۷۶۱۳۰۴
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

۳ محصول جایگزین برنج در گلستان معرفی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان سه محصول پنبه بهاره، کنجد و چغندر قند پاییزه را به عنوان محصولات جایگزین کشت برنج در استان معرفی کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان سه محصول پنبه بهاره، کنجد و چغندر قند پاییزه را به عنوان محصولات جایگزین کشت برنج در استان معرفی کرد.

دکتر «مختار مهاجر» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما در استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی داریم که با این روند رو به رشد کشت شالی و استفاده از آب‌های زمینی برای آبیاری این مزارع، تا ۵ سال آینده دیگر نمی‌توانیم از آب‌های زیرزمینی‌مان استفاده کنیم.

وی افزود: از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی باعث فرونشست زمین خواهد شد که با این کار دیگر امکان تجدید سفره‌های آب حتی با وجود بارش‌های بسیار زیاد وجود نخواهد داشت.

مهاجر خاطرنشان کرد: در این راستا برای اینکه بتوانیم ذخایر ارزشمند آب استان را حفظ کنیم به کشاورزان استان کشت سه محصول را برای جایگزینی کشت برنج پیشنهاد می کنیم. چغندر قند پاییزه یکی از این محصولات است. چغندر قند بهاره نیاز به آبیاری ۱۲ هزار مترمکعب آب در هکتار دارد اما چغندر قند پاییزه تنها نیاز به ۴ هزار مترمکعب آب دارد و مابقی از بارش ها تامین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: عیار قند چغندر قند تولید شده در استان گلستان به طور متوسط ۲ درصد مناطق دیگر کشور بیشتر است.

وی اظهار کرد: چغندر قند در هکتار بین ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان محصول می دهد که معادل ۷۰ درصد کشت برنج است.

مهاجر به کشت پنبه بهاره نیز تاکید کرد و گفت: کشت پنبه اشتغالزایی و حفظ خاک را به دنبال دارد. به طور متوسط با کشت هر هکتار پنبه ۳ نفر به صورت مستقیم و ۷ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند. اگر سه سال پشت سرهم در یک زمین پنبه کشت شود، میزان کربن خاک به ۳ درصد می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: بذرهای اصلاح شده ما توان تولید ۶ تن پنبه را در هر هکتار ایجاد کرده است که بر این اساس میزان درآمد آن به ۲۰ میلیون در هر هکتار و معادل ۸۰ درصد درآمد برنج می‌شود.

وی، محصول دیگر توصیه به کشاورزان را کنجد اعلام کرد و گفت: نوعی از بذر کنجد را در مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید کردیم که می‌توان آن را با کمباین برداشت کرد. بر این اساس دیگر برداشت کنجد دستی نیست و احتیاج به برش زدن و در آفتاب خشک کردن و کوبیدن آن نیست. در فرآیند سنتی ۵۰ درصد محصول به هدر می‌رفت.

مهاجر با اشاره به این‌که این محصول به عنوان کشت دوم استفاده می‌شود، افزود: این نوع کنجد در هر هکتار یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد. میزان بذر تولیدی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که سال آینده ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار را پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان این‌که این محصول کم آب طلب است، تصریح کرد: این محصول در هر هکتار نیاز به ۲۰۰۰ متر مکعب آب و در صورت دارا بودن سیستم بارانی به ۸۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال زراعی ۹۶-۹۷ سطح سبز گندم در استان ۳۷۳ هزار هکتار بود که با توجه به بارندگی های مناسب و آب و هوای مناسب، پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن را داشتیم. در نهایت بیش از ۹۲۵ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفت.

مهاجر با اشاره به این‌که ۸۰۰۰ تن بذر در طول سال در استان نیاز است، خاطرنشان کرد: امسال یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن گندم در استان تولید شد که این فاصله بین خرید تضمینی و میزان تولید شده، بخش برای بذر خودمصرفی و مابقی توسط خریداران خصوصی به خارج از استان منتقل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: کل میزان بهای گندم تضمینی خریداری شده یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۷۰ درصد آن پرداخت شده است.

وی گفت: سطح سبز کلزا نیز ۶۰ هزار هکتار بود که ۱۱۰ هزار تن کلزا خرید تضمینی شد که همه وجه آن پرداخت شده است. گلستان با تولید ۳۵ درصد کلزا تولیدی در کشور رتبه نخست تولید این محصول را داراست.

مهاجر اظهار کرد: سطح سبز جو در استان ۷۵ هزار هکتار بود که ۲۵ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفت که تمامی مبلغ آن پرداخت شد. با توجه به قیمت بالاتر این محصول در بازار آزاد، بخش عمده آن توسط بخش خصوصی خریداری شد.

رئیس سازمان جها کشاورزی گلستان به پروژه‌های بخش کشاورزی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال در گلستان ۱۴۸ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۶۳ نفر و بهره‌برداری ۱۵ هزار و ۸۹۶ نفر افتتاح می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به چه حقی؟
      کی گفته اینها رو بکارین؟
      چرا رسیدگی نمی کنین؟
      همین برنج هم میخواهید از مردم بگیرید

      چرا روحانی برکنار نمیشه؟

      چرا از خیانت های روحانی دفاع می کنید؟

    • بدون نام

      امیدواریم محصولات تراریخته نباشد که به مرورخاک رانابودکندودیگرهیچ محصول دران خاک نشودکشت کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج