۷۹۲۹۲۷
۳۳ نظر
۵۰۱۷
۳۳ نظر
۵۰۱۷
پ

ویلای عجیب کوهی همه را انگشت به دهان کرد

در روزهای گذشته عکس ویلای عجیب کوهی مردم را انگشت به دهان کرد. ویلایی در منطقه شمیرانات و اوشان که به وضوح منطقه را تخریب کرده بود. تحقیقات هم تقریبا کامل بود و هم سازمان حفاظت از محیط‌زیست شمیرانات و هم منابع طبیعی تایید می‌کردند که بخش بزرگی از زمین مورد نظر جزو اراضی ملی است.

روزنامه شهروند نوشت: در روزهای گذشته عکس ویلای عجیب کوهی مردم را انگشت به دهان کرد. ویلایی در منطقه شمیرانات و اوشان که به وضوح منطقه را تخریب کرده بود. تحقیقات هم تقریبا کامل بود و هم سازمان حفاظت از محیط‌زیست شمیرانات و هم منابع طبیعی تایید می‌کردند که بخش بزرگی از زمین مورد نظر جزو اراضی ملی است.

در اصل ٤٥ قانون اساسی هم بدون هیچ ابهامی کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و غیره را جزو منابع ملی کشور اعلام کرده است. آنچه اتفاق افتاده هم نیاز به تفسیر زیادی ندارد. این که کوه تراشیده و صاف شده و به جایش ویلایی باشکوه بنا شده. اما نتیجه همه اینها چیست و توجه عمومی و پیگیری‌ها به کجا خواهد رسید؟

ویلای عجیب کوهی همه را انگشت به دهان کرد

احتمالا هیچ کجا! اطلاعات رسمی این است که منابع طبیعی قبلا هم بابت ساخت این ساختمان و نابود شدن بخشی از محیط‌‌زیست هشدار داده‌اند و شکایت کرده‌اند اما رأی به نفع مالک و سازنده ساختمان صادر شده. حالا هم روی رأی اعتراض کرده‌اند و بعید است به جایی برسند، چون در کمال تعجب صاحب‌ملک برای زمینش سند ششدانگ دارد و مو لای درز فعالیت‌هایش نمی‌رود.

سند را هم ثبت اسناد صادر کرده که خودش مرجع دعاوی حقوقی است.

این قبیل اتفاقات در اطراف ما استثنا نیست. روال است. این سال‌ها مدام با برج‌هایی مواجه بوده‌ایم که با خشک کردن و نابود کردن باغ‌ها و معدود فضاهای سبز شهری عَلَم شده‌اند و سر به آسمان کشیده‌اند. مردم جمع شده‌اند و طومار نوشته‌اند و پیگیری کرده‌اند، اما معمولا مشخص شده کسی که باید با این تخلفات برخورد کند، یعنی شهرداری، خودش مجوز داده. خودش حکم به تخریب داده و خودش با از بین بردن آخرین نفس‌کش‌های شهر موافقت کرده. در چنین شرایطی مردم باید به کجا شکایت کنند؟ وقتی برگه‌های حقوق نجومی منتشر می‌شود و مثلا مشخص می‌شود عضو هیات‌مدیره یک بانک یا یک شرکت صنعتی صدها میلیون دریافتی دارد، در حالی که بانک مربوطه ورشکسته است و شرکت مزبور میلیاردها تومان بدهی انباشته دارد، به چه کسی می‌توان معترض شد؟

زمانی که می‌گویند همه این حقوق و پرداخت‌ها با تایید مدیران است و همه آنها که باید بدانند می‌دانند. یا شاید بد نباشد از ژن‌های خوب مثال بزنیم. بعد از همه انتقادات و فشارهای افکار عمومی، وقتی می‌بینیم یکی دیگر از آقازاده‌ها بدون هیچ سابقه و تجربه‌ای حکم سنگین می‌گیرد چه حالی پیدا می‌کنید؟ فکر می‌کنید به کجا باید پناه برد؟

واقعیت این است که اینجور وقت‌ها رکن چهارم دموکراسی هم پاسخگو نیست. مطبوعات و رسانه‌ها خیلی که تلاش کنند و کارایی داشته باشند، نقش‌شان این است که دست روی تخلفات و مفاسد بگذارند و نگفته‌ها را به عرصه عمومی بکشانند. بقیه‌اش با نهادهای نظارتی و محاکم است که پیگیری و برخورد کنند.

اما وقتی که ویلای شمیرانات رسانه‌ای می‌شود و بعد با این جواب مواجه می‌شویم که سند دارد! چه حرف بیشتری می‌شود زد؟ وقتی فهرست ریخت‌و‌پاش‌ها از بودجه‌های عمومی منتشر می‌شود اما معارضی ندارد و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه ناراضی نیستند، چه کار بیشتری می‌شود کرد؟

بعضی وقت‌ها به جایی می‌رسیم که بگوییم در این شرایط اصلاح و برخورد با فساد نشدنی است، اما دوستان همچنان اصرار دارند بگویند که جای ناامیدی نیست و برای هر مشکل راه‌حلی قانونی وجود دارد.

امیدواریم این راه‌حل‌های قانونی بالاخره جایی مسیر را باز کنند. امیدواریم مقابله با فساد و تخلفات چنان شفاف و پرحجم باشد که مردم اطمینان پیدا کنند شرایط بهبود خواهد یافت. امیدواریم تلاش رسانه‌ها مدام به بن‌بست منتهی نشود و سرانجام از جایی این گره تودرتو باز شدن را آغاز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک

      چیزی نیست حتما یک آقازاد ساخته....یک تبلیغ بوداز ایران رادیاتور...میگفت پشتم گرمه همه چی خوبه همه چی عالی آخه واسه اینه پشتم گرمه....

      پاسخ ها

      • متحریک

        ,چقدر جالب ، این همون کشوره که خاتمی می‌گفت نجات پیدا کرد!

      • بدون نام

        چطور اون چهار طبقه پایینی سمت چپ تصویر را نمیبینید فقط این که نماش شکل قصر توی منابع طبیعیه.
        فقط نماش قشنگه که اینهمه جلب توجه کرده

    • بدون نام

      چرا خودتون و گول میزنید و دارید به نوعی وانمود میکنید که طرف چون سند داره پس مالک قطعی حساب میشه و زمین بخشی از اراضی ملیه طبق کدوم قانون واسش سند دوزاری کم ارزش تر از خودشون براش صادر کردن مگه تو قانون ما فروش مال غیر تعریف نشدا؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه کارز باید کرد آیا میشود از خودشان به خودشان شکایت برد

      • همراه

        بازم ملت رو گذاشتن سرکار ، این ویلارو اگر رسانه های اونور آب نشون نمیدادن هیچکس ازش خبردارم نمیشد حالا هم یه خورده شلوغ میکنن و تموم میشه میره لای دست خاوری

    • بدون نام

      ببرن دادگاه چهار تا چک بهش بزنن اعتراف میکنه به کی چقدر رشوه داده که این تخلف سنگین صورت گرفته و کاملا واضحه منابع طبیعی تخریب شده اما کسی که این تخلف رو انجام داده خیلی باید گردن کلفت باشه پس هیچ کارش نمیکنن...

      پاسخ ها

      • ایرانی

        دقیقا... چه راحت کشور رو قورت دادن... دیر نیست و دور نیست غضب خدایی که جای حق نشسته... خیلی‌ها کارتن خواب و تو سطل زباله دنبال گندیده میوه و بعد این حجم غارت و رانت و پوزخند به مردم ....!!!

    • وروجک

      برترینها به تازگی نظرات من را اصلانمیذاری...حواسم بهت هست.....اگراینجوری پیش بری مجبورم ازبرترینها بروم توبدترینها رغیبتون....پس نظرات من رابزار....

    • بدون نام

      انگشت به دهن نشند دنبالش را که بگیری میخوره به یک مسوول.

      پاسخ ها

      • همراه

        والله

    • عسکر مرادی

      پیش ساخته که نبود همه ی مسولین مربوطه اطلاع داشتن ساختنش حداقل چندماه طول کشید تا الان کجا بودن خواب تشریف داشتن الان بیدار شدن

    • احمد

      مگه چه اشکالی داره زیبایی مشکل است بروید کشورهای دیگر ببینید

    • جواد

      مال بدبخت بیچاره که نیست همش از پول دزدی آقازادهاس اکه راس میگی اسم مالکشم بگو

    • سعید

      امان از پولداری

    • بدون نام

      خداييش عجب عمارتي هم زده افرين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با پول خون وفرزندانمان هیچ تشویقی ندارد بی معرفتی این ها خسته مان کرده

      • بدون نام

        دارندگی و برازندگی

      • بدون نام

        مشگل توی شهرداری منطقه اس بایستی مسوعل شهرداری منطقه پاسخ بده که چطوری مجوز داده از دل منابع ملی

    • بدون نام

      بی قانونی وضع مملکت رو به اینجا کشونده

      پاسخ ها

      • شرق

        بازم بهتره که به خارج نرفته تو ایرانه

    • بدون نام

      برسی شود حتماً مال یکی از مسافر کش های اسنپ است... وگرنه کسای دیگه توان ساخت و ساز چنین خونه ای رو ندارن

    • بدون نام

      قلعه تاریخیه جز میراث فرهنگی شده

    • علی

      صرف وجود سند ششدانگ دلیل بر ساخت ساختمان نمی شود . شما ممکنه سند داشته باشید ولی با کاربری دیگه .
      مگه باغ و باغچه سند ششدانگ ندارد . ؟!

    • م.م

      آقایی که مسئول تعاونی مسکن مهرمنطقه ۴ اموزش وپرورش تهران بود ودفترش هم نزدیک دانشگاه علم وصنعته تقریبا ۶ سال پیش قطعه زمینی رودراطراف بومهن به قول خودش خریداری کردو۲۰۰ فرهنگی ساده لوح بین ۳۰ تا۴۰ میلیون پول به این آقا پرداخت کردن قراربود۶ ماهه تحویل بدن ندادن الان ۶سال ازاین قضیه گذشته میگن این زمین اراضی ملی ست وقابل واگذاری نیست جالبه پول فرهنگیان هم برنمیگردونن ومیلیاردهاپول تواین چندسال کاسبی کردن وحاضرنیستن اصل پول روبرگردونن ایناروگفتم که بدونیدتومملکت مااگه قشرضعیف ومتوسط این مملکت باشی دستت به هیچ جابندنیست این کسانی هم که کوه روکندن وویلا ساختن پشتشون به اون بالاییهاگرمه هیچ اتفاقی هم نمیفته

    • بدون نام

      وقتی سندداره یعنی هم ازمنابع طبیعی استعلام کرده هم ازخیلی جاهای دیگه مث محیط زیست

    • بدون نام

      فساد و دیگر هیچ

    • بدون نام

      قانون رو فقط تو سر مردم عوام میکوبن والله خودشون اصلا قانون رو حساب نمیکننن چند حرف داره

    • مدافع حقوق فقرا

      چرا از فاش کردن اسم مالکش امتناع می ورزید؟؟؟
      شکموم داره بیشتر میشه!!!

    • عریش

      عجب حرفهایی چقدر بعضی ها دید ونظرشان کم است . بعضی ها جوری از منابع طبیعی حرف می زنند که انگار نباید هیچکس کاری بکند .خب طرف کار خوبی کرده .اینجا دیگه درخت وجنگل نبوده یک عده فقط خوش دارند حرف الکی بزنند .اون وقت میگن چرا آقا رفته خارج .بابا بزارین بسازن آباد کنن

    • بدون نام

      برای علی داییه عزیزان اوشان گوگ دره ..

    • مندل

      دنیا تا بوده همین جورا بوده .

    • شهاب سنگ کجایی بیا

      خرخودتون هستین وقتی با چنین چیزی درست مکنند همه دیدن حتما یکی پولش ندادن لو شون داده یه بچه ببینه میفهمه خر خودتون هستین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج