adexo3
۷۶۶۶۷۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
پ

کاهش ۳۰ درصدی معاملات مسکن در تهران

آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میزان معاملات مسکن در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲۹.۸ درصد رشد منفی داشته است.

خبرگزاری تسنیم: آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میزان معاملات مسکن در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۲۹.۸ درصد رشد منفی داشته است.

بررسی روند معاملات مسکن پایتخت طی ۵ ماه نخست امسال گویای این واقعیت است که روند افزایشی ۲۶۶.۸ درصد اردیبهشت ماه ۹۷ نسبت به ماه پیش از آن (فروردین ۹۷) از خرداد ماه و به‌دنبال افزایش با شیب تند قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت.

در اولین ماه امسال کل مبایعه‌نامه‌های ثبت‌شده در سامانه املاک و مستغلات برای تهران ۴۵۶۲ فقره بوده که بخشی از این آمار با توجه به تعطیلات فروردین امری طبیعی بوده است. اما در ادامه بخشی از پیش‌بینی برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای بازار مسکن در سال ۹۷ درست از آب در نیامد. وزیر راه و شهرسازی اوایل فروردین ماه امسال دراین‌باره به تسنیم، گفته بود:‌ «به‌نظرم بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهند داشت».

آخوندی این را هم افزود که حباب قیمت مسکن طی ۵ سال گذشته خالی شده است.

افزایش مشهود قیمت‌ها طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال شرایطی را به‌وجود آورد تا با کاهش شدید قدرت خرید مردم، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن با شیب تندی روند کاهشی در پیش بگیرد، به این ترتیب در خرداد ۹۷ تعداد مبایعه‌نامه‌ها با کاهش ۲۱.۹درصدی به ۱۳ هزار و ۶۱ فقره رسید.

در ماه بعدی نیز روند کاهشی ادامه داشت، در اولین ماه تابستان ۱۱ هزار و ۷۵۷ فقره مبایعه‌نامه در سامانه املاک و مستغلات برای مناطق ۲۲گانه تهران ثبت شد که حاکی از کاهش ۹.۹درصدی بود.

در نهایت طی مردادماه امسال تعداد مبایعه‌نامه‌ها به ۱۱۱۵۴ فقره کاهش یافت؛ یعنی ۵.۱ درصد کاهش نسبت به تیرماه و ۲۹.۸ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال گذشته.

روند افزایشی قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر به‌شدت روی قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و باعث شده تا بخش زیادی از متقاضیان نتوانند حضور مؤثری در بازار مسکن داشته باشند. از سوی دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قدرت خرید مردم که حدود ۵ ماه پیش وزیر راه و شهرسازی وعده آن را داده بود هنوز عملیاتی نشده است. آخوندی گفته بود به‌دنبال افزایش سقف وام مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان است؛ برنامه‌ای که اگر هم عملیاتی شود تأثیر آن‌چنانی بر افزایش قدرت خرید نخواهد داشت.

این‌گونه به‌نظر می‌رسد همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رکود مدت کوتاهی، سلام زودهنگامی به بازار مسکن کند و به‌نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور تا سال‌ها خبری از بازگشت رونق به این بازار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وام مسکن بشه 200 میلیون خونه تو مناطق متوسط میرسه به متری 10 میلیون
      یکسال پولمون و گذاشتیم بانک خونه بخریم الان بعد یک سال فقط باید ناراحت و پشیمون باشیم

    • بدون نام

      تصمیمات غلط وزیر مسکن شهر سازی عمران شهرداری انبوه سازان املاکی ها دلال ها همه باهم بیچاره کردن مردم رو

    • بدون نام

      مستاجرا خسته شدن هر سال جابجایی . کمیسیون املاک رو ربط دادن به مبلغ خونه به نفعشونه قیمت خونه رو بالا ببرن بیشتر بگیرن یک چهارم رو بعضی یک سوم میگیرن با کامیون کارگر دو میلیون میشه یه بازنشسته بلید بذاره رو عیدیش بره برای جابجایی تازه روی پول رهن و اجاره هم باید جور کنه بذاره خدایی این زندگیه تو ایران درست کردن

    • بدون نام

      مردم تو خرید خودرو و موبایل و موتور سیکلت ایمپلنت روکش دندون لباسشویی جارو برقی موندن خونه پنجاه متری سیصد میلیونی محله پرت کی داره

    • بدون نام

      مستاجران پارسال هم که قیمت مسکن از نصف قیمت الان هم کمتر بود توان خرید نداشتند و معاملات مسکن الان هم واقعی نیست و بیشتر مربوط به دلالها است که بخرند و دوباره به مستاجر بفروشند که غافل از این که کو پول مستاجر که نمیتوانند پول پیش رهن خانه را بدهند و بعضی از امار قراداد خرید و فروش نیز صوری بوده فقط برای در یافت وام و ......، در این صورت چیزی از واحدهای مسکن مورد فروش کم نشده، بطوریکه امسال حتی یک صدم خانه های مورد فروش هم بفروش نخواهد رفت و افزایش بیشتر وام مسکن مستاجران را نیز بیچاره تر خواهد کرد و تنها راه برون رفت از این فاجعه این است که قیمت مسکن نه تنها به نصف، بلکه باید به کمتر از یک سوم قیمت الان کاهش یابد، در غیر این صورت معاملات خرید و فروش مسکن در شان و متناسب جمعیت بیش از هشتاد میلیونی نخواهد بود و برای سر پوش گذاشتن همش باید دروغ رونق و امار معاملات دروغ بدهند تا اگر نتوانستند مردم را گول بزنند لااقل شاید بتوانند خودشان را گول بزنند.

    • حمید

      بابا فعلا نخرید.اگه من نخرم شما نخرید میاد پایین،بزارید باد کنه رو دستشون.بذارید عرضه زیاد بشه،تقاضارو کم کنید.همه چیز میکشه پایین . تنها مشکل گرونی خودمایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کو گوش شنوا

    • بدون نام

      دولت هم خیلی خوب میداند که قیمت مسکن خیلی خیلی کاذب و حبابی است و فعلا و موقتا و مصلحتی سکوت را ترجیح داده و هیچ اقدامی جهت کاهش شدید قیمت مسکن نمکند تا بلکه سرمایه داران و سازندگان مسکن گول بخورند و متوهم گردند که نه تنها اپارتمانهای نیمه تمام را سریعا تکمیل کنند، بلکه به ساخت بیشتر مسکن نیز رو بیاورند که در این مورد تا حدودی موفق بوده و بسیار به خانه های خالی اضافه خواهد گشت که قیمتها کاهش شدیدی خواهد داشت و رکود چند ساله دوباره حاکم خواهد شد.

      پاسخ ها

      • حسین

        به همین خیال باش

      • بدون نام

        گور بابای دولت و وزیر همشون پدر سوخته اند

    • بدون نام

      خدایا خودت جوابشونو بده آه مظلوم چرا نمیگره اینارو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        100سالدبشین تا خدا آه مظلوم رو بگیر پس عقل شعور برای چیه

    • بدون نام

      حالا روحانی می آید آمار 300% افزایش را به ما میده ما هم که نمی فهمیم
      روحانی استعفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه گوساله ای بدتر از این میاد ومردم رو بدبختر میکنه

    • مهدی

      با این وضعیت موجود،باز هم رکود در راه است.قیمت مسکن دیگه کشش نداره که بیشتر از این بشه.یعنی قدرت خرید مردم پایینه.به نظر من اگه یکی دو ماه دیگه خرید و فروش انجام نشه (که نمیشه) قیمتها تا حدودی میشکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با قیمت میلیاردی خونه کدوم جوان بیچاره می تون خونه داره بشه با حقوق دو میلیون وتورم هزار برابری که درست شده

    • بدون نام

      وزیر مسکن برو بمیر آدم بی سواد کودن

    • بدون نام

      قیمت کاخهای که وزیر وزرا دارن چقدره شایدبیچاره ها مستاجر باشن یا جنوب شهر زندگی می کنند

    • م ا

      خدا بزمین گرم بزنه این روحانی عوضیرا منو که بیچاره کرد خدا ازش نگذره

    • بدون نام

      عامل گرانی کاذب و سرسام آور مسکن از آذر 96 به بعد مسئولان وزرات راه با جلوداری مشاوران املاک کلاش مفت خور بود! اینان از ابتدای سال 96 زمزمه های کاهش سود بانکی باور داشتند قیمت مسکن بالا می رود. ولی وقتی دیدند قیمت مسکن تکان نمی خورد، اقدام افزایش کاذب قیمت مسکن نمودند و برای آن هم دلیل تراشی نموده و علت افزایش قیمت را به گردن بازارهایی مانند ارز و سکه و طلا و مصالح ساختمانی انداختند تا شاید بتوانند این قیمتها را تثبیت کرده و به سودهای باد آورده برسند! ولی غافل بودند از اینکه وقتی با قیمتهای قبل از آذر 96 خریداری پیدا نمی شود مطمئناً با قیمتهای کاذب اصلاً خریداری نخواهند یافت!!!
      این ابلهان بر این باورند که با وجود جهشهای قیمتی سالهای 86 و 91، باید قیمت مسکن هر ساله بیشتر از تورم سالیانه نیز افزایش یابد!!!! یعنی از نظر اینان هم جهش قیمتی باید باشد و هم افزایش سالیانه!!! اینان هم خدا را می خواهند و هم خرما را باهم!!!! ولی مولانا در خصوص این افراد گفته است اینان آن چیز بزرگ(ک...) را دیده اند و کدو را ندیده اند!!! در حالیکه جهش های قیمتی سالهای 86 و 91 برای 30 سال تورمی دیگر کفایت می کرد و تورم 30 ساله را پوشش می داد.
      حال این درماندگان به همراه فروشندگان و سازندگان باید بیش از پنجاه سال دیگر صبر نمایند تا بتوانند با قیمتهای کنونی اندکی از خانه های خالیشان را بفروش برسانند!
      سقوط بیش از 3 برابری قیمت مسکن حتمی است!

    • بدون نام

      دو دسته خریدار داریم:
      دسته اول: خریدارانی که ترسو و عافیت طلبند و اکثراً قدرت خرید پائینی دارند و نقدینگیشان کم است و هر وقت پول دسشتان بیاید اقدام به خرید ملک می کنند. آمار این افراد بسیار پائین است و افرادی که حتی به قیمتهای قبل آذر 96 نمی توانستند خانه بخرند از این دسته بودند و اندکی از این افراد اقدام به خرید مسکن به هر قیمتی می کنند که مطمنئاً ضرر هنگفتی خواهند کرد!!!
      دسته دوم: خریدارانی که پول و نقدینگی دارند ولی به هیچ وجه حاضر به خرید ملک به هر قیمتی و با قیمتهای نجومی کاذب نیستند و تنها حاضر به خرید ملک با قیمت واقعی هستند و زیر بار این قیمتها نخواهند رفت!!!

    • بدون نام

      قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا است . مسایل اقتصادی با دستور قابل حل نیست . بنظر می رسد از آبانماه که دور اصلی تحریم شروع شود با جهش قیمت در کلیه عرصه ها روبرو شویم باید با واقعیت کنار آمد و راهکار پیدا کرده با آه و ناله و نفرین کاری جلو نمی رود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج