adexo3
۸۰۱۴۱
۱۹ نظر
۵۰۰۵
۱۹ نظر
۵۰۰۵
پ

حکم اعدام محیط بان دنا قطعی شد

در حالی که شواهد و قرائن حاکی از آن بود که «غلامحسین خالدی»، از محیط بانان دنا که متهم به قتل یکی از شکارچیان بوده، در دادگاه تبرئه خواهد شد، روز یکشنبه و بر اساس حکم قاضی، اعدام خالدی قطعی شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی: در حالی که شواهد و قرائن حاکی از آن بود که «غلامحسین خالدی»، از محیط بانان دنا که متهم به قتل یکی از شکارچیان بوده، در دادگاه تبرئه خواهد شد، روز یکشنبه و بر اساس حکم قاضی، اعدام خالدی قطعی شد.

«اسماعیل کهرم»، کارشناس محیط زیست و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر گفت: «این خبر و این حکم برخلاف تصور ما بود زیرا در پرونده ای که تنظیم شده بود، قتل غیر عمد یا شبه عمد بود نه قتل عمد. بنابراین تصور قطعی شدن حکم اعدام برای ما دور از ذهن بود.»

او در پاسخ به این پرسش که نقش سازمان محیط زیست در این میان چه بود و چرا سازمان از همه امکانات برای تبرئه خالدی استفاده نکرد، گفت: «من شاهد بودم که سازمان محیط زیست این بار در این مورد کوتاهی نکرد. دفتر حقوقی سازمان و دو وکیل همه تلاش خود را کردند به علاوه این که از همه روابط در این میان استفاده شد.»

کهرم با تاکید بر این که نشانه ها حاکی از آن بود که خانواده مقتول نیز رضایت خواهند داد، گفت: «خانواده مقتول اجازه داده بودند که خانواده غلامحسین خالدی در مراسم ختم شرکت کنند و این در جامعه لر می تواند به معنای گذشت از خون مقتول باشد به همین دلیل قطعی شدن حکم اعدام مایه تعجب است.»

اما آیا همه امیدها برای نجات محیطبان دنا از بین رفته است؟ کهرم در پاسخ به این پرسش گفت: «ما امیدوار هستیم که این حکم در دیوان عالی نقض بشود چون بر اساس زاویه ایستادن محیط بان و مقتول ثابت شده است که خالدی به هیچ عنوان به شکل مستقیم به مقتول شلیک نکرده و گلوله کمانه کرده است. »

بیش از یک سال پیش بود که خالدی برای نخستین بار به اعدام محکوم شد. محکومیت خالدی در حالی بود که وی به همراه چهار همراه دیگرش مجوز حمل سلاح به عنوان ضابط قضایی و حکم ماموریت از سازمان محیط‌ زیست داشته اند.

اما کشته شدن شکارچی در محل خدمت محیط بان غلامحسین خالدی، تیرماه سال ۸۹ و در ارتفاعات ۴۴۰۰ متری دنا اتفاق افتاد.

پیش از دادگاه روز یکشنبه هفته جاری، قضات پرونده چنین استدلال کرده بودند محیط‌بان‌ها ضابط دادگستری نیستند و چون ضابط نیستند نمی‌توانند از اسلحه استفاده کنند. این در حالی است که محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست مسلح هستند.

دو محیطبان دنا زیر تیغ اند

غلامحسین خالدی، دومین محیط بان دناست که زیر اعدام قرار دارد. «اسعد تقی‌زاده»، نخستین محیط بان این منطقه در سال ۱۳۸۶ در منطقه حفاظت شده دنا و در پی درگیری با پنج شکارچی غیرمجاز به سمت آن‌ها تیراندازی کرده بود که در نتیجه این تبادل آتش، یک نفر از شکارچیان کشته شده بود، نخستین محیطبان این منطقه است که حکم اعدام دارد.

حکم اعدام تقی زاده نیز تایید شده است اما تاکنون اجرا نشده است.

پیش از این «غلامحسین محسنی اژه ای»، سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری گفته بود که «باید این گونه پرونده ها به صورت موردی رسیدگی شود و اگر این محیط بان طبق ضوابط از سلاح استفاده کرده باشد، حکم قصاص نمی گیرد.»

در هر حال و با وجود تمامی گره های ناگشوده در بحث مسایل مسلح بودن محیط بانان، دو محیط بان دنا مدت هاست زیر تیغ هستند اما به نظر نمی رسد هیچ تغییری در وضعیت محیطبانان ایجاد شده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اقا اینها شکارچیان ادم بودن یا حیوان وحشی پس مجرم کسی است که ادم میکشد درست است حفظ محیط زیست ارزش زیادی دارد ولی نه بقیمت کشتن انسان در اساس کسی که تفنگ داده دست این بنده خدا مقصر است و ضمینیه این جرم را فراهم کرده بایدمحلی برای شکار تعریف کرد پول خوبی هم در قبال ان بگیرند اگر شکار از در لذت وهوس باشد در غیر این صورت چارئی باندیشند نه این که ادم بکشند...تا دو خانواده داغدار نشوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون انسانی که شکار غیر مجاز میکنه از هر حیوونی حیوون تره. بعله.

      • ازیتا

        اقای محترم شکارچیها اول تیرندازی کردن میفهمی انها مجبور شدن تیرندازی کنن

      • بدون نام

        از کجا می دونی دفاع از خود نبوده. در مقابل چند تا آدم مسلح هر کی بود از خودش دفاع می کرد.

    • فاطمه

      این اصلا عادلانه نیست..یک محیط بان مسلما نیاز داره در مقابل تعرض و گلوله شکارچیان از خودش دفاع کنه..اگر قرار باشه محیط بان به شکارچیانی که قصد دارند به گونه های وحشی و به خودش تعرض کنن وایسه راست راست نگاه کنه پس سپردن اسلحه به اونها چه معنی داره..اونها نباید اعدام بشن.

    • سوشا

      بهتراست اسلحه از حوزه این سازمان حذف شود .درضمن این بیچاره ها رو هم اموزش بدهند که امر حفاظت ومحیط زیست وانقراض نسل فلان حیوان چی !!!!؟ فرمالیتسسسسسسسسسس

    • محمد

      ای کاش کمپینی برای دفاع از این دو محیط بان به راه می افتاد و نمی گذاشتند این دو به خاطر دفاع از طبیعت و شکار غیر قانونی به طناب دار سپرده شوند .

    • بدون نام

      همین حکم ها رو صادر میکنید که دیدبان حقوق بشر تو دنیا ایران رو محکوم میکنه بعدش برمیگردین میگید تقصیر آمریکا و اسراییل و سران فتنه است ... خدا بیامرزه اون شکارچی رو ولی مطمئنا میدونسته اونجا منطقه ممنوعه است و حتما قبل از درگیری اخطار لازم داده شده... نکته اینجاست که محیط بانان بالاخره به یه دلیلی که اونهم حفاظت از محیط زیست و مقابله با شکارچیان غیر مجاز بوده اونجا مستقر بوده اند و مجوز حمل سلاح رو هم داشته اند... کدوم عقل سلیمی این حکم اعدام رو تایید میکنه... حکمی که نتیجه اون جولان دادن اشرار شکارچی به پیکره بی دفاع حیاط وحش بدون هیچ واهمه و ترسیست !!!!

    • آرش

      قاضي بايد دقت مي كرد كه محيط بان سر خود اسلحه حمل نمي كرده و در اين مورد بايد رئيس محيط بان هم بايد جوابگو باشد

    • مهتاب

      یعنی آدم از شدت غم و ناراحتی خندش می گیره... آخه اگه محیط بان ها نمی تونن تیراندازی کنن چرا باید اسلحه حمل کنند، اسلحه رو به عنوان لولو سر خرمن می دن دستشون؟ حکم از این ناعادلانه تر نشنیدم...

    • ناشناس

      درست مثل نیروی انتظامی وقتی اسفاده می کنند آنقدر قانون سلاح را عوض می کنن که بیشتر آنها می ترسن از آن استفاده کنن شبیه به چوب دستی شده تا بع اسلحه

    • hoda

      حکم اعدام خیلی ناعادلانه است اونا محافظ محیط زیست و حیوانات هستند و اگر قرار باشه شکارچیان هر کاری می خوان بکنند پس مسئولیت محیط بان چیه ؟؟؟؟ باید تبرئه بشه و سرکارش برگرده مگه خود نیروی انتظامی قاچاقچی ها رو نمی کشه اینم یه نمونه از هموناست دیگه با تشکیل کمپین موافقم

    • عادل

      خدا اون قاضی را لعت کنه و به سزای حکم ناعادلانش برسونه آخه محیط بان بدون اسلحه باید یزه یزبچرونه...

    • بدون نام

      اونا كار غير مجاز كردن، محيط بان بايد اعدام شه؟ مثل اينه كه به پليس بگن چرا يه خلافكارو كشتي، واقعا كه

    • بدون نام

      اعدام کسی که از طبیعت و محیط زیست حفاظت میکرده به خاطر شکارچی غیر قانونی واقعا دردناک است و این کشور هرگز با این اعدام ها درست نخواهد شد. متاسفم

    • سايه

      بنظر من كه جنازه اون شكارچي هم بايد به اعدام محكوم بشه كه بعد از كشتن اون همه حيوون بي دفاع و بي زبون به دست يه انسان واقعي اينقد راحت به درك واصل شده،اين ديگه چه جور دادگاهيه؟؟!!!

    • مجتبی

      واقعا جالبه که جای شاکی و متشاکی عوض شده!! البته در کشوری که منابع طبیعی هیچ ارزشی ندارد و از سوی دیگر با پول و قدرت میتوان هر کاری را موجه جلوه داد، نباید هیچ تعجبی کرد!؟!
      بهرحال اگر ی فرد منصف پیدا شود باید این معضل را حل کند!
      مسولین سازمان محیط زیست باید بدانند اگر یک ته مانده غیرت نداشته ای هنوز در آنها نسبت به حفظ محیط زیست کشور مانده باشد که البته امیدی نیست، چنین برخوردی با انجام وظیفه کنندگان آنها را نیز مانند مسولین سازمان بی انگیزه میکند!!

    • بدون نام

      وقتی توهین به دزد که قصد دزدی از خانه ات را دارد جرم باشد
      شکارچی قاچاق .........
      محیط بان باید بداند که ایشان دزد تشریف نداشته اند و اهانت به ایشان ..وای ....چه جسارتی!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      صدور این حکم را به تمامی قاتلان، سارقان مسلح، قاچاقچی های انسان و حیوان و مواد مخدر، اسیدپاش ها، دزد ها و سارقان مال مردم و تمامی دست اندرکاران نا امنی جامعه تبریک و تهنیت عرض میکنم. باشد که با صدور احکام اینچنینی آرامش حتی در محدوده چهاردیواری خانه ها برای همیشه از میان برداشته شود. جنایتکاران گرامی بشتابید که غفلت موجب پشیمانی است!! خود من هم دارم میرم ساتور مون رو از توی آشپزخونه بردارم برم سرقت طلافروشی های پاساژ میلاد نور. شاید سر راه 4 -5 تا پلیس هم کشتم...برای دست گرمی و خنده و تفریح! :دی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج