۷۶۸۹۲۴
۱۹ نظر
۵۰۱۰
۱۹ نظر
۵۰۱۰
پ

نپیوستن به FATF، اقتصاد کشور را فلج می‌کند

در حالی که کمتر از ٤٠روز به پایان مهلت پیوستن ایران به لایحه FATF مانده است پیوستن به آن همچنان با اماواگر‌هایی موجود است. نپیوستن به FATF با توجه به تحریم‌های پیش‌رو مشکلات کشور را دوچندان خواهد کرد و عدم تصویب آن اقتصاد کشور را در حالت فلج کامل قرار خواهد داد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم مهدی مطهرنیا نوشت: در حالی که کمتر از ٤٠روز به پایان مهلت پیوستن ایران به لایحه FATF مانده است پیوستن به آن همچنان با اماواگر‌هایی موجود است. نپیوستن به FATF با توجه به تحریم‌های پیش‌رو مشکلات کشور را دوچندان خواهد کرد و عدم تصویب آن اقتصاد کشور را در حالت فلج کامل قرار خواهد داد.

دور دوم تحریم‌ها ١٣ آبان ماه آغاز خواهد شد، از همین رو در صورت تصویب نشدن FATF باید منتظر یک بحران و چالش جدی و پیامد‌های ناشی از آن باشیم.

پیوستن به FATF می‌تواند زمینه ورود مسالمت‌آمیز و اطمینان‌بخش‌تر ایران به بازار بین‌المللی را در وضعیت کنونی فراهم کند و برش معناداری به تحریم‌های ایالات متحده امریکا در زمان‌هایی باشد که به هر تقدیر قرار است ایران با کاهش سطح فشار از بیرون و همراهی کشور‌های اروپایی و برخی از کشور‌های آسیایی لبه‌های تیز اثر تحریم‌های امریکایی را کاهش دهد. از همین‌رو می‌توان ورود به FATF را از این جهت مهم و مثبت ارزیابی کرد.

نپیوستن به FATF، اقتصاد کشور را فلج می‌کند

در چندین روز باقیمانده تا پایان مهلت قانونی برای پذیرش این قانون چندان امیدی به پذیرش آن وجود ندارد و در صورت گذر از مهلت قانونی امکان تمدید آن نیز بسیار کم قلمداد می‌شود؛ چراکه دور دوم تحریم‌ها از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد و بدین ترتیب باید منتظر یک چالش جدی که تمایل شدیدی به ایجاد یک بحران اقتصادی و پیامد‌های ناشی از آن دارند را در جامعه ملی خود باشیم.

پیوستن به این کارگروه شوک مثبت و امیدوارکننده‌ای به ایران وارد می‌کند، پذیرش FATF باید از طریق مجلس و مراجع قانونی صورت می‌پذیرفت و در صورتی که این قانون به‌طور کامل و با توجه به آنچه نظام بین‌الملل و سازه‌های حامی آن مورد توجه قرار داده‌اند در ایران پذیرفته شود خود می‌تواند شوک معنادار مثبتی را وارد جامعه کند. در عین حال نپیوستن به FATF با توجه به تحریم‌ها مشکلات دیگری را در آینده ایجاد خواهد کرد.

برای مثال نقل و انتقالات مالی و همچنین تجارت و بازرگانی ایران در چارچوب تحریم‌های ایالات متحده امریکا ریسک‌پذیری بسیار بالایی را برای بسیاری از شرکت‌های جهانی به وجود می‌آورد. نپذیرفتن این قانون همکاری شرکت‌هایی که از ریسک پایین برای همکاری با ایران از نظر اقتصادی برخوردارند را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد. ایران تلاش دارد، رابطه مسالمت‌آمیزی با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، چین و روسیه داشته باشد و با استفاده از آن‌ها تحریم‌های جدید ایالات متحده را دور بزنند.

در این شرایط نپذیرفتن این قانون می‌تواند شمول بیشتری را برای این شرکت‌ها از لحاظ ریسک‌پذیری به وجود بیاورد؛ چراکه در چارچوب قانون پول‌شویی و حمایت از تروریسم می‌توان بهانه‌های متفاوتی را در ارتباط با پول‌شویی توسط شرکت‌های کوچک در تجارت با تهران مورد هدف قرار داد و ریسک فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌های کوچک با تهران را از وضعیت اقتصادی به یک وضعیت امنیتی سیاسی سوق داده و آن‌ها را تحت فشار بسیار زیاد قرار داد و این موجب می‌شود که ریسک فعالیت شرکت‌های کوچک با اقتصاد ایران افزایش پیدا کند.

باتوجه به عزم جدی ایالات متحده امریکا و شناسایی این شرکت‌ها در جهت اعمال فشار بیشتر، نپذیرفتن این قانون خواهد توانست در میان‌مدت زمینه فشار به شرکت‌های کوچک و در نتیجه خروج آن‌ها از روابط تجاری با کشورمان را موجب شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ..

      متن FATF را هم بزار بعد بگو چرا ایران قبولش ندارم و ...
      ضررش بیشتر از فایدش هست

      پاسخ ها

      • سعید

        من یه چیزی از روزنامه اعتماد فهمیدم!
        اینکه هرچیزی میگه خلافش رو باید عملکرد.
        توی عمرم نشریه ای وقیح تز از اعتماد ندیدم!

    • بدون نام

      مشکل اب خوردن مردم هم به برجام وابسته بود. که الان مشخصه چه قدر وضعمون خوبه

    • بدون نام

      مگه فلج نیست؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ... یه بچه ده ساله هم میدونه که تصویب اینجور سندا باعث میشه تا بیشتر کشور وابسته بشه به غرب. ... فکر میکنی اگه ما به اون fatf بپیوندیم تحریمها برداشته میشه یا کمتر میشه! ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای زانو زدن اماده بشین جام داره میاد

    • بدون نام

      ... آقا fatf یعنی چی؟ یعنی اینکه اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده اقتصادیه کشور رو دو دستی تقدیم سرویسهای جاسوسی غرب کردن. حالا چجوری بهتون میگم: یعنی اینکه بودجه یکساله هر ارگان هر نهاد رو اطلاعاتشو بیاری بدی به غربیا یعنی اینکه به اونا اجازه بدی که چقد پول کجاها تو کدوم قسمتها خرج بشه. یعنی اینکه اونا با داشتن این اطلاعات مهم میتونن بر علیه اقتصاد و کشورمون اقدام کنن. اون احمقایی که موافق تصویب این سند هستن وابسته و جاسوس نظامن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی تو دقیقا اینهایی که گفتی می دونی و تجربه کردی یا اینکه می ترسی معلوم بشه چقدر از بیت المال تو جیبت می ره.

      • بدون نام

        توا احمقم لابد فکر کردی غربیا دلشون بحال امثال تو میسوزه و میان شفاف سازی میکنن و جلوی رانتو غارتو اختلاسو میگیرن ؟ ببین کاربر تو اگه بدونی من کجا هستمو تو چه شرایطی زندگی میکنم دیگه این حرفو نمیزدی دو دستی میزدی تو سر خودت! از نظر شماها هرکی با این دولت مخالفت کنه دزده و دستش تو جیب بیت الماله آره؟ هیچ فکر کردی که چرا هرچی لایحه و سنده تو همین دولت داره رو میشه نخونده دارن تصویبش میکنن! ...

      • امید ایران

        عوضی بیشعور الان که بودجه مشخص نیست کیسه کیسه دارین امثال تو بار میزنن و اختلاص میکننن اونا شفاف سازی میخوان از گردش مالی و شاید کمک به گروههای وابسته به خارج

    • بدون نام

      نه اینکه حالا اطلاعات ندیدیم اونا هم بی خبرن وضعیتمونم خوبه بشین بینیم بابا از اونورش افتادیم خبر نداریم خخخخ

    • بدون نام

      پس چرا اون قسمت رفراندمشو وچیزای دیگه اشو نمیبینیم

    • مهدی

      دوست بدون نامی که اظهار کردی یه بچه ده ساله هم میدون، متأسفم برات که علی‌الرغم اینکه بیشتر از ده سالت هم هست ولی هنوز با الفبای قوانین بین‌المللی و اصول پایه آشنا نیستی، وقتی مطلبی مینویسی بجای اینکه شعار بدهی و احساسی فکر کنی کمی منطقی بیاندیش، از ماست که بر ماست!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهدی من نوشتم اون کامنتو. شما با الفبای بین الملل آشنایی داری برادر! دلیل بیار حرف حساب بزن منم جوابتو با حرف حسابو دلیل بدم اوکی؟ تو بهم بگو تنظیم کننده این لایحه کدوم کشورها هستن؟ اقتصاد همون کشورها الان تو چه شرایطی قرار داره؟ اون کشورها به کدوم حرفشون پایبند بودن که بخان به اینم پایبند باشن؟ چرا باید اقتصاد ما وابسته به اقتصاد کشورهایی باشه که خودشون شکست خورده هستن؟ چرا ما باید با پول کشورهای غربی معامله کنیم؟ چرا ما باید تحت تاثیر اقتصاد فلج و ورشکسته اون کشورها قرار بگیریم؟

    • حسین

      اونایی که میگن با تصویب FATF اطلاعات محرمانه رو میدن به سرویس های جاسوسی غربی و آمریکا، کافیه برن لیست تحریم های آمریکا رو بخونن، افراد و شرکت هایی هستن که شما تا حالا اسمشون رو هم نشنیدین، ینی اونا هر اطلاعاتی بخوان بدست میارن چه با FATF چه بدون اون،ماشاءالله اینقد جاسوس داخل داریم که اونا احتیاجی به اطلاعات FATF ندارن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داش حسین درسته اطلاعات خارج میشه. ولی اینجور لوایح هم یه وسیله ای میشه برای فشار بیشتر . اینا میتونن بفهمن که ایران بطور مثال برای دو سال آینده برنامه اقتصادیشون چیه و با همین اطلاعات میان و بر علیه کشورمون عمل میکنن تا اقتصادمونو به زمین بزنن. اقتصاد شکست خورده اونها نمیتونه حرفی داشته باشه تو دیگر کشورها

      • بدون نام

        توی خبرها میبینی میشنوی که یونان تضاهرات شده تو فرانسه و انگلیس و آمریکا تظاهرات میشه خوده آمریکا میلیونها دلار بدهی داره. اونوقت اینها چجوری میان به کشورهای دیگه راهکار اقتصادی میدن! بند اصلی و مهم fatf مباره با پولشویی و تروریسم هستش! از نظر اونا حزب الله تروریستیه سپاه ارگان تروریستیه و حماس تروریستیه جنبش انصار الله یمن که داره از خاکش دفاع میکنه گروه تروریستیه! بنظر خودت این یه وسیله ای نیست که بخان کشورهارو وادار کنن که به ساز اونا برقصیم؟ این وابستگی ایجاد نمیکنه؟ یعنی کشورهای غربی بیان برای کشورها تصمیم بگیرن که شما پولتو کجاها خرج کنی کجاها نکنی؟ که اگه به حرف ما گوش ندین ما شمارو تحریم میکنیم. غیر اینه برادر؟

    • مهدی

      لطفاً فاجعه سازی نکنید تو اقتصاد ایران هیچ تاثیری ندارد چون اقتصاد ما یک اقتصاد بستس کل سرمایه گذاری خارجی تو ایران فکر می‌کنی چقدره که بخواد بپره

    • بدون نام

      مگه حالا فلج نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج