جاباما
۷۸۵۲۴۶
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

گردهمایی که کویر لوت را شخم زده است!

بلندترین کلوت جهان و گرم‌ترین نقطه کره زمین است اما این روز‌ها درگیر عوامل انسانی شده است. گردهمایی‌های سالانه در این منطقه که به ثبت ملی یونسکو نیز رسیده است سبب شده تا بار دیگر فعالین محیط زیست دست به اعتراض بزنند. آن‌ها معتقدند که اگر در این خصوص اقدامی‌صورت نگیرد عواقب بدی برای ما دارد و حتی ممکن است که به ما کارت قرمز بدهند و این از لحاظ وجهه بین المللی اصلا برای ما خوشایند نیست.

روزنامه آفتاب یزد: بلندترین کلوت جهان و گرم‌ترین نقطه کره زمین است اما این روز‌ها درگیر عوامل انسانی شده است. گردهمایی‌های سالانه در این منطقه که به ثبت ملی یونسکو نیز رسیده است سبب شده تا بار دیگر فعالین محیط زیست دست به اعتراض بزنند. آن‌ها معتقدند که اگر در این خصوص اقدامی‌صورت نگیرد عواقب بدی برای ما دارد و حتی ممکن است که به ما کارت قرمز بدهند و این از لحاظ وجهه بین المللی اصلا برای ما خوشایند نیست.

گردهمایی که کویر لوت را شخم زده است!

اهم اظهارات بهمن ایزدی، کویرنورد، فعال محیط زیست در این باره:

من تبلیغات این گروه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دیده ام، ولی درباره اینکه تا چه اندازه این موضوع جدی است و از مسئولان مربوطه مجوزهای لازم را گرفته اند و هماهنگی‌های لازم را انجام داده اند یا نه را اطلاعی ندارم. البته این را هم بگویم که در واقع این حرکت نشان دهنده این است که یک سابقه پشت آن قرار دارد.

وقتی یک گروه در شرایطی که زیست بوم‌های ما به خصوص زیست بوم‌های بیابانی در کشور دچار بحران هستند، به خودش اجازه می‌دهند در فضا‌های عمومی‌از اقوام مختلف دعوت کند که در یک سرزمینی که متعلق به همه است و مالک خصوصی و شخصی ندارد در زمان مشخصی حضور پیدا کنند، این به این معنی است که مسبوق به سابقه است.

در گذشته نیز این گروه‌های گردشگری غیر مسئول و همین طور گروه‌های افرود بار‌ها و بارها بی محابا به نقاط کویری کشور به خصوص کویر لوت رفت و آمد داشته‌اند، بدون اینکه مطالعه کنند و بدانند که آیا این اکوسیستم کشش و ظرفیت این رفت و آمد‌ها را دارد یا نه! حالا هم به خودشان اجازه می‌دهند که مثل گذشته در آن مناطق رفت و آمد کنند و گردهمایی 10 هزار نفری راه بیندازند!

آن هم در اولین و تنها اثر طبیعی کشور که وارد میراث جهانی یونسکو شده است! وقتی تمام پازل‌ها را کنار یکدیگر می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که لوت نیز مانند سایر بوم سازگان کشور بی مسئول، بی متولی و حتی بی سرپرست رها شده است! متولیان این امر اقدامات درستی در خصوص لوت انجام نداده اند.

لوت ظرفیت بسیار محدودی دارد و در آن جانمایی صورت نگرفته که بتواند حضور و هجوم جمع کثیری را تاب آوری کند. به همین دلیل با گرد همایی‌هایی که صورت می‌گیرد زیر ساخت‌های طبیعی بیابان از بین می‌رود!

عوامل انسانی که به آن منطقه می‌روند، با لگد کوب کردن، ریختن آشغال‌هایشان و ایجاد سرو صدا، حیات جانوری را در آن منطقه مختل کرده و تعادل زندگی حیوانات را به هم می‌زنند. در این کویر گیاهان مفلوکی وجود دارند که به سختی تاکنون حیات خود را حفظ کرده اند، عوامل انسانی و آفرود‌ها و گردشگرانی که به آن منطقه می‌روند این گیاهان را لگدکوب می‌کنن.

و چه بسا که حیات هزاران جانور و حشره در کنار این گیاه باشد، جانورانی که شناخته نشده‌اند و به عنوان گونه جدید بتوان آن‌ها را به جهان معرفی کرد، به این ترتیب تاریخ طبیعی آن منطقه را خدشه‌دار می‌کنند! کویر لوت سرزمین ارزشمندی است که در حال حاضر حساسیت جهانی روی آن وجود دارد.

در بیابان لوت وقتی یک رد ماشین روی زمین می‌افتد و سله خاک شکسته شود تا وقتی که ترمیم شود ده‌ها سال طول می‌کشد. همین الان که ما به لوت می‌رویم ردلاستیک‌هایی که مربوط به سالیان پیش است هنوز باقی مانده و ترمیم نشده است! در کویر لوت ممکن است قامت درختی یک متر باشد اما ریشه آن تا 30 متر زیر زمین فرو رفته تا بتوانند ارتزاق کنند و خودش را نگه دارد و در واقع همین درخت‌ها باعث می‌شود ماسه‌های سطحی محفوظ شوند.

مسئولان تاکنون تنها شاهد ماجرا بودند ومن ندیده ام که اقدام جدی داشته باشند. در همه شهر‌ها آفرود رواج پیدا کرده است، سوار ماشین‌های آفرود می‌شوند و راحت در شهر می‌گردند و کسی هم با آن‌ها کاری ندارد. تا الان برخورد جدی از سوی مسئولان با آفرودرها انجام نشده و مانند سایر مسائلی که منابع پایه ای ما را هدف قرار داده، متاسفانه مسئولان ما تنها تماشا چی هستند چون راهکاری ندارند و این موضوع را به صورت جدی دنبال نمی‌کنند. همین موضوع هم باعث شده که گروه‌های آفرودر خیلی جسورانه به کار‌هایشان در طبیعت ادامه دهند!

محیطی که قبلا آسیب دیده باشد و توان اکولوژیکی آن به دلیل آسیب‌هایی که دیده تاب و توان اکولوژیکی خود را از دست داده باشد، این گونه مکان‌ها را می‌توان جانمایی کرد که افراد بتوانند در این محیط‌ها به تفریحات خود برسند و دست از سر مناطق بکر ما بردارند. تا چند سال پیش وقتی وارد کویر لوت می‌شدی، متوجه می‌شدی که این مکان یک مکان بکر و دست نخورده است و می‌توانستید با محیط ارتباط بر قرار کنید اما در حال حاضر این فضای اصلا به این صورت نیست و آفرودر‌ها همه جا را شخم زده اند به نظر من اگر درباره آفرودر‌ها دیر اقدام شود ممکن است فردا خیلی دیر باشد.

در حال حاضر مسئولان محیط زیست می‌گویند شکار کار بدی است و آن را محکوم می‌کنند، اما اگر بخواهیم یک شکار چی را با یک آفرودر قیاس کنیم، یک شکارچی، یک گونه خاص را شکار می‌کند اما آفرودر زیستگاه جانوری و رویشگاه‌های گیاهی را نشانه رفته و تخریب می‌کند! آسیب یک آفرودر به مراتب بیشتر از شکارچی است و در حال حاضر اگر بخواهیم یک موضوع را تقبیح کنیم باید عمل ضد اخلاقی آفرود را تقبیح کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • M.A.P

      راست میگه آقافرود نیاین دیگه

    • نادم

      این ها همه سیاست بوداقای دییس دنبال بهونه بود اینوببره خونش که بااین کارمشکلش حل شدفردابیایی این دیگه رودیوارنبس توبازارشش دست خریدوفروش شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج