۷۶۴۱۳۸
۱۱ نظر
۵۰۱۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
پ

متکی: در هیچ قراردادی سخنی از تقسیم خزر نشده

وزیر اسبق امور خارجه گفت: ما برای رسیدن به این برنامه از طریق مقررات موجود و تاکید بر حق انصاف برای جمهوری اسلامی با توجه به وضعیت ساحلی به دنبال رسیدن به اهداف‌مان هستیم زیرا براساس حق انصاف می‌توان به حق ۲۰ درصدی برسیم.

خبرگزاری ایلنا: منوچهر متکی در همایش واکاوی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی به همت انجمن اندیشه و قلم، انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:

یکی از اهداف من برای حضور در این نشست، تقدیر و تشکر از تلاش‌های مستمر، فداکارانه و بی‌شائبه‌ای که در سه دهه گذشته دیده‌بانان و خط‌شکنان حوزه دیپلماسی در حوزه خزر داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر در پروژه‌های ملی با اجماع ملی حرکت نکنیم قادر نخواهیم بود به منافع‌مان دست پیدا کنیم، اظهار داشت: هر وقت تصمیمات ما در پروژه‌های ملی همراه با اجماع ملی شد، حتما شکست نخورده‌ایم که نمونه آن را در دفاع مقدس دیده‌ایم.

از سوی دیگر، باید میان منتقدان دلسوز با مخالفان لندنی و واشنگتنی تفکیک قائل شویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به حقوق ایران در خزر در گذشته تصریح کرد: حقوق یا براساس عرف و قراردادها است یا براساس عرف است.

البته شکل سومی هم دارد که تحمیلی و با هدف محدودسازی است. معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ چارچوبی را ایجاد کرد که اصلاحاتی در دو قرارداد نگین گلستان و ترکمنچای بود. آنچه در این سال‌های طولانی به آنها توجه شده است، در هیچ قراردادی هیچ سخنی از تقسیم خزر نشده است.

در واقع، تنها کشتیرانی آزاد سخن گفته شده است.

متکی ادامه داد: آنچه در ۱۹۶۴ و قرارداد تعیین خطوط پروازی میان ایران و شوروی آمده، عباراتی آمده که وزارت جنگ انجام داده مبنی بر اینکه خط آف آی آر می‌گوید خط پرواز در منتهی علیه حدود مرزی ایران است. براساس این توافق، دستورالعملی تهیه شد و هیچ مخالفتی نشده است.

یک ماه پیش یکی از سفرای ایران پیگیر وضعیت چهار ماهیگیر ایرانی بوده است که به خاطر آن خط موهوم دستگیر شده بودند پس آنچه میان ایران و شوروی در زمان پهلوی بود، براساس معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ هم نبوده است.

وی با بیان اینکه در ۱۹۷۴ وزارت صنعت نفت شوروی محدوده فعالیت‌های نفتی سه جمهوری قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان را تعریف می‌کند، خاطرنشان کرد: در زمان قبل فروپاشی، ادبیات آنها این است که درباره حق چهار کشور در قسمت شمالی دخالت نکنید و حق شما براساس همان خط موهومی ۱۹۶۴ است.

البته در هیچ دوره‌ای ایران تقسیم دریای خزر را نپذیرفت و تنها اشتباه، همان اقدام وزارت جنگ آف آی آر ۱۹۶۴ است.

وزیر اسبق امور خارجه با تشریح اقدامات ایران برای دستیابی به کنوانسیون خزر ابراز داشت: اولین هدف، حذف عملی و تدریجی محدودیت‌های تحمیلی و زمینه‌سازی برای تدوین حقوق ایران و دوم، تلاش برای تامین حداکثر منافع بوده است.

برای این کار قبل از فروپاشی شوروی، ایران اقداماتی را انجام داد. ما قبلا حق ماهیگیری در خزر داشتیم که برای آن، تعریف صنعتی انجام دادیم. اولین ورود کشتی تجاری به خزر و رفتن آن به بنادر شوروی در سال ۱۳۶۸ صورت گرفت.

همچنین یکسال قبل از فروپاشی، چهار حلقه نفتی زده می‌شود که اولین اقدام نفتی ایران در حوزه نفتی خزر از سوی ایران است.

متکی با تاکید بر اینکه تلاش شد با ورود به بحث شیلات، کشتیرانی و نفت محدودیت‌های سابق حذف شود، بیان کرد: الان ناوچه‌های نظامی ما در خزر مستقر هستند.

ما حفظ و گسترش روابط‌مان را با قزاقستان و روسیه به عنوان همسایه آبی دنبال کردیم. از ذهنیت خط موهوم ۱۹۶۴ عبور کردیم که ما را از کشتیرانی، شیلات و زیربستر محروم می‌کرد.

وی با بیان اینکه داشتن سهم مناسبی از نفت و گاز در خزر و تعیین محدوده بهره‌برداری از برنامه‌های جمهوری اسلامی است، یادآور شد: ما برای رسیدن به این برنامه از طریق مقررات موجود و تاکید بر حق انصاف برای جمهوری اسلامی با توجه به وضعیت ساحلی به دنبال رسیدن به اهداف‌مان هستیم زیرا براساس حق انصاف می‌توان به حق ۲۰ درصدی برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداییش کسی هست افسردگی نگرفته باشه. اگه کسی هست بگه اینجا

    • بدون نام

      ازاین مهره های سوختهونهفته زیاداست تادراصرع وقت برای عوام فریبی درصحنه ظاهر شوندکه نمونه آن متکی است که پس ازمدتها؛حال برای مسله خزر دربین مردم ظاهر شد###@

    • بدون نام

      تو اگه چیزی حالیت بود احمدی نژاد پرتت نمیکرد بیرون

    • بدون نام

      بله تو گفتی ملت هم باور کرد

    • بدون نام

      حاج اقا در قرار داد 1921که در اینتر نت پیدا میشود بین تهران ومسکو توافقنامه ای مبنی بر استفاده از دریای خزر بطور مساوی قید شده چرا مطالعه نکرده میخواهید شاهکارهای خودتان را لا پوشانی کنید اقلا انقدر مرد باشید که راستش را به مردم بگید

    • بدون نام

      جناب متکی اگر ایرانی هستی باید فارسی را خوب بلد باشی فارسی میگویم اصلا سهم و مقدار سهم اولویت نیست موضوع چرا قرار دادی که تایین شده بود ملقا و دوباره قرار داد شود پس چرا صدام گفت قرار قبلی قبول ندارم و ترامپ گفتن برجام را قبول ندارم همه اللها و ملاها و سپاهیون صادقیون و فاطمیون همه فرمان جنگ دادو الان بوق کرنا که پوتین برحق و با دیپلماتی نمیشد با صدام هم دیپلماتی تا ۶۰۰هزار شهید این همه ویرانی با ترامپ هم جهل خرافه نسازیم مملکت را به فنا ندهیم چه فرقی بین قبول نداشتن قرار داد بین صدام و ترامپ و پوتین است هر سه قرارداد قبلی را رد کردن ولی با انها بجنگیم با پوتین التماس کنیم این را جواب بده

    • بدون نام

      پولها را هضم کردی حلا نطق میکنی حق داری حق داری این را نگی چی بگی

    • بدون نام

      شما راجع به وام کلان بدون سود و بدون بازپرداخت از موسسه ی ثامن شفاف سازی کنید
      دولت پاک دست

    • بدون نام

      دریای چین و دریای روسیه علی برکت الله

    • بدون نام

      خجالت هم خوب چیزی هست انصاف اگر انصاف باشه باید قراردادهای ترکمنچای وگلستان هم باطل کرد از مال ملت ایران بذل وبخشش نفرما

    • بدون نام

      خجالت هم خوب چیزی هست انصاف اگر انصاف باشه باید قراردادهای ترکمنچای وگلستان هم باطل کرد از مال ملت ایران بذل وبخشش نفرما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج