال 97 در بخش دولتی تقریبا 12 تومن و در بخش خصوصی 24 و هشتصد.
      آرایشگاه تشریف میبرید چند میگیره؟؟!

    • بدون نام

      پزشک نگید بگید زالو که خون مردم رو میمکن سیر هم نمیشوند

    • mohamah

      یکی نوشته بود پزشکان ۳۵ سال درس خوندن .میشه واسه ما هم حساب کنن چطوریه؟
      پزشکان حتی از پورسانت دارویی که مینویسن هم نمی‌گذرند.
      یک درصد پزشکا شاید شریف باشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج