adexo3
۷۹۶۰۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ستاره های دانشجويان باز می‌گردد؟

محدوديت دولت در گشايش فضاي سياسي كشور از محورهاي پنهان و البته مهم سخنان روحاني در گزارش صد روزه بود كه در حين گزارش صد روزه، روحاني چند بار مستقيم و غيرمستقيم و خيلي مختصر به آن اشاره كرد.

روزنامه اعتماد: محدوديت دولت در گشايش فضاي سياسي كشور از محورهاي پنهان و البته مهم سخنان روحاني در گزارش صد روزه بود كه در حين گزارش صد روزه، روحاني چند بار مستقيم و غيرمستقيم و خيلي مختصر به آن اشاره كرد.

يكي از مصاديق گشايش فضاي سياسي و امنيتي در جامعه به عرصه دانشگاهي و دانشجويان كشور مربوط مي‌شود كه در چند سال گذشته با فراز و نشيب‌هايي رو به رو بود و همواره يكي از مهم‌ترين نطق‌هاي انتقادي مسوولان كشور در تريبون‌هاي عمومي به ويژه در برهه انتخابات بود كه با واكنش‌هاي مختلف مسوولان و مردمي روبه‌رو مي‌شد.

هفته گذشته، زهره طبيب‌زاده، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام كرده بود كه، رضا فرجي دانا، وزير علوم سه‌شنبه ۱۱ آذرماه براي پاسخ به سوال نمايندگان بار ديگر به مجلس مي‌آيد و در اين جلسه قرار است وزير علوم در رابطه با چگونگي بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها به نمايندگان توضيح دهد؛ گفته‌يي كه باعث شد تا يكبار ديگر مساله دانشجويان ستاره‌دار كه در سال ۸۸ به اوج خود رسيده بود در سال جاري مورد توجه قرار بگيرد.

پيش از اين جعفر توفيقي، سرپرست موفق وزارت علوم به تعدادي از دانشجويان ستاره‌دار اجازه ادامه تحصيل داده بود تا در كنار تغيير و تحولات صورت داده در وزارت علوم زمينه را براي محبوبيت خود در اين وزارتخانه افزايش دهد هرچند كه اين محبوبيت در خارج از دانشگاه به ويژه بين اصولگرايان تاثيرگذار نبود و مورد انتقاد شديد برخي از جناح‌هاي اصولگرايي قرار گرفت. اما، كميسيون آموزش، نظري متفاوت نسبت به تغييرات صورت گرفته در وزارت علوم دارد، نظري كه به نظر مي‌رسد به مواضع اصولگرايان نزديك است. اين كميسيون كه در هفته‌هاي گذشته طرح سوال ملي از رضا فرجي‌دانا، وزير علوم را كليد زده بود، اين هفته بررسي وضعيت دانشجويان ستاره‌دار را در دستور كار خود قرار داده است.

منع تحصيل دانشجويان ستاره‌دار نقض‌كننده حقوق بشر نيست

عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات در گفت‌وگو با «اعتماد» از درخواست كميسيون براي استعلام از دانشجويان ستاره‌دار خبر داده و مي‌گويد: هنوز معلوم نيست كه محروميت دانشجويان ستاره‌دار در سال‌هاي اخير درست بوده يا نبوده كه بتوانيم رفتار درستي با آنان داشته باشيم. او همچنين به بازگشت تعدادي از دانشجويان ستاره‌دار در زمان توفيقي اشاره مي‌كند و اعلام مي‌كند: معلوم نيست كه اين دانشجويان بخشيده شده مستحق ادامه تحصيل هستند و اينكه آقاي توفيقي بر چه اساسي تصميم به چنين كاري گرفته است.

فياضي در پاسخ به اين سوال كه واكنش كميسيون آموزش در صورت منفي بودن استعلام وزارت اطلاعات چه خواهد بود، تاكيد مي‌كند: دانشجويي كه نبايد به دانشگاه برگردد نمي‌تواند ادامه تحصيل بدهد و اگر اكنون در حال تحصيل هست مطمئن باشيد كه ما جلوي ادامه تحصيل او را خواهيم گرفت. سخنگوي كميسيون آموزش در ادامه گفته‌هاي خود اين را نيز اضافه مي‌كند كه وقتي قانون اجازه ادامه تحصيل به كسي را ندهد چطور بايد ادامه تحصيل بدهد ولي اگر استعلام‌ها مثبت باشد مانعي براي تحصيل اين دانشجويان وجود ندارد.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا منع دوباره دانشجويان ستاره‌دار از تحصيل باعث تشنج فضاي سياسي دانشگاه نمي‌شود؟ اعلام مي‌كند: معلوم نمي‌شود كه چه اتفاقي رخ مي‌دهد ولي ممكن هم هست كه مساله‌يي پيش نيايد و اميدواريم كه تمام استعلام‌ها مثبت باشد ولي ما به صورت جدي پايبند قانون هستيم. به گفته او، منع تحصيل عده‌يي از دانشجويان كه در مسائل سياسي به ويژه سال ۸۸ نقش داشته‌اند نقض‌كننده حقوق شهروندي و همچنين حقوق بشر كه غرب از آن براي تبليغات عليه نظام جمهوري اسلامي استفاده مي‌كند نيست.

وي در عين حال ادامه مي‌دهد: البته ادامه تحصيل يكي از مواد و مباني حقوق شهروندي محسوب مي‌شود ولي نمي‌توان در اين مورد نيز چنين ادعايي داشت. فياضي با تاكيد بر اينكه تا اعلام نهايي نظر وزارت اطلاعات درباره دانشجويان ستاره‌دار نمي‌توان نظر قطعي درباره وضعيت دانشجويان ستاره‌دار داشت، مي‌گويد: در جلسه‌يي كه با وزير اطلاعات درباره انتصابات وزارت علوم داشتيم بحث دانشجويان ستاره‌دار به ويژه آناني كه به تحصيل بازگشته‌اند، شد و قرار شد كه آقاي علوي اطلاعات دقيقي در اين زمينه به كميسيون ارائه كند.

مخالفت با دانشجويان ستاره‌دار همان مخالفت با توفيقي است

قاسم احمدي لاشكي، ديگر عضو كميسيون آموزش در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: بر اساس مستنداتي كه به كميسيون ارائه شده است ۱۲۶ يا ۱۲۹ دانشجوي ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگشته‌اند كه كميسيون به صورت جدي به دنبال استعلام از سابقه سياسي اين دانشجويان است كه اگر مشكل‌شان «امنيتي حاد» نباشد مي‌توانند به تحصيل ادامه بدهند ولي اگر مشكلشان جدي باشد ممكن است كه وزارت اطلاعات درخواست يا نظري در اين زمينه براي اين افراد به كميسيون بدهد لذا ادامه يا عدم ادامه تحصيل دانشجويان ستاره‌دار به خود وزارتخانه مربوط مي‌شود كه البته امنيت كشور براي اعضاي كميسيون نيز اهميت ويژه‌يي دارد.

به گفته او، تعداد كمي از دانشجويان ستاره‌دار مشكل «امنيتي حاد» دارند و حدود يا نهايتا سه نفر هستند. احمدي لاشكي در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي‌رسد پافشاري كميسيون بر منع تحصيلي دانشجويان ستاره‌دار به مراتب بيشتر از وزارت اطلاعات است، اعلام مي‌كند: خب طبيعي است كه چنين چيزي وجود داشته باشد. تغييرات زودهنگام در فضاي دانشگاهي كه در دوره سرپرستي آقاي توفيقي انجام گرفت باعث شد تا كدورت‌هايي كه بين توفيقي و نمايندگان ايجاد شود كه همين اختلاف در اين پرونده نقش مهمي ايفا كرد. اين عضو كميسيون آموزش با بيان اينكه بايد علت ستاره‌دار شدن دانشجويان در سال‌هاي اخير بازبيني شود، مي‌گويد: اگر حقي از دانشجويان پايمال شده باشد، مسوولان و نهادهايي كه موجبات آن را فراهم كرده‌اند بايد پاسخگو باشند و اگر چنين محروميتي بحق انجام گرفته بهتر است كه منع تحصيلي آنان خيلي جدي و محكم ادامه پيدا كند.

ادامه تحصيل دانشجويان مساله‌دار تشنج مي‌آفريند

همچنين قاسم جعفري، ديگر عضو اين كميسيون در گفت‌وگو با «اعتماد» به جمعيت چند ميليوني دانشجويان كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: چه كسي مي‌تواند ادعا كند كه بين اين جمعيت ميليوني هيچ مساله‌داري وجود ندارد كه اگر چنين ادعايي را بكند مشخص مي‌شود كه در اين عالم نيست و درگير افكار خودش است. به گفته او، مسائل امنيتي و سياسي يكي از مواردي محسوب مي‌شود كه ممكن است دانشجويان در آن مساله ايجاد كنند و از صلاحيت ادامه تحصيل محروم شوند. رفع اين محروميت بدون توجه به اعلام نظر دادگاه پس از رسيدگي به پرونده مي‌تواند باعث تشنج در فضاي دانشگاهي بشود از اين جهت كه ديگر دانشجويان مي‌گويند كه به دانشجويان سياسي كاري ندارد پس ما نيز مي‌توانيم فضاي دانشگاه را ملتهب و متشنج كنيم. او با اشاره به بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها در دولت يازدهم، مي‌گويد: اتفاق خاصي پيش نيامده و فقط يك تبليغات دولتي صورت گرفته است چون بيش از اين نيز بازگشت دانشجويان سياسي را شاهد بوديم.

دانشجوي ستاره‌دار اصلا وجود ندارد

محمد مهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش، نظري متفاوت با ساير اعضاي اين كميسيون دارد. او در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه ما اصلا دانشجوي ستاره‌دار نداريم، مي‌گويد: اين يك واژه انحرافي است كه عده‌يي از سياسيون متاسفانه آن را باب كرده‌اند كه مربوط به دوران وزارت آقاي معين و «دوم خردادي‌ها» مي‌شود و هنوز نيز عده‌يي از دولتي‌ها به غلط آن را بيان مي‌كنند و بازيچه‌يي براي جدال‌هاي سياسي جناح‌ها شده است. به گفته او، ۱۲۹ دانشجو رد صلاحيت براي ورود به مقاطع بالاتر تحصيلي شده‌اند و حتي قبول نشده و اصلا دانشجو نبوده‌اند. او در پاسخ به اين سوال كه چرا كميسيون آموزش از وزارت اطلاعات براي اين دانشجويان استعلام مي‌خواهد، گفت: اصلا چنين چيزي نيست ما فقط مي‌گوييم كه نحوه بازگشت اين دانشجويان نوعي كارش سياسي و تبليغاتي بوده است.

منع تحصيل دانشجويان ستاره‌دار خيانت است

همچنين علي مطهري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در همين رابطه به «اعتماد» مي‌گويد: به نظر من ادامه تحصيل يا منع ادامه تحصيل دانشجويان ستاره‌دار را بايد به وزارت علوم محول كرد و مجلس نبايد در امور اجرايي دخالت كند و وزير علوم نيز نبايد در برابر اين فشارها تسليم بشود. به گفته او، وزير علوم موظف است در مساله انتصاب‌هاي وزارتخانه و همچنين ادامه تحصيل دانشجويان ستاره‌دار از تصميمات خود دفاع كند و عقب‌نشيني نكند چون اين عقب‌نشيني به معناي خيانت به حقوق مردم است.

او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا بايد كميسيون مواضع به مراتب تندتري از وزارت اطلاعات در قبال دانشجويان ستاره‌دار داشته باشد، اعلام مي‌كند: كميسيون نمي‌تواند امر و نهي كند يا اينكه تعيين و تكليفي براي وزارت علوم كند و تنها موظف است كه نتايج تحقيقات و بررسي خود را در اختيار وزارت علوم بگذارد و اجازه دهد كه وزارتخانه تصميم نهايي را اتخاذ كند. او در پايان مي‌گويد: ما بايد حد و مرز خود را بدانيم و رعايت كنيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج