۷۸۰۰۶۲
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

سند توسعه کردستان یک کاغذ پاره است

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که سند توسعه کردستان تدوین شد با دبدبه و کبکبه این را اعلام کردیم اما در نهایت به یک کاغذ پاره تبدیل شد.

خبرگزاری مهر: مهدی فرشادان عصر چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سنندج برگزار شد، اظهارداشت: سند توسعه استان کردستان می تواند از لحاظ مشکلات این استان را حل کند که از استاندار و وزیران و نمایندگان رئیس جمهور می خواهیم پیگیر آن باشند.

وی افزود: استان کردستان دارای ۳۳ سد ساخته شده و یا در حال است و میانگین بارندگی استان کردستان دو برابر میانگین کشوری است، حوزه آبخیز پنج استان هستیم، پنج میلیارد مترمکعب روان آب داریم، دو میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب آب ذخیره شده پشت سدها داریم اما تنها ۱۱ درصد کشاورزی این استان آبی بوده و بقیه دیم است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین کشوری کشاورزی آبی ۴۶ درصد است، این انصاف نیست و ظلم به مردم استان کردستان است و بارها در جلسات متعدد این را فریاد زده ایم اما نتوانسته ایم به حق مردم کردستان برسیم.

فرشادان با بیان اینکه بر اساس پیگیری های چندین ساله مسئولان استان و نمایندگان مجلس پیش از ما تنها یک سند به عنوان سند توسعه استان کردستان تدوین شد، ادامه داد: علیرغم اینکه دو بار از سوی رئیس جمهور و یک بار از سوی معاون اول وی به دستگاه های مرتبط و شش وزیر ابلاغ شده است، هیچ نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه من از نگاه یک شهروند به این مسئله نگاه می کنم، یادآور شد: یا رئیس جمهور ما دروغ می گوید، یا معاون اول ما دروغگو است و یا نه اینها واقعا حسن نیت دارند و مسائل کردستان را پیگیری می کنند و مشکلات در وزارتخانه و یا مسئولان استان است که ما به نتیجه نمی رسیم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۴۰ کیلومتر آب استان کردستان به دیگر مناطق کشور منتقل می شود، بیان کرد: این انصاف نیست که مردم استان کردستان در تنگنا و مضیقه باشند و کسانی دیگر از کنار این کار به نانی برسند.

فرشادان گفت: بیکاری یکی از مهمترین عوامل آسیب های اجتماعی است و بنده با کمال تاسف باید این را بگویم که کسانی که در شهرهای دیگر ساعت می فروشند و یا کارگری می کنند همشهریان ما هستند و این در حالی است که اگر از همین آبی که ۴۴۰ کیلومتر انتقال می دهیم استفاده کنیم، همشهری های ما برای داشتن حداقل درآمدها به استان های دیگر مراجعه نمی کنند و این انصاف نیست و ظلم به مردم کردستان است.

وی اظهارداشت: اگر بر اساس مباحث علمی نیز در خصوص تخصیص آب صحبت کنیم و بهره وری را حساب کنیم، تولید محصول خشک در استان کردستان به ازای یک متر مربع ۱.۵ کیلوگرم است درحالی که این میزان در میانگین کشوری ۱.۳ کیلوگرم است و این نشان می دهد که بهره وری استان کردستان بیشتر است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در خصوص وضعیت تولید گندم نیز همین گونه است که با توجه به وضعیت کشت ما که تنها ۱۱ درصد آن آبی است ما رتبه دوم کشور را داریم که اگر سطح کشت آبی را بیشتر کنیم قطعا می توانیم بیش از دو برابر محصول امسال را تولید کنیم.

فرشادان ادامه داد: برای تولید گندم در استان کردستان نیاز به انتقال ۴۴۰ کیلومتری آب نداریم و با صرف این هزینه های در دیگر بخش ها می توانیم دو برابر میانگین کشوری گندم و محصولات باغی تولید کنیم.

وی یادآور شد: در سند توسعه کردستان آمده است باید ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به آبی تبدیل شود آن وقت ما به دنبال گرفتن مجوز تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار هستیم که این رقم در شان مردم کردستان نیست و با تصویب این طرح نیز تازه ما به درصد ۲۲ می رسیم که با میانگین کشوری که ۴۶ درصد است بازهم فاصله قابل توجهی داریم.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم کردستان کسانی که برای این استان کاری نمی کنند و به نوعی به آنها ظلم کنند و انتظار داریم خروجی این جلسه برای استان خبرهای خوشی به همراه داشته باشد و مانند دیگر مسئولانی که قبلا به این استان سفر کرده اند مصوبات پشت گوش انداخته نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهرام

      چرت نگو لطفا.آب برای همه کشوره نه یک استان کوچک.بعدشم انگار استانهای دیگه وضعشون گل و بلبله.همه جا بیکاری هس باز خدارو شکر کن کولبری دارین و خرجتونو درمیارین‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کولبری خرج خونه خودتون رو در میاره؟
        برا سیر کردن مامان و بابات حاضری بری رو میم؟
        اگه حرف نزنی نمیگن لالی

      • بدون نام

        کولبری قاچاقه و کار کثیفیه. در حقیقت دزدی از مردم و دولته

    • وزیری

      منابع آبی این استان باید به استانهای خشک سرازیر بشه و کشاورزی و دامداری استان و به تبع آن روستاهای استان از بین بره و مردم کردستان به کارگری و ساعت فروشی تو شهرهایی که منابع آبی کردستان بهشون اختصاص داده شده روی بیارن. کشاورزی اونجا پایدار و مکانیزه باشه و اینحا هیچ خبری از هیچ نوع توسعه ای نباشه. به نظرتون مردم استان باید چطوری قضاوت بکنن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم کردستان خودشون هم دوست ندارند کشاورزی و صنعتگری کنند. اونا فقط قاچاق رو دوست دارند و اسلحه رو. تا وقتی فریب میخورید و ناامنی ایجاد میکنید کسی پولشو نمیاره اونجا سرمایه گذاری کنه. ضمنا کرد ها خودشون پولدار کم ندارند فقط پولداراشون میرن عراق وآمریکا واروپا و دلشون برای مردم خودشون هم نمیسوزه

    • بدون نام

      معلوم است که این سند بی ارزش است! در واقع کرد ها اصلا توسعه نمیخواهند! انها نمیخواهند به دنبال کشاورزی و یا صنعت بروند. فقط قاچاق و قاچاق و قاچاق !!! همین را میخواهند ! بروند جنس از سلیمانیه عراق بیاورند و جنس از ایران قاچاق ببرند و تفنگ بخرند و گهگاهی اعلام استقلال کنند و همین. تمام پیشرفت و توسعه در کردستان بواسطه های درگیری های مسلحانه با تحریم خارجی ها از بین میرود. کدام احمقی حاضر است سرمایه اش را ببرد در کردستان و درگیر توسعه و صنعت بشود؟؟؟؟

    • بدون نام

      خدا سرشاهده من یکیشون هستم الان هیجده ساله تو اهواز کار میکنم الان سی وسه سال سن دارم این شد زندگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کردی بقیه چه میکنند ؟؟؟

    • وزیری

      اگه آب برای همه کشوره امکانات هم برای همه کشوره
      حق مشارکت در امور کشور هم برای همه ست. انتصاب مدیر و وزیر و رییس جمهور هم باید از همه جا و همه ی ملیتهای ایرانی باشه. آموزش و پرورش هم برای همه باشه نه یک زبان و یک مذهب خاص. همه تو این کشور زندگی میکنیم و همه شهروند درجه یک باشیم.

    • بدون نام

      راست مبگه استانهابایداب خودشون به جای دیگه ندهن تاپربش ازافاغنه اب مصرف کنن ۲۰ملیون وقتی۱پرس غذابالا۲۰۰۰لیترتب مصرف کنه ببنیدچقدردرروراب مصرف میکنن و۱کیلوگندم مرغ شیرهمچنین میشوذمیلیاردهالیتراب چرامگه اینها به ایران چه چیزی میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کردستان برای امرار معاش کولبری میکنه بعضا هم یا اختلاس یا خود فروشی

      • بدون نام

        کاربر 01:46 این صفحه مال آدمای صاحب نظره نه افراد چرت وچرند گو

      • بدون نام

        این ها برای ایران کار میکنند. وقتی جوانان کرد و ترک و بلوچ و تهرانی و غیره عارشان میآید کار سخت کنند این ها هستند و سخت و سخت کار میکنند و خدا رو شکر میکنند. نه مثل ما تنبل های راحت طلب که حاضر نیستیم کار سخت بکنیم و همیشه طلبکاریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج