جاباما
۷۶۳۴۵۲
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

باتری‌های جدید دیگر منفجر نمی‌شوند!

پژوهشگران به‌تازگی باتری های لیتیوم – یونی جدیدی را طراحی کرده و تولید کرده‌اند که به گفته آنان، موجب آتش‌سوزی و انفجار نمی‌شود.

خبرگزاری ایسنا: بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان به حوزه فناوری که اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کنند، بدون شک می‌دانند که چقدر باتری های به‌کار رفته در دستگاههای الکترونیکی نظیر موبایل، لپ‌تاپ، شارژر همراه و غیره دچار احتراق و آتش‌سوزی شده‌اند؛ به گونه‌ای که موجب تصادف، سقوط یا فرود اضطراری هواپیما و همچنین آسیب های بدنی برای کاربران و افراد پیرامون آن شده است.

تمامی باتری‌هایی که این روزها در دستگاه‌های الکترونیکی به کار گرفته می شود، از نوع لیتیوم یونی هستند که در کنار تمام مزیت های متعدد آن، یک عیب بزرگ و دردسرساز دارد و آن هم همین احتمال انفجار و آتش سوزی است.

حالا به تازگی محققان و پژوهشگران فعال در دانشگاه راچستر توانسته‌اند باتری‌های لیتیوم یونی جدیدی را طراحی و تولید کنند که به باور آن‌ها، هرگز دچار احتراق و انفجار نخواهد شد.

آنها با طراحی این باتری مدعی شده‌اند که محصول جدید آنها قادر است تمامی مشکلات و دردسرهای احتمالی باتری های موبایل و دستگاههای الکترونیکی را به فراموشی بسپارد.

در باتری‌های لیتیوم یونی فعلی و معمولی، یک قطعه پلاستیکی نازک میان دو الکترود داخلی آن وجود دارد که آنها را از هم جدا نگه می دارد و در صورتی که این صفحه نازک در اثر گرما یا ضربه ناگهانی از بین برود، الکترودهای مثبت و منفی با هم برخورد پیدا می‌کنند و در نتیجه جرقه آتش ایجاد شده و باتری منفجر می‌شود.

حالا این محققان با انجام آزمایش های فراوان بر این باتری ها، بر این باورند در صورتی که صفحه جداکننده دو الکترود از یک ماده جامد تشکیل شده باشد، به راحتی از بین نمی رود و موجب آتش سوزی و انفجار نمی‌شود.

البته با انتشار این گزارش، بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه فناوری از غیرعملی بودن این طرح سخن گفته‌اند؛ چراکه آنها معتقدند تولید و عرضه چنین باتری هایی به بازار بسیار هزینه‌بر و گران تمام می‌شود و هیچ شرکت تولیدکننده‌ای تنها به منظور افزایش امنیت و کاهش احتمال آتش سوزی باتری، هزینه‌های تمام شده محصولات خود را به این اندازه بالا نخواهد برد. آنها همچنین ادامه دادند که بازارهای تکنولوژی هم اکنون نیز دچار رکود بی سابقه‌ای است و به هیچ عنوان پذیرای افزایش قیمت بیش از این نخواهد بود.

این محققان در واکنش به این ادعا، اعلام کرده اند که با استفاده از روش جدیدشان از ماده ای تحت عنوان اوبلک (Oobleck) که در حقیقت ترکیبی از ذرت و آب است، می‌توانند روشی ارزان قیمت را برای تولیدکنندگان به ارمغان بیاورند. این ماده در حالت عادی مایع شکل است اما در صورت ایجاد ضربه، سفت شده و به حالت جامد درمی‌آید. پس از اتمام ضربه و فشار، این ماده دوباره به حالت اولیه خود یعنی مایع بازمی گردد.

بنابر گفته این محققان، ماده مذکور بسیار ارزان قیمت بوده و برای ورود آنها به خط تولید باتری های موردنیاز دستگاههای الکترونیکی، ایجاد برخی از تغییرات جزئی کافی به نظر می رسد.

یکی از مهم ترین و بزرگترین اتفاقاتی که موجب شد محققان و پژوهشگران در سراسر جهان به فکر ایجاد تغییر تحولاتی در عرصه باتری های دستگاههای الکترونیکی بیفتند، گوشی گلکسی نوت ۷ بود که بارها در اماکن مختلف منفجر شد و خاطرات ناخوشایندی را برای کاربرانش برجای گذاشت.

بنابراین امید است باتری های لیتیوم یونی جدید بتوانند خدمت و کمک به‌سزایی به عرصه موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی کنند و جلوی به وجود آمدن اتفاقات ناگواری همچون آتس سوزی و انفجار را بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم از مملکت اسلامی باخبرهای امیدبخش ونابش آی مسئولین مردم از اضطراب ونگرانی بابت گرانی بیچاره شدن بس کنید چپاول وغارت را به خاطر خدا یه سرانگشت به فکر حل مشکلات وارزونی باشید همه دلمرده وافسرده وناامید شدیم خدا رو خوش نمیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئولین در حال دزدی هستن آرامتر صحبت کنید لطفاً.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج