۷۹۷۶۲۵
۲۸ نظر
۵۰۰۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
پ

سناریو‌های جدید برای قیمت‌گذاری خودرو

حداکثر تا دو روز دیگر وضعیت قیمت خودروهای داخلی مشخص می‌شود. طبق سناریوهای جدیدی که وزارت صنعت برای ۴ گروه متقاضی خودرو تهیه کرده است خودروسازان می‌توانند روند فروش خود را بر اساس آن تغییر دهند، هر چند که رویه جدید هم مطابق با خواسته خودروسازان نیست و آنها معتقدند تنها راه برای برون رفت از مشکلات بازار خودرو، آزادسازی قیمت‌ها است.

روزنامه ایران: حداکثر تا دو روز دیگر وضعیت قیمت خودروهای داخلی مشخص می‌شود. طبق سناریوهای جدیدی که وزارت صنعت برای ۴ گروه متقاضی خودرو تهیه کرده است خودروسازان می‌توانند روند فروش خود را بر اساس آن تغییر دهند، هر چند که رویه جدید هم مطابق با خواسته خودروسازان نیست و آنها معتقدند تنها راه برای برون رفت از مشکلات بازار خودرو، آزادسازی قیمت‌ها است.

اما دولت به‌خاطر جلوگیری از گسترش نارضایتی‌های مردم حاضر نیست ریسک آزادسازی قیمت‌ها را قبول کند. طبق طبقه‌بندی صورت گرفته برای ۴ گروه فرآیند قیمت‌گذاری متفاوت خواهد بود و بعد از گذر از این مرحله قیمت خودروها روالی می‌گیرد که اکنون برای کسانی که خودرو ندارند، تصویب شده است.

البته سناریوهای قیمت‌گذاری روز شنبه نهایی خواهد شد و این اطلاعات تا روز چهارشنبه هفته گذشته است. بر این اساس اولین گروه قیمت‌گذاری مربوط به افرادی است که خودرو خریداری نکردند و از بعد از بخشنامه وزارت صنعت، می‌خواهند خودروی جدید خریداری کنند. گروه دوم؛ مربوط به کسانی است که به‌صورت ثبت‌نامی خودرو خریداری کرده‌اند و هنوز تحویل نگرفته‌اند. گروه سوم؛ با قیمت قطعی خرید انجام دادند و هنوز زمان تحویل خودرویشان نرسیده است. گروه چهارم؛ با قیمت غیر قطعی ثبت‌نام انجام شده و هنوز خودرو به مشتری تحویل داده نشده است.

یک منبع مطلع در این باره گفت: قیمتی که برای خودروهای داخلی مشخص خواهد شد، قیمت بینابینی بازار و قیمت‌های فعلی است. کارشناسان و خودروسازان بر این امر اتفاق نظر داشتند که قیمت خودرو بایستی آزاد شود و تعیین‌کننده قیمت، عرضه و تقاضا باشد. اما در وزارت صنعت عنوان شد به خاطر نارضایتی مردم، تحریم و شرایط نامساعد کشور آزادسازی قیمت منجر به کنترل قیمت‌ها نخواهد شد و شاید قیمت‌ها جهش پیدا کند. وی افزود: برای جلوگیری از احتمال‌های یاد شده برای ۴گروه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد.

البته در بسته‌ای که بزودی اعلام خواهد شد برای سایر بخش‌ها و روندی که خودروسازان باید دنبال کنند، موضوعات متنوعی آمده است. این منبع مطلع خاطرنشان کرد: از موضوعاتی که خودروسازان ملزم به اجرای آن خواهند بود، افزایش تیراژ تولید و رشد بهره‌وری است. قرار نیست تمام خلأ مالی خودروسازان با افزایش قیمت و فشار بر مردم جبران شود. خودروسازان هم باید روش و شیوه تولید خود چه به جهت همکاری با قطعه‌سازان و خرید قطعه تغییر دهند.

این منبع مطلع که خواست نامش عنوان نشود، تصریح کرد: قطعاً با فرآیند و قیمت فعلی خودروها امکان تولید خودرو نبود بدین جهت بایستی بازنگری در قیمت‌ها صورت می‌گرفت. اجرای قانون شورای اقتصادی که در سال ۷۶ تصویب شد و توانست بازار خودرو را کنترل کند، قابلیت اجرا داشت اما اعضای کارگروه مشخص شده برای ساماندهی وضعیت خودرو با آن مخالفت کردند و وزیر صمت هم با آزادسازی قیمت‌ها مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه در طرح جدید نرخ واقعی تورم با کمک سازمان حمایت و حتی شورای رقابت تعیین شده است، گفت: خودروسازان اکنون از ارز نیما استفاده می‌کنند اما همین نرخ هم نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است. از این‌رو بازنگری در قیمت‌ها ضروری بود و حتی بایستی زودتر کلید می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته خودروسازان هیچ مشکلی نداشتند و فرآیند تولید و تقاضا هم طبیعی بود اما همان زمان هم قیمت خودروها واقعی نبود و خودروسازان در برخی از خودروها با زیان روبه‌رو شده بودند. یکی از اشتباهات دولت این بود که از سال گذشته به سمت اصلاح قیمت خودرو حرکت نکرد. اگر آن اتفاق افتاده بود، اکنون صنعت خودرو با چالش جدی مواجه نمی‌شد. لذا در شرایط فعلی نمی‌توان خودروساز را مقصر گرانی‌های بازار دانست.

این منبع مطلع اظهار داشت: اکنون که سایپا ۵ دستگاه پراید می‌فروشد در حقیقت پول ۳.۵ دستگاه را می‌گیرد و مابقی برای این مجموعه ضرر و زیان است. در فرمول جدید قرار شده قیمتی در نظر گرفته شود که بین قیمت بازار (کف قیمت بازار) و فعلی کارخانه است. این قیمت مطلوب خودروسازان نیست اما می‌تواند مانع از تعطیلی خودروساز و قطعه‌ساز شود. وی گفت: اکنون قیمت پراید در کارخانه ۲۳ میلیون تومان است اما کف بازار که به‌صورت واقعی معامله می‌شود ۳۵ میلیون تومان است لذا قیمت ۳۸ میلیون تومانی که عنوان می‌شود در بازار خرید و فروش نمی‌شود. لذا در کارگروه قیمت بین ۲۳ تا ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که بزودی اعلام خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا بخدا ما هم دوست نداریم خودروی داخلی سوار شیم فقط مجبوریم مجبور.....‌

    • بدون نام

      خدا لعنت تان کند که همش به دنبال گرانی و اذیت کردن مردم بیچاره هستید ، باعث و بانی گرانی و هرج و مرج خودتان هستید و هر روز قانون جدید و من درآوردی می گذارید .

    • بی نام

      با همین قیمت الانم هم کسی نمی خره ، همشون ورشکت می شن بهتره ماشین خارجی فقط باشه

    • شهروند

      سلام. کاملآ مشخصه که خودرو سازان قیمت بازار را کنترل میکنند و خودشان قیمت بازار را بالا نگه داشته اند تا از این طریق قیمت کارخانه را افزایش بدن . اگربهای واقعی ساخت هر خودرو را یک شخص بیطرف محاسبه کند مشخص میشه خودرو سازان دروغ میگن و با همین قیمت سود کلانی دارند . در ضمن با وجود قیمت بسیار بالای قطعات یدکی در بازار قیمت کل قطعات با محاسبه 35 درصد بهای تمام شده بعنوان دستمزد قیمت ساخت یک دستگاه پراید 13 میلیون و چهارصدوشصت هزار تومان میشه . که قبل از گرانی 7میلیون ششصدو نود هشت هزارتومان میشد .

      پاسخ ها

      • ali

        دمت گرم مثل اینکه تو هم تو مالی سایپا هستی

    • بدون نام

      قیمت همین پراید که از ایران میره عراق پنج میلیون هم نیست پس بهتر بریم از عراق بخریم بیرایم ایران.

    • دروغ محض

      اخه چرا مردم خر فرض میکنید ؟؟ 5 دستگاه پراید پول 3/5 میگیره !!! مگ چ اپشنی داره ؟؟؟ 4تا لاک و.پلاستیک و حلب دیگ !!!
      بر ذات دروغگو لعنت ، هزارتا کلیپ اومده بیرون قیمت پراید به عربا نصف ایران میفروشید ، بعد اینجا اینطوری ؟ خاک بر سر صنعت این مملکت که افتاده دست مافیا ، جمع کنین اقا عرضه چرخوندن ندارید جمع کنید بزارید مردم 4 تا خودرو لوکس اروپایی سوار بشن بجای گاری ساختن ....

    • سجاد

      قبول قیمت خودرو رو آزاد کنید ولی قبلش اجازه بدید سه چهار تا برند دیگه وارد کشور بشن. اینجوری ایران خودرو و سایپا باهم تبانی میکنن جیب مردمو خالی کنن با پراید و 206 بیست سال پیش

    • بدون نام

      ختم روزگار کلاهبردارید برای ملتی که از خود شماست اینقدر توپ تو زمین دشمن دشمن نندازید بابا اونا حداقل توروت میگند دشمنتیم پدر مارو شماها که ازابن مرزبوم هستین درآوردین

    • دلالها به بهشت میروند ....

      این مملکتو دلالها دارن میخورن .... خب غلط میکنید که اختلاف کارخانه تا بازار انقد زیاده ، عرضه مدیریت ندارید دیگ !

    • بدون نام

      خدا لعنتتان کند انشالله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشا ا.... نخرید

    • وحید

      انشاله صنعت بدرد نخور و بیسواد خودرو با سر زمین بخورد

    • لعنت به همه

      لعنت به همه مسئولان، به همه همه شون،که آزار دهنده شدن،باید گم بشید دیگه،،،

    • مهدی اقلید

      اخه یکی بگه چجور پراید الان 23ت درمیاد والا اگه مثل هندونه کیلویی حساب کنن اینقدر نمیشه،وچجوره که خودرو سازا همش دارن ضرر میدن ما راصی بضرراونا نیستیم درشو ببندن

    • مهدی اقلید

      اخه یکی بگه چجور پراید الان 23ت درمیاد والا اگه مثل هندونه کیلویی حساب کنن اینقدر نمیشه،وچجوره که خودرو سازا همش دارن ضرر میدن ما راصی بضرراونا نیستیم درشو ببندن

    • بدون نام

      مثل عراق و افغانستان اگر حق گردن کلفتی (گمرکی) نباشه و قیمت خودرو خارجی به نرخ همسایگان و مناطق آزاد عرضه بشه اونوقت باید یه پولی به مردم بدهید تا انباری شما را خالی کنند.

    • رضايي

      اخه مردک بيسواد کدوم بازار بازاري که خودروساز خودرو نميده بيرون و گران ميشه بعد تو اون رو قيمت کف بازار حساب ميکني اين بازار که اينجوري دست اونا هست هر وقب بخوان خودرو نميدن کف قيمت مياد بالا که يه مشت بي سواد شدن مسول اداره صنعت کشور همينه وضع ما بيسواد قيمتش رو به روز ميکني کيفيت مدل و اپشن ايمني هم به روز کن ديگه

    • احمد لطفی

      به نظرم همین خبرنگاران هم پول میگیرند برای التهاب بازار همچنین مطالبی و بنویسند همش هم از زبان خورزوخان واقعا جای تاسف داره

    • بدون نام

      سلطان خودرو و سلطان مسکن هم بگیرید مجازاتش کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین برشما گل گفتی

    • محمدنژاد

      به شرط آزادسازی واردات خودرو بدون حد و شرط خواسته خودروسازان برای آزادی قیمت خودرو را بپذیرید تا معلوم شه ماشینهای آنها چقدر ارزش داره

    • بدون نام

      اگر وارادت خودرو ازاد میشد وهرکسی نه انحصار طلبان میتونستند خودرو وارد کنند هرکسی برای خودش.انوقت می‌دیدیم ایا خوردسازان بازهم اینطوری مردم را سر کیسه میکردند

    • هموطن

      هموطن عزیز ،گفتن و نگفتن( قیمت بالای خودرو )فرقی برای آقایان نمی کنه. آقایون سواره ، ما پیاده . سواره خبر از پیاده نداره .

    • بدون نام

      مرده شور همتون رو ببره انشااله

    • بدون نام

      ای مردم جهان سومی از قدیم گفتن خلایق هر چه لایق پراید رو هم برای شما جماعت زیادی می بینن

    • بدون نام

      لطف کم دروغ بگید خدارو خوش نمیادتا کی ظلم

    • محمد علی

      لطفا کم دروغ بگید خدارو خوش نمیاد تا کی ظلم میکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج