۷۸۸۵۴۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
۱۸ نظر
۵۰۰۶
پ

ادامه داستان‌های گورخری؛ ۱۵ راس وارد شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۱۵ گورخر آسیایی از سایر استان های کشور به زودی به عرصه های طبیعی استان در پارک ملی کویر منتقل می شوند.

برترین ها: طی روزهای اخیر خبری منتشر شد با عنوان مرگ ۵ گورخر کمیاب حسین انتقال به پارک ملی کویر مرکزی در سمنان منتشر شد که با واکنش مقامات رسمی سازمان محیط زیست مواجه شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش وآبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح عملیات زنده گیری ۱۰ راس گورخر از منطقه توران و انتقال به پارک ملی کویر گفته بود: علل مرگ ۵ گورخر در حین انتقال در حال بررسی است.

همچنین روز گذشته یک منبع مطلع در حوزه حیات وحش اعلام کرد ۵ گورخری که از حمل‌ونقل مرگبار جان سالم به در برده و به منظور رهاسازی در کویر، در قرطینه‌ای واقع در کویر مستقر شده بودند، روز گذشته فرار کردند تا کمدی تلخ طرح احیای گورخر در پارک ملی کویر توسط سازمان حفاظت محیط زیست را به پایان برسانند.

از جزئیات فرار گورخرها اطلاعی در دست نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، تیمی از کارشناسان و دامپزشکان معتمد سازمان حفاظت محیط زیست از تهران به منظور بررسی وضعیت سلامت گورخرها عازم کویر شده بودند.

ادامه داستان‌های گورخری؛ ۱۵ راس وارد شدند

در جدیدترین واکنش به حاشیه انتقال گورخرهایی آسیایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: 15 گورخر آسیایی از سایر استان های کشور به زودی به عرصه های طبیعی استان در پارک ملی کویر منتقل می شوند.

عباسعلی دامنگیر افزود: پیش بینی می شود با تکمیل تحقیقات و پژوهش ظرف مدت یک ماه آینده، این 15 گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در شهرستان گرمسار در استان سمنان منتقل شوند.

وی ادامه داد: 12 گورخر از استان کرمان و سه گورخر از استان یزد به پارک ملی کویر مرکزی در استان سمنان منتقل می شوند و احتمال انتقال پنج گور خر از استان فارس نیز وجود دارد.

دامنگیر اظهار داشت: کارشناسان به منظور انتقال گورخرها در شرایط سلامت کامل به استان سمنان، در حال بررسی تمام جوانب کار هستند تا از تکرار حادثه تلخ تلف شدن نیمی از 10 راس گورخر آسیایی در نوزدهم مهر ماه امسال حین انتقال از پارک ملی توران شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، انتقال گورخرها به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار را یک طرح ملی به منظور معرفی و بازگشت این گونه به زیستگاه قبلی خود عنوان کرد.

در طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر جان باختند، و پنج گورخر انتقال یافته پس از بررسی، تایید و مطمئن شدن تیم پزشکی و کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سلامت آن ها، عصر یکشنبه هفته جاری در پارک ملی کویر رهاسازی شدند.

روز گذشته خبری به صورت فراگیر در شبکه های اجتماعی مبنی بر فرار پنج گورخر آسیایی انتقال یافته از پارک ملی توران در شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار انتشار یافت که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تکذیب شد.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه 1360 است.

برنامه احیای جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر از سال گذشته با شروع گام مطالعاتی آغاز شد، گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها 220 راس در منطقه خارتوران شاهرود و جمعیت کوچکی در سایر استان های کشور باقی مانده ‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فاتحه اونارو هم پس باید خوند محیط زیست پروژه انقراض اجباری گور های ایرانی و کلید زده
      یعنی گرگ میزد به گله گورخر ها انقد تلفات نمیداد که محیط زیست زد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خرها هم از دست اینا در این مملکت گل و بلبل اسایش ندارن

      • بدون نام

        بدون نام 12:32حق مطلبو ادا کرد

    • بدون نام

      عمو جان خودت کاری به خرها نداشته باش.
      عموفکرکنم شماها میانه خوبی باحیوانات ندارین
      بزارین.هرجاهستن همانجا باشن.

    • بدون نام

      عمو کاری به خرها نداشته باشین
      فاتحه

    • بدون نام

      بی عرضه ها حوستونو جمع کنید این موجودات کمیاب رو هم از بین نبرید کله پوک های بی لیاقت

      پاسخ ها

      • رضا

        خخخخ

      • بدون نام

        بهترین کامنت کله پوک های بی لیاقت

    • بدون نام

      عکسشونو از تلویزیون پخش کنید در صورت مشاهده فورا با شما تماس بگیرند . فقط: اگه میشه اونا که میخواید انتقال انجام بشه ؛ اگه میشه همون جا که هستند بمونن فعلا همین کره گور داخل عکس که تازه زا هست بزرگ کنید تابعد .
      حیات وحش افریقا داره از شبکه مستند نشون میده از انواع جانوران و نوع رفتارشان ....هرچی ادم ببینه خسته نمیشه .

    • خدا

      این مدیران لایق وبیش فعال ،هرجایی رو دست زدن ترکوندن ،یه خورده مطالعه کنید دستگیراتون میشه

    • علی

      مملکت دست کیاست خدایاااااااااااااا

    • بدون نام

      گور خرها رو هم کندین.فاتحه...

    • بدون نام

      خخخخخخ اینا رو هم میخوان بکشن ازبین ببرن واقعا باید به اینا تبریک گفت این حجم از خرابکاری و داغون کردن به ذهن هیچکی نمیرسه من پیشنهاد میکنم از فکر اینا استفاده کنن حیف فکرشون حروم بشه ولا یعنی تو این کشور جایی هم مونده خراب کنن اینا رو صادر کنن

    • بدون نام

      اگه یه تار مو از سرشون کم بشه کی میخواد جواب بده .ول کنید حیون بی زبون رو

    • بدون نام

      دولت دلار کم آورده داره گوشت گورخر به مردم می فروشه.

    • بدون نام

      رئیس جمهور روحانی هم همینگونه خوب کشور را اداره میکنه.

    • بدون نام

      حداقل به حیوانا رحمی کنید اونا خودیگه به دلار این چیزا ربطی ندار

    • وطن پرست آریایی

      در استان فارس و در حدود جنوب شرقی شیراز منطقه حفاظت شده ی بهرام گور قرار دارد ...همانجایی که پادشاه ساسانی ملقب به بهرام گور در آنجا گور خر شکار میکرده و به همین دلیل نام این منطقه را بهرام گور گذاشته اند که محل زندگی گور خر ایرانی می باشد و همچنین شهر کوچک نیریز که قدمت چند هزار ساله دارد و در زمان هخامنشیان محل ساخت سلاح و به خصوص نیزه بوده است و نام باستانی اش هم نیزه ریز بوده که با تغیر منظم واژه ها به نیریز تغیر کرده است .....اما متاسفانه این مناطق حال روز خوبی ندارند خصوصا منطقه حفاظت شده به بهرام گور چون فقط حدود پانصد راس از نژاد گور خر ایرانی باقی مانده و نسل این گورخر در حال منقرض شدن است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج