جاباما
۳ نظر
۳ نظر

قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان کشف شدند

خبرگزاری ایسنا:‌ محققان اخیرا ۴ کهکشان کوچک را کشف کرده‌اند که در حال چرخش به دور کهکشان "راه شیری" هستند و احتمالا قدیمی‌ترین "کهکشان‌های اقماری" کیهان باشند.

ستاره‌ شناسان موفق به کشف ۴ کهکشان اقماری کوچک شدند که زمان تولد آن‌ها به ۱۳ میلیارد سال نوری پیش باز می‌گردد.

قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان کشف شدند

این کهکشان‌ها مدت کوتاهی پس از "انفجار بزرگ" (Big Bang) متولد شدند و به دور کهکشان "راه شیری" می چرخند.

"کهکشان اقماری" کهکشانی است که به صورت مداری، دور یک کهکشان بزرگ می‌چرخد. این گردش بر اثر کشش گرانشی است.

ستاره‌شناسانی که این کهکشان‌ها را کشف کردند، این یافته‌ها را به بقایای باقی مانده از انسان‌های نخستین تشبیه کردند.

بنا بر اعلام محققان "مرکز اخترفیزیک هاروارد" و موسسه محاسبات کیهانی دانشگاه "دورام" این اکتشاف جدید موجب بروز تکاملی جدید در مطالعات کیهان است.

این کهکشان‌ها که " Segue-۱"، " Bootes I"،" Tucana II" و " Ursa Major I" نام گرفته‌اند، نور بسیار ضعیفی دارند و جزء ابتدایی‌ترین کهکشان‌های متولد شده در کیهان هستند.

زمانی‌که جهان ۳۸۰ هزار ساله بود، اولین اتم‌های عالم شکل گرفتند.

"هیدروژن" اولین و ساده‌ترین اتمی بود که تشکیل شد.

یکی از محققان این پروژه گفت: یکی از جنبه‌های حائز اهمیت این پروژه این است که این اکتشاف، مکملی میان مدل‌های پیش‌بینی شده و داده‌های واقعی است.

نتایج این مطالعه در مجله " The Astrophysical Journal" منتشر شد.

• منجم باشی

سال نوری مقیاس مسافت است دلبندم !

• حشمت فردوس