۷۷۸۲۳۳
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

برگ ریزان کابینه در راه است

۵ماه از آخرين انتقاد جدي حسن روحاني رييس دولت دوازدهم از وزرا و مديران كابينه‌اش گذشته و به نظر مي‌رسد كاسه صبر رييس‌جمهور لبريز شده است.

اعتماد نوشت: ۵ماه از آخرين انتقاد جدي حسن روحاني رييس دولت دوازدهم از وزرا و مديران كابينه‌اش گذشته و به نظر مي‌رسد كاسه صبر رييس‌جمهور لبريز شده است.

روحاني در اول ارديبهشت ۹۷، در نشست هم‌انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد گفت: «ما خيلي با مردم كم صحبت مي‌كنيم و مديران دولتي روزه سكوت گرفته‌اند. نمي‌دانم چه كسي گفته و آنها از چه مي‌ترسند، اما هر كس در پست دولتي و هر رده مديريتي كه قرار دارد بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر نمي‌تواند و از اخم اين و آن مي‌ترسد و هراس دارد، بايد كنار برود، چرا كه واجب نيست، صندلي‌اي كه اشغال كرده تا پايان ۴ سال به آن بچسبد.»

عدم كناره‌گيري مديراني كه به زعم رييس‌جمهور از اخم اين و آن هراس دارند سبب شده تا كاسه صبر رييس‌جمهور لبريز شده و خود آستين همت را بالا بزند. نشانه‌هاي اين مدعا زمزمه تغييرات كابينه است. ظاهرا حسن روحاني قصد دارد براي خداحافظي با برخي اعضاي كابينه دست پيش از مجلس گرفته و وزرايي كه احتمال استيضاح آنها توسط مجلس وجود دارد را زودتر از دولت خارج كند. پيش از سفر حسن روحاني به نيويورك براي شركت در هفتاد و سومين مجمع عمومي سازمان ملل زمزمه تغييرات در كابينه شنيده و عنوان شد كه پس از سفر رييس‌جمهور فصل برگ‌ريزان هيات دولت از راه مي‌رسد.

نقطه آغاز اين تغييرات خبر استعفاي محمد شريعتمداري از وزارت صمت بود؛ خبري كه ابتدا توسط چندتن از نمايندگان مجلس مطرح شد اما بلافاصله با تكذيب روابط عمومي اين وزارتخانه همراه بود كه با اصرار نمايندگان به درستي اين خبر، وزارت صمت تا روز گذشته روزه سكوت گرفت اما در نهايت محمد شريعتمداري شخصا اين استعفارا تكذيب كرد. هرچند شريعتمداري توضيح بيشتري در اين‌باره نداد اما به نظر مي‌رسد خداحافظي او از وزارت صمت جدي است و تكذيبيه صرفا جنبه رسانه‌اي دارد.

وزير بعدي كه علاوه بر زمزمه‌هاي استيضاح، زمزمه‌هاي قطع همكاري او با دولت اين روزها شديد‌تر شده، عباس آخوندي است. وزير راه و شهرسازي دولت دوازدهم كه بارها توانسته از گردنه استيضاح به سل امت عبور كند، به نظر مي‌رسد به خط پايان همكاري با دولت رسيده است. برخي رسانه‌ها پيش از اين از اختلاف شديد آخوندي با رييس‌جمهور بر سر نوسازي بافت‌هاي فرسوده خبر داده بودند كه به نظر مي‌رسد اين اختلاف در كنار احتمال استيضاح مزيد بر علت شده تا روحاني قصد وداع با آخوندي كرده باشد.

در كنار دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازي، نام دو وزارتخانه ديگر مطرح است كه در راستاي عدم ايجاد التهاب در وزارتخانه‌هاي مذكور از ذكر نام آنها خودداري مي‌شود. با اين شرايط و با توجه به آنكه دو وزارتخانه اقتصاد و كار نيز فاقد وزير است، شش وزير جديد در راه هيات دولت قرار گرفته‌اند كه اين مهم به معناي تزريق خون تازه به رگ‌هاي دولتي است كه اين روز‌ها از سوي دوستان و منتقدان متهم به بي‌عملي است و با اين تغييرات رييس‌جمهور تلاش دارد نشان دهد كه دولت عزمي جزم براي حل مشكلات دارد.

از آغاز دولت دوازدهم، دولت مشغول پيگيري تفكيك چند وزارتخانه بود كه از ميان آنها مي‌توان به وزارت صمت، كار و راه و شهرسازي اشاره كرد. شنيده مي‌شود تغييرات احتمالي در راستاي تفكيك و انتزاع احتمالي وزارتخانه‌ها است و حسن روحاني قصد استفاده از وزراي فعلي براي دوران پساتفكيك را دارد.

يكي از سوالاتي كه اين روزها مطرح مي‌شود نحوه خداحافظي وزراي مطرح شده است. آيا وزرا استعفا مي‌دهند يا بركنار خواهند شد؟ هرچند پاسخ به اين سوال تا روز اجرا شدن اين برنامه كار دشواري است زيرا روحاني ثابت كرده همواره پشت مردان دولت خود ايستاده و به راحتي از آنها دل نمي‌كند اما شنيده مي‌شود حسن روحاني در آغاز دولت دوازدهم با وزرا شرط كرده هرزماني كه خواست، با آنها قطع همكاري كند و اين مهم مورد موافقت وزرا نيز قرار گرفته است. بنابر شنيده‌ها امروز يا سه‌شنبه سرنوشت جابه‌جايي‌ها هم مشخص خواهد شد و حسن روحاني وزراي جديد را جهت كسب راي اعتماد به مجلس معرفي خواهد كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهران

      انشاالله وزیران کشاورزی و صنعت که قوت مردم زیر نظر آنهاست نیست ونابود بشن با این سیاست غلطشان که قشر ضعیف جامعه وحقوق بگیران را به خاک سی

    • بدون نام

      کابینه با رئیسش باید عزل شود

    • بدون نام

      تفاوتی نداره همه عین همدیگن مگه ریس بانک مرکزی جابجاشدفرق کرددلارار۱۳شد۱۹همینه بایدبسازید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج