adexo3
۷۶۸۳۵
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

توافق با ایران، عربستان و اسراییل را به هم زد

معامله هسته ای با ایران موازنه کنونی قدرت در منطقه را تغییر خواهد داد و این امر بسیاری از ایفاگران نقش در منطقه از جمله عربستان و اسرائیل را که از وضعیت موجود راضی هستند، نگران کرده است.

عصر ایران: روزنامه ˈواشنگتن پستˈ نوشت: معامله هسته ای با ایران موازنه کنونی قدرت در منطقه را تغییر خواهد داد و این امر بسیاری از ایفاگران نقش در منطقه از جمله عربستان و اسرائیل را که از وضعیت موجود راضی هستند، نگران کرده است.

این روزنامه در نوشتاری به قلم ˈدیوید ایگناتیوسˈ افزود: ˈولید جنبلاطˈ رهبر دروزی های لبنان به تازگی میزبان گروهی از رهبران برجسته لبنانی در بیروت بود که محور اصلی مذاکرات آنها را این موضوع تشکیل می داد که در صورت معامله آمریکا با ایران، چه کسی خلاء قدرت در منطقه را پر و روند خروج آمریکایی ها از خاورمیانه را تسریع خواهد کرد؟

نویسنده می افزاید: به تازگی و همزمان با پیشرفت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، وی شاهد طرح نگرانی هایی در این زمینه بوده است.

اکنون مقامات دولت آمریکا نگران آن هستند که اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران - همان طور که نتانیاهو کنگره را وادار به آن می کند- به شکست مذاکرات منجر خواهد شد.

مقامات دولت اوباما بر این باورند که تهران ممکن است در صورت تشدید تحریم ها، به جای توقف برنامه هسته ای اش با سرعت بیشتری آن را ادامه دهد و این امر نتایجی داشته باشد که نگرانی اصلی اسرائیل را تشکیل می دهد.

نویسنده با اشاره به نگرانی مقامات لبنانی - ذکر شده در بالا- درباره این که چه کسی خلاء قدرت در منطقه را پر خواهد کرد، نوشت: به گمان من، اسرائیل و عربستان علاقمند به کارشکنی در مقابل رویکرد آشتی جویانه آمریکا با ایران به عنوان دشمن اصلی شان هستند. اما اگر اوباما به رویکرد خود ادامه دهد، نتانیاهو تلاش خواهد کرد به عنوان حامی نظامی وضعیت موجود از جمله در ارتباط با امنیت کشورهای خلیج فارس جای آمریکا را بگیرد.

به لحاظ راهبردی، ائتلاف اسرائیلی ها با عربستان فرصتی خارق العاده برای تل آویو محسوب می شود. از دیدگاه فابیوس نیز در حال حاضر فرصتی وجود دارد که ممکن است فرانسه را به اولین تامین کننده تسلیحاتی عربستان بدل کند و در دوران پس از حضور آمریکا در خلیج فارس صدها میلیارد دلار از پول فروش تسلیحات را به این کشور اختصاص دهد.

بنابراین عجیب نیست که اسرائیل و فرانسه به دلیل استفاده از چنین فرصتی خواستار شکست در رویکرد آشتی جویانه ایران و آمریکا هستند اما آیا این موضوع به امنیت آنها نیز کمکی خواهد کرد؟

نویسنده می افزاید: دولت اوباما مخالف حمایت از راهبرد سعودی ها در تعمیق اختلافات شیعه و سنی در منطقه است و آن را غیرعاقلانه قلمداد می کند که منطقی به نظر می رسد.

این امر به جنگ فرقه ای در عراق، سوریه و لبنان دامن خواهد زد. عربستان در حال حاضر مانع تشکیل هر گونه دولتی در لبنان است تا جلوی نفوذ هم پیمان ایران یعنی حزب الله را در این کشور بگیرد. در سوریه نیز به نظر می رسد که سعودی ها آماده هستند در جنگ بین سنی ها و شیعیان شرکت کنند.

اوباما در توجیه رویکرد خود در قبال ایران گفته است که بازنگری در روابط با تهران از طریق دیپلماسی به گونه ای که برنامه هسته ای این کشور را محدود کند بهتر از هر گزینه دیگری است که به نظر من (نویسنده) حق با اوست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      چه دنیای کثیفیه این سیاست. مردم بازیچه اهداف سیاسی یه عده خاصند. مثلا همینکه گفته جنگ فرقه‌ای بین شیعه و سنی راه میندازن. چقدر دیگه کثافت بازی.

    • بدون نام

      مرگ بر دولت عربستان
      مرگ بر آمريكا
      مرگ بر اسرائيل
      مرگ بر انگليس

    • بدون نام

      مرگ بر دولت عربستان

    • پارسا

      مرگ بر عربستان
      مرگ بر اسرایل
      مرگ بر فرانسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج