۷۹۷۳۲۶
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

یک یوزپلنگ در جاجرم بر اثر تصادف تلف شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برخورد یک دستگاه خودرو با یک قلاده یوزپلنگ ماده در شهرستان جاجرم، منجر به مرگ این جانور کمیاب و با ارزش شد.

خبرگزاری ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برخورد یک دستگاه خودرو با یک قلاده یوزپلنگ ماده در شهرستان جاجرم، منجر به مرگ این جانور کمیاب و با ارزش شد.

سیداصغر مطهری پنجشنبه شب در گفت و گویی اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۸ امروز گزارش داده شد که بلافاصله نیروهای یگان محیط زیست جاجرم در محل حضور یافتند.

وی با بیان اینکه این حادثه در کیلومتر ۲۰ جاده سنخواست - جاجرم روی داد، افزود: یوزپلنگ حادثه دیده، علی رغم شدت برخورد، هنوز زنده بود اما در راه انتقال به بجنورد برای درمان، تلف شد.

یک یوزپلنگ در جاجرم بر اثر تصادف تلف شد

مطهری با بیان اینکه مرگ این یوز جوان مولد برای محیط زیست اسف انگیز است، افزود: یوز مادر از ناحیه ستون فقرات به شدت دچار آسیب شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مرگ گونه مولد یوز، ضربه ای جبران ناپذیر به تنوع زیستی کشور و احیای این گونه ارزشمند به شمار می رود.

وی با بیان اینکه لاشه این ماده یوز به تهران منتقل می شود، اظهار داشت: تخمک های رحم این ماده یوز برای استفاده در طرح تکثیر یوز قابل استفاده است.

مطهری با بیان اینکه وقوع تصادف، یکی از چالش ها و دغدغه های محیط زیست برای حفظ یوزها است، گفت: وقوع این حادثه در حالی است که تابلوهای هشدار دهنده برای آگاه سازی رانندگان عبوری، در نزدیکی محل حادثه نصب شده بود.

وی گفت: از راهداری و حمل و نقل جاده ای استان انتظار می رود نسبت به ایجاد سرعتکاه در این مسیر اقدام کند تا ایمنی یوزها و دیگر گونه های جانوری منطقه حفظ شود.

مطهری در باره برخورد با راننده متخلف گفت: میزان سهم تخلف راننده، باید توسط قاضی تعیین شود اما محیط زیست در این پرونده مدعی است و پیگیری های لازم برای دریافت خسارت، در صورت متخلف شناخته شدن راننده، انجام می شود.

میاندشت جاجرم بیشترین یوز در واحد سطح را در کشور دارد و توله یوزهای این ناحیه برای افزایش قلمرو خود معمولا به منطقه خارتوران در استان سمنان می روند.

وقوع تصادف یکی از مهم ترین خطراتی است که حیات گونه کمیاب و در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی را تهدید می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا مر‌دم به نون شبشون محتاجن
      شما چسبیدین به این یوز؟
      به خودتون بیاین. این راننده که از عمد نزده
      به خودتون بیاین. یه خرده خجالت بکشین

    • وروجک@@

      بازدن تابلو که نمیشه ازجون یوزپلنگ محافظت کرد@@-باید داخل پارک یا محوطه حصارکشیده باشند...@@@@

    • بدون نام

      چرا جاده رو فنس کشی نمیکنین چرا هدایتشون نمیکنین به منطقه حفاظت شده!؟

    • بدون نام

      چرا جاده رو فنس کشی نمیکنین چرا هدایتشون نمیکنین به منطقه حفاظت شده!؟

    • بدون نام

      خاک بر مسئولان کشور خاک بر سرشون

    • یوزر

      ای وااای، واقعاً اسف باره...هم از دست دادن یک‌قلاده یوز مخصوصاً اینکه ماده هم بوده، و اسف بارتر، بی تفاوتی مسولین هر دو سازمان محیط زیست و راهداری هستش.
      من بارها اون جاده رو طی مسیر کردم و ندیدم راننده ای با سرعتی که برای حیات وحش مطمئن باشه رانندگی بکنه. به جرات میگم بالای ۱۰۰ کیلومتر همه در رفت و آمد هستن. وقتی فرهنگ‌سازی وجود نداشته باشه و مردم دلسوزانه رفتار نکنن، بهترین شیوه، روشهای بازدارنده هستش. مثلاً استفاده از دوربینهای ثبت میانگین ، موانع سرعت گیر، تابلوهای بزرگ هشدار دهنده و امثال اینها...اما کوووو وجدانی بیدار و دستانی دلسوز که صرف به دریافت حقوق ماهیانه نره سازمان.!!!قلبم از این حادثه به درد اومد.

    • بدون نام

      باعث تاسفه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج