۸۰۱۶۴۴
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

بازگشت حس بویایی با کاشت الکترود در بینی

کاشت حلزون در گوش برای شبیه سازی الکترونیکی حس شنوایی در ناشنوایان به یک فناوری همه گیر مبدل شده و حالا قرار است برای بازگرداندن حس بویایی اقدام مشابهی انجام شود.

خبرگزاری مهر: محققان در سال های اخیر تلاش های مختلفی را برای شبیه سازی الکترونیکی حس بویایی در بینی انجام داده اند و می گویند یک گام به تحقق این امر نزدیک تر شده اند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد با انجام پنج آزمایش موفق به کاشت الکترودهایی در حفره سینوسی بینی شده اند. این آزمایش ها بر روی افراد ۴۳ تا ۷۲ ساله انجام شده که همه آنها حس بویایی خود را از دست داده بودند و سرانجام توانستند از این طریق بوی ۴۰ ماده و اقلام مختلف را حس کنند.

بازگشت حس بویایی با کاشت الکترود در بینی

الکترودهای کاشته شده در بینی از توانایی شبیه سازی قابلیت های اعصاب بینی برخوردارند. این الکترودها به پیاز بویایی مغز انسان متصل می شوند. این پیاز ساختاری در مغز پیشین جانوران مهره‌دار است که با عمل بویایی و تشخیص بوها ارتباط دارد. هرچند در اغلب پستانداران پیاز بویایی در قسمت قدامی مغز قرار دارد،اما این ساختار در انسان در قسمت تحتانی مغز (زیر لوب فرونتال) و روی استخوان اتموئید قرار گرفته است.

محققان امیدوارند با تکمیل قابلیت ها و فناوری به کاررفته در این الکترودها افراد بتوانند قابلیت بویایی برای درک مجدد بوی انواع غذاها و سبزیجات را به دست آورند. فناوری یادشده برای برطرف کردن آسیب آن دسته از سلول های عصبی بینی کاربرد دارد که به علت بیماری هایی همچون آنوسمی (التهاب در مخاط بینی) آسیب دیده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج