۷۶۹۹۱۲
۳۴ نظر
۵۰۰۷
۳۴ نظر
۵۰۰۷
پ

یک «امام حسین» را سیاسی نکنید لطفا

مجلس عزاداری امام حسین متعلق به مداح، سخنران یا هر فرد دیگری نیست. سینه زن، گریه کن و مداح همه در مراسم برابر هستند

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: از سخنان تند منصور ارضی (بنا بر گفته سعید حدادیان، او رییس صنف مداحان است) در مورد هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در مراسم عرفه می‌شد فهمید که امسال محرمی سیاست زده در پیش است.

باید منتظر سخنان تندی مداحان معروف پایتخت و برخی شهر‌های مهم مانند قم و مشهد در مورد فضای سیاسی و اجتماعی کشور و آرزوی مرگ کردن برای این و آن باشیم.

سابقه سخنان این افراد در هیات‌های مذهبی نشان داده است که نقد آن‌ها نه از روی کارشناسی بلکه بیشتر با رنگ و بوی سیاسی مطرح می‌شود.

یک «امام حسین» را سیاسی نکنید لطفا

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این معناست که آیا واقعا یک مداح باید در جلسات مذهبی به ویژه در ایام محرم اظهار نظر سیاسی کند یا خیر؟ در اینجا منظور از اظهار نظر سیاسی، مسائل جناحی است.

مجلس عزاداری امام حسین متعلق به مداح، سخنران یا هر فرد دیگری نیست. سینه زن، گریه کن و مداح همه در مراسم برابر هستند و هیچکس در این دستگاه بالاتر از دیگری نیست؛ بنابراین مداح و یا سخنران حق ندارد در مجلسی که به نام امام حسین برگزار می‌شود از روی منبر حرف جناحی بزند.

یک مداح می‌تواند خارج از جلسه با رسانه مصاحبه کند یا در جمع دوستان خود حرف سیاسی بزند مانند هر فرد دیگری، اما او نمی‌تواند از مراسمی که با پول مردم و با نام امام حسین تشکیل شده است استفاده کند و اظهار نظر جناحی کند.

بسیاری از مستمعان جلسات مذهبی از طرفداران یک جناح و یا افراد سیاسی هستند. یعنی شاید کسی که در جلسات منصور ارضی و یا سعید حدادیان شرکت می‌کند به روحانی رای داده باشد و یا طرفدار هاشمی و مشایی باشد. سخنان تند مداحان شاید باعث شود این افراد به دلیل توهین‌هایی که در جلسات می‌شود دیگر در هیات‌های مذهبی حضور پیدا نکنند.

نیت مردم از حضور در چنین مراسمی استفاده از فضای معنوی آن است. بسیاری از کسانی که در این مراسم‌ها شرکت کنند به این نیت که ساعتی از مسائل دنیوی دور باشند و حالتی عرفانی پیدا کنند و به قول خود هیئتی‌ها «سبک بشوند» در این جلسات شرکت می‌کنند. این معنا نشان می‌دهد که مردم دوست ندارند نیت آن‌ها که گریه بر مصیبت‌های اهل بیت است آمیخته به مسائل جناحی به ویژه مسائل انتخاباتی شود.

وجه تمایز یک مداح با دیگر افراد جلسه امام در چیست؟ مداح صدای خوبی دارد که دیگران از آن بهره نبرده‌اند و به این واسطه او تبدیل به اجرا کننده مراسم می‌شود و دیگران گریه کن و سینه زن. در کجای فقه اسلامی آمده است صدای خوب مجوز اجتهاد در امور مذهبی و سیاسی است؟

متاسفانه مداحان سیاسی باعث شده‌اند که مراسم مذهبی در ایران رنگ و بوی جناح زدگی به خود بگیرد. مراسمی که سال‌ها توسط مردم برپا و اداره شده است. این رفتار‌ها باعث شده که دیگر هیات‌های مذهبی هم رنگ و بوی گذشته را نداشته باشند.

نباید اجازه داد شأن والای هیات‌های مذهبی در حد میتینگ‌های این حزب و آن جناح تقلیل یابد؛ این ستمی آشکار به ساحت قدسی امام حسین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معلومه نه امام حسین را میشناسی،نه عاشورا را،نه حاج منصور را و حتی نه اوضاع مملکت و مردم را .

      پاسخ ها

      • بی نام

        فقط شما میشناسی آنهم بصورت دقیق و کامل

      • سالار

        نه کاربر 14:25 . فقط خودت میشناسی والسلام

      • بدون نام

        جناب کارشناس مداح چه به سیاست و جناح بندی

    • بدون نام

      چطور اسمی از میثم مطیعی برده نمیشه!؟

    • بدون نام

      اینا حرفه... مداح ها شدن آقا و آقا زاده متاسفانه

    • بدون نام

      رییس صنف مداحان؟؟؟؟ هر چیزی که صنف داشته باشه قیمت هم داره. مداحی برای امام حسین( ع) یک افتخاره نه یک شغل

      پاسخ ها

      • بی نام

        وقتی هیچ مداحی حاضر نیست به عشق امام حسین بخونه و پولی بابتش نگیره پس مداحی هم شغله و باید صنف داشته باشه

    • ناشناس

      به نظرم مداح فقط باید کار خودش رو انجام بده ینی مداحی اصلا یه مداح چرا باید وارد سیاست بشه وتو همه چی دخالت کنه اینا باید حریمها رو حفظ کنن واز این شاخه به اون شاخه نپرن!!!!مخصوصا در ایام عزاداری ابا عبدالله !!!!

      پاسخ ها

      • مهران خوزستان

        چون مداحان بر علیه اون زالو صفتهای ۴ درصدی و حامیانشان حرف میزنن این برنامه که تریبون دولته داره می سوزه
        کسی که از رانت خواران حمایت میکنه حتما سهمش از اونا میرسه

    • ایدین ا

      نویسند عزیز ظاهرا شما نمی دانید که سیاست ما عین دیانت ماست. معنی این جمله این هست که حتی اون حرف های سیاسی هیئت ها هم دینداری هست. در ضمن حرکت امام حسین 99 درصد سیاسی بود حتی ایشان اعمال واجب حج را بخاطر کار سیاسی رها می کنند. بهتره که مسایل را درست و سنجیده بنویسیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظر شما دقیقا تلفیق دین و سیاست هست. که فقط باعث دین گریزی مردم شده اگر دین و سیاست از هم جدا بود احترام دین و دیندار و ... سره جاش بود و هر کسی به خودش اجازه نمیداد تو امور دینی دخالت کنه پس کاش دین و سیاست از هم جدا بودو تو این مراسمها حرفی از سیاست نبود.

    • بدون نام

      هرکی میخاد یه حرفی بزنه میگن سیاسی نکن مگه قبل انقلاب تو مراسم عزاداری ضد رژیم و دولتش و اسرائیل صحبت نمی کردن مگه به خاطر همین رضاخان عزاداری و تعزیه خوانی رو ممنوع نکرد پس شما با اونا چه فرقی دارین

      پاسخ ها

      • بی نام

        خب برن این حرفهای سیاسی رو تو اجتماعات عمومی دیگه بگن آخه چرا تو مجلس امام حسین؟ چرا همه چی رو با هم قاطی میکنن؟

    • شهناز بیرامی

      محرم سیاسی زده یعنی چه. وظیفه هر شیعه هست این مراسمات و شعاعر رو زنده نگه داره. کسی غیر از این بخاد شیعه نیست بلکه منافق هست

    • بدون نام

      اونیکه میره مکه و کربلا با پول خودش و به اختیار خودش میره

      حمایت از مردم
      حمایت از محرومین و مستضعفین
      مخصوصا مردم محروم زاهدان و امثالهم

      وظیفه دولته
      نه وظیفه مردم
      یعنی شما میگی دولت به بریز و بپاش هاش برسه به اختلاس ها غارت ها و خیانت هاش برسه
      ارز مسافرتی تایلند و آنتالیا برا عیاش ها تامین کنه
      بعد ی عده آدم بدبخت بجای کربلا رفتن بیان وظیفه دولت رو انجام بدن در حمایت از محرومین
      میلیاردرها که کربلا نمیرن

      التماس تفکر

      پاسخ ها

      • بی نام

        اون کسی که مسافرت تفریحی میره واسه خودش میره و ادعای کار خیر نداره اما اینایی که پول به مداحها میدن و خرج این مراسم ها میکنن مدعی کار خیر و ثوابن.میرن کربلا و مکه و ... قبول داشته باشن که بخاطر دل خودشون میرن اونا با مکه و کربلا حال میکنن یکسری هم بقول شما با ترکیه و تایلند. هر کی اختیار پول خودشو داره و موظف نیست به فقرا کمک کنه. ولی ادعای کار خیر و ثواب و حمایت از محرومین تو این مراسمارو نداشته باشن

      • شهروند

        التماس تفکر دو چندان برای شما

    • ترانه اصولی

      من فقط بگم که سپاه کفر و اسلام مقابل هم صف آرایی کردن به بهانه وضعیت اقتصادی بد و شرایط نامطلوب کشور میخان سنت ها رو زیر پا بزارند و ان را تبدیل به بدعت کنند. بدعت در دین حرام است . تا بوده چنین بوده ...مداحی سینه زدن . گریه و زاری و نذری دادن و خیرات و نذورات دادن.

      پاسخ ها

      • حسینی

        نهصت امام حسین سیاسی بود بهخاطر سیاست شهیدشده اصلا دین اسلام دینسیاست است قران رانگفته نماز بخوان گفته نماز رابپادار واین خود سیاست است پسعاشورا قبل از اینکه دینی باشد سیاسی است شمر عمر سعد وخیلی دیگر خیلی نماز خوانتر وقران خوانتر ازماه بودند مثل داعشی بنابراین قیام امام حسبن برای خواندن نماز وقران نبود که دینی باشد برای به پا داشتن بود پس سیاسی

    • بدون نام

      امام حسین خودشون ی سیاستمدار بودن و اتفاقا حرکتشون و نهضت کربلا کاملاسیاسی بود.....لطفا حرف الکی نزن،سیاست ما عین دیانت ماست.

    • افشین

      دقیقا همین است چند سال است که به مجالس آقایان که از تریبون مداحی سو استفاده میکنند نمیروم و به جای آن به مجالس سنتی و بدون حاشیه میروم خیلی هم با حال و صفاست.التماس دعا

      پاسخ ها

      • بی نام

        به نظر منم کار بسیار درستی میکنید فارغ از همه مسایل سیاسی لحظاتی را با خدای خودتون خلوت میکنید.نه آرزوی مرگ برای امتی میکنید نه تجزیه و تحلیل های سیاسی

    • ایران

      جناب منتقد!!! واقعا اگر بدون تعصب نقد میکنید چرا به جلسات شیرازیها که همین شماها ازطرفدارانشان هستید . نیم نگاهی ندارید . چرا نمی گویید که جلساتی که با پول کثیف انگلیس توسط شیرازیها درکشور ودبی و... برگزار میشود . اشاعه ی خشونت و... میکنند ؟؟؟

    • .

      قیام امام حسین قیام علیه ظالم و دفاع از مظلوم بود
      بنظرم مداحان درسته که نباید از جناحی حمایت کنند ولی باید علیه ظالمان داخلی و خارجی فریاد بزنند و راه امام حسین را ادامه دهند
      حالا اون ظالم میخواد از هر جناح و گروهی باشه..

    • بدون نام

      یعنی میخواین بگین امام حسین سیاسی نبود ومسائل مملکت به اون چه ربطی داره بابا این زبون روهر جور بخوای میشه باهاش حرف بزنی معاویه هم با همین زبون مردم رو فریب داد دین ما عین سیاست ماست

    • شهرام

      جناب ایلنا . سالهاست که امام مظلوم حسین (ع) شده محل کوبیدن و کاسبی و هزاران اهداف دیگر . در صورتیکه راه و رسم و اخلاقیات ایشان اصلا این نیست و نبوده . ایشان از معصومین بودند و راضی به اینهمه ریاکاری و بدگویی در این ایام نخواهند بود . ای وای بحال ما که همه چیز و همه کس را فدای امیال شیطانی و غیر انسانی خود میکنیم . هنوز یاد نگرفتیم که به دنبال شعور حسینی باشیم نه شور حسینی .

    • میثم

      مداح یعنی مدح حسین نه یکی و ستایش کنی یکی بکوبی برادر انتقاد از سیاست و نهی از منکر مسئولین نه جناحی این برادرا به اصطلاح مداح جناحی حرف میزنن طلحه وزبیرن تا حسین نوحه برا پول میخونن نه حسین وقتی برا پول نوحه میخونن به نفع مردم حرف میزنن که دیانت وسیاست بی خیال بابا فقط سواستفاده

    • بدون نام

      خدایش بعضی مداحی ها چرا اینجوریه
      با صدای بلند اکو میدن تند تند : حسین حسین حسین....
      که اصلا مشخص نمیشه نام مبارک امام حسین رو دارن اینجوری میگن
      از اون طرفم مداحها با اون نوحه های بی محتواشون
      فقط الکی جو میدن که بگن مجلسو خوب گردوندن
      که معروف بشنو مشتریاشون زیاد بشه که جیبهاشون پر پول بشه

      بابا بخدا این رسم محرم نیست
      به جای این کارا مردمو دعوت کنین به راه رسم درست زندگی کردن
      به انسان بودن
      به الگو برداری از امام حسین و یاراش

      هزینه مداحیو بدین به یه نیازمند و مستضعف
      بخدا که امام حسین اینجوری راضی تره

    • بدون نام

      چرا قیمت های نجومی مداح ها رو نمیگید اگه مداحی امام حسین افتخاره پس چرا ساعتی پول میگیرین ، اونم چند ده میلیون

    • بدون نام

      دین فقد مال ما بدبخت بیچاره هاست

    • رضا

      والله اسلام همه اش سیاست است.
      زندگی حضرت سیدالشهداُ ع و تمامی ائمه معصوم کاملا و به تمام معنا سیاسی است.
      مگر ما سکولاریم که در منبر دینی و مذهبی صحبت از سیاست نکنیم!
      خیلی ها فقط همین انتظارو از شیعه ها دارن که فقط به امور دینی بپردازن و خشک مقدس باشن!! ولی همچین آرزویی رو به گور خواهند برد.

    • بدون نام

      هر کسی که در عزای امام حسین علیه السلام گستاخی وبی ادبی کند چنان سیلی میخورد که خودش هم نداند از کجاست. صاحب دستگاه خود امام است نه جناحهای سیاسی و چاپلوسان. اصولا با این ادا واطوار مراسم منحرف و مزه معنوی خاص خود را از دست میدهدو حسینی نمیشود.

    • ایران

      مدیر محترم بفرما چه مشکلی با متن های بنده داری که هیچ کدومش را نمیذاری . دنیای آزاد اطلاعات شما همینه ؟؟؟؟ .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج