۷۶۱۴۸۶
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

مهاجری: بابت طلبکاری از نظام، توبه کنیم

محمد مهاجری؛ فعال سیاسی اصولگرا گفت: کلمه توبه یک بار مذهبی و شرعی دارد که بار معنایی آن با آنچه این روز‌ها به عنوان توبه سیاسی مطرح می‌شود، متفاوت است. موضوع توبه تنها نزد خداوند بوده و یک موضوع شخصی است که شرایط خاصی را می‌طلبد زیرا انسان باید در شرایط روحی ویژه‌ای به خداوند قول دهد که اشتباه خود را تکرار نمی‌کند.

محمد مهاجری؛ فعال سیاسی اصولگرا با روزنامه اعتماد گفتگو کرده است.

بخشی از گفتگو با وی را بخوانید:

مدتی است واژه توبه سیاسی به ادبیات سیاسی ایران اضافه شده است. پیام این واژه‌سازی برای مردم چیست؟

کلمه توبه یک بار مذهبی و شرعی دارد که بار معنایی آن با آنچه این روز‌ها به عنوان توبه سیاسی مطرح می‌شود، متفاوت است. موضوع توبه تنها نزد خداوند بوده و یک موضوع شخصی است که شرایط خاصی را می‌طلبد زیرا انسان باید در شرایط روحی ویژه‌ای به خداوند قول دهد که اشتباه خود را تکرار نمی‌کند.

مهاجری: بابت طلبکاری از نظام، توبه کنیم

مدتی است برخی افراد توبه سیاسی را به معنای توبه شرعی مطرح کرده‌اند که به عقیده میان این دو توبه تفاوت بسیار بوده و فقط یک تشابه اسمی در این میان رخ داده است زیرا بار معنایی این دو کلمه کاملا با هم متفاوت است.

از نظر شما توبه سیاسی به چه معنا است؟

هر انسانی در هر اموری امکان دارد دچار اشتباه شود و طبیعتا فردی که وارد کار سیاسی می‌شود از این موضوع مستثنا نیست زیرا هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند که وارد کار سیاسی شده و تمام کار‌های او درست بوده است. هیچ فردی جز معصومین (ع) از خطا و اشتباه بری نیست. مدتی است برخی افراد درباره اتفاقات سیاسی اخیر مانند برجام یا اتفاقات سال ٨٨ می‌گویند مسببین این اتفاقات باید در پیشگاه مردم توبه کنند که موضوع درستی نیست.

انسان در فرآیند فعالیت‌های سیاسی خود اقداماتی را انجام می‌دهد که آن‌ها با وضعیتی که برای خود پیش می‌آید مرتبط بوده و ممکن است واکنش‌هایی داشته باشد که بعد‌ها از کرده خود پشیمان شده و بخواهد معذرت‌خواهی یا توبه کند. به عقیده من این عذرخواهی از اشتباه، خود یک اشتباه محسوب می‌شود بنابراین در فضای سیاسی، توبه سیاسی به آن معنا که ما بخواهیم با توبه شرعی یکسان‌سازی کنیم دو موضوع جدا از هم است.

اگر کسی در حزبی عضو شده، به یک کاندیدا رای داده یا اقدامات سیاسی از این دست انجام داده باشد، در زمان انجام آن فعل از نظر خودش کار درستی کرده است، اما اگر در آن زمان نفهمیده کاری که انجام می‌دهد درست بود باید به عقل چنین آدمی شک کرد. در فعالیت سیاسی افراد، چون با اوضاع و احوال وقت جامعه مرتبط است امکان اشتباه وجود داشته و توبه سیاسی معنایی ندارد بنابراین توبه در فعالیت‌های سیاسی نیز امری شخصی بوده و کسی نمی‌تواند بگوید که فلان شخص بابت انجام یک فعلی باید توبه کند.

اگر شما مسوول بودید و قصد توبه داشتید، از چه اقدام سیاسی توبه می‌کردید؟ آیا برجام در فهرست شما برای توبه وجود دارد؟

من همچنان معتقدم برجام یکی از درخشان‌ترین، پرافتخار‌ترین، شجاعانه‌ترین و قابل دفاع‌ترین کار‌هایی است که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. اینکه متصور شویم من یا هرکس دیگری از روی ترس گوشه‌گیر شده و از حضور در جامعه امتناع بورزد، نامش شجاعت نیست. اگر فردی از ترس در پستو قایم شود، حق ندارد افرادی که در مقابل دشمن سینه سپر کرده و شکست می‌خورند را ملامت کند. قطعا شکست با سینه ستبر در برابر دشمن بسیار جایگاه بالاتری نسبت به مخفی شدن در پستو دارد.

قبل از انقلاب افرادی بودند که اعتقادی به مبارزه با رژیم پهلوی نداشته و داستان مشت و درفش را مطرح می‌کردند، اما همین افراد این روز‌ها سینه چاک انقلاب شده‌اند. در عرصه بین‌الملل هزار و یک اتفاق رخ می‌دهد و ممکن است در این اتفاقات شکست بخوریم، اما قطعا ارزش این شکست از آدم‌هایی که در تابستان مقابل کولر و در زمستان زیر کرسی نشسته و کاری نمی‌کنند، بالاتر است.

در موضوع برجام مسوولانی پای میز مذاکره رفته و امتیازاتی گرفته و امتیازاتی دادند. حداقل دستاورد این مسوولان آن است که ایران نزدیک به چهار سال تیتر یک اخبار دنیا بود و این یک افتخار بزرگ است، اما متاسفانه فردی که حتی کلمه‌ای با دوستان خود نمی‌تواند صحبت کند و تحمل دوستان خود را ندارد، منتقد برجام شده است. به نظر من برجام از موضوعات به‌شدت قابل دفاع است.

باید از طلبکاری از نظام و انقلاب توبه کرد. باید از اسراف، تندروی و فساد توبه کرد. باید از اقدامات ضداخلاقی که به نام انقلاب انجام دادیم، توبه کرد. من اگر قرار باشد روزی توبه کنم، اگر مرتکب یکی از این اقدامات شده باشم، توبه می‌کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما که دیگه از توبه توبه کردیم

    • بدون نام

      ما که دیگه از توبه توبه کردیم

    • بدون نام

      این اقا واقعا اصولگراست!؟دمش گرم واقعا

    • بدون نام

      نماینده های ما رو تو رو خدا!!!!!!!!!!
      ای کاش افراد شایسته بر منسب نمایندگی ملت بودن تا این مشکلات اصلا به وجود نمی اومد تا بخواد رفع بشه

    • بدون نام

      يعني مردم بيان از نظام عذرخواهي كنند ...!!!!!!!!

    • بدون نام

      فیلم رضا مارموک رو انکار بازم دیدی ها

    • بدون نام

      برجام بود ونبودش واس مردم فرقی نداشت اما با استفاده از مسئله برجام چه مخازن ومنابعی از کشور وجیب مردم که غارت نشد

    • بدون نام

      خداوند عمر با عزت به شما عطا کند که به دور از حسادت و رقابت کور سخن گفتی . خداوندا هیچ بنده ای را آنی و کمتر از آنی به خود وا مگذار .

    • بدون نام

      توبدوتوبه کن‌مال ضغیروکببرراخوردیدبرای ملت چه کردیدجزبدبختی وفلاکت ملت‌توبه کنه وای به حالتون‌ من بااون‌دنیاکاری ندارم این دنباخداازحلقوم تک تکتون‌می کشه بیرون

    • علی

      اقای مهاجری لطفا ملت را حلال کنید . چون گاهی میگویند آب نداریم ، کار نداریم , فقر گسترش پیدا کرده است و ....
      این ملت طلبکار فکر می کنند باید انتظار آب و هوا و ... داشته باشند . نمی دانند مثلا در گرمای خورشید هیچ کس از اهالی انجا طلب آب نمی کند . تو را به خدا ما را ببخشید اینقدر پررو و رفاه طلب شده ایم

    • علی

      سلام، توبه کردم که دگر می نخورم.. بجز از امشب و فردا شب و شبهای دگر...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج